تکامل زبان اشاره با استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای

یک گروه بین‌المللی از کارشناسان زبان شناسی با استفاده از یک مدل رایانه‌ای منشاء متداول‌ترین زبان‌های اشاره (نشانه) امروزی را ردگیری کرده‌اند تا بتوانند آنها را با یکدیگر مقایسه کنند.
کد خبر: ۹۵۷۵۹۳۲
|
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱

تکامل زبان اشاره با استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای

به گزارش گروه علم و آموزش بسیج از «فیز» ، در این تلاش جدید این گروه تحقیقاتی خاطرنشان کرد هر چند در مطالعات گذشته منشاء و تاریخچه زبان‌های مکتوب پیگیری شده است اما کار زیادی درباره منشاء زبان‌های اشاره انجام نشده است.

آنها اظهار می‌دارند که بیش از ۳۰۰ زبان اشاره وجود دارد که در سرتاسر جهان مورد استفاده افراد دچار نقض شنوایی قرار دارند و اطلاعات زیادی درباره منشاء آنها یا چگونگی تاثیرگذاری احتمالی آنها بر یکدیگر وجود ندارد.

زبان‌های اشاره نیز مانند زبان های مکتوب و شفاهی منحصر به گروهها و فرهنگها است و بسیاری از آنها با همتایان مکتوب خود مطابقت دارند.

برای این مطالعه جدید ، محققان درصدد بر آمدند تا با بررسی دقیق چگونگی تشکیل کلمات در زبان‌ها با استفاده از دست‌ها ، درباره منشاء آنها بیشتر بیاموزند. آنها در ابتدا تلاش خود را بر ۱۹ زبان اشاره اصلی متمرکز کردند و سپس کلمات اصلی یا پایه را وارد یک پایگاه داده کرده و اقدام به تحلیل محاسباتی کلمات برای همه زبان‌های مورد مطالعه کردند.

به عنوان بخشی از تحلیل انجام شده ، این مدل سازی خصوصیات فیزیکی مورد استفاده برای شکل دهی به کلمات و مفاهیم را در نظر گرفت؛ خصوصیاتی از قبیل اینکه آیا کلمه با استفاده از یک دست تشکیل می‌شود یا دو دست و همچنین نحوه حرکت دست‌ها.

این محققان همچنین مدل خود را برنامه‌ریزی کردند تا بتوانند یک تحلیل تکامل نژادی (phylogenetic) به عنوان بخشی از مقایسه بین زبان‌ها انجام دهند و شباهت‌ها در بیان کلمات را مورد تحقیق قرار دهند.

این تیم تحقیقاتی قادر شد شجره‌نامه‌های زبان‌های اشاره را با یک شکاف بزرگ بین زبان‌های اشاره اروپایی و آسیایی ترسیم کند.

آنها همچنین توانستند تغییرات یا افزودن‌ها به زبان‌های اشاره را با رویدادهای شناخته شده تاریخی مرتبط سازند. برای مثال ، مشخص کردند که زمانی که رهبران فرانسه در قرن هجدهم سیستم آموزش ناشنوایان را گسترش دادند ، زبان اشاره فرانسوی تکامل پیدا کرد و شروع به تاثیرگذاری بر سایر زبان‌های اشاره کرد.

این مدل همچنین به محققان اجازه داد تا ارتباط‌های قبلا ناشناخته مانند ارتباط بین زبان اشاره بریتانیایی و زبان اشاره غرب انگلیس را کشف کنند.

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار