رضی اعلام کرد؛

تدوین قانون حفاظت از خاک هدیه انقلاب اسلامی به نسل های بعد کشور

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مهم‌ترین تفاوت‌ها در زمینه محیط زیست در دوران قبل و بعد انقلاب اسلامی، تصویب قانون حفاظت از خاک است.
کد خبر: ۹۵۷۶۳۹۳
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

تدوین قانون حفاظت از خاک هدیه انقلاب اسلامی به نسل های بعد کشور

به گزارش خبرگزاری بسیج، لادن رضی کردمحله مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با خط مشی‌ها و سیاستگذاری در حفاظت از خاک قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: از مهمترین تفاوت‌ها در زمینه محیط زیست در دوران قبل و بعد انقلاب اسلامی، تدوین و تصویب قوانین تخصصی محیط زیست است که یکی از این قوانین مترقی که پس از انقلاب تدوین و ابلاغ شده است، قانون حفاظت از خاک است.

وی افزود: این قانون که در سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده دارای ۲۶ ماده بوده و به موضوعات تخصصی مربوط به مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار خاک کشور می‌پردازد. در این قانون ۲ چالش اصلی آلودگی و تخریب خاک مدنظر قرار گرفته است و راهکارهای حقوقی – قضائی و فنی و تخصصی در پایش، کنترل و بازسازی خاک‌های آلوده و تخریب شده ارائه شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: از مهمترین موضوعاتی که در قانون حفاظت از خاک برای نخستین بار در کشور طرح شد، موضوع خود اظهاری واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی، زیر بنایی و معدنی است و از مهمترین اقدامات شاخص سازمان در راستای هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین در اجرای قانون حفاظت از خاک و رصد و نظارت آلودگی واحدهای مذکور از طریق پایش و خود اظهاری خاک در سامانه جامع محیط زیست کشور می‌توان اشاره کرد.

رضی کردمحله بیان کرد: پس از ابلاغ قانون حفاظت از خاک، در دولت سیزدهم مقررات آن تدوین و ابلاغ شد تا با حفاظت از خاک، تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه تضمین شود. این مقررات ابلاغی شامل آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در سال ۱۴۰۲ است.

وی اضافه کرد: در همین راستا خط مشی‌های مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار خاک کشور و مقررات تعیین واحدهای بزرگ و مقاطع زمانی و ضوابط اندازه‌گیری آلایندگی و نحوه خود اظهاری پایش محیط زیست موضوع تبصره ۲ ماده ۱۸ قانون حفاظت از خاک در سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امید می‌رود با تحقق بهنگام و بهینه این قانون، بتوان خاک را که یک سرمایه ملی برای نسل فعلی و آتی است حفظ کنیم که در آئین و شریعت اسلام نیز بر این موضوع تاکید شده است.

ارسال نظرات