خبرهای داغ:

نظر رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره دلایل کمبود دستیار تخصصی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت کمبود دستیار تخصصی گفت: درصدی از این مسئله به دلیل سهمیه‌ای است که در پذیرش دانشجو به وزارت بهداشت تحمیل می‌شود.
کد خبر: ۹۵۷۳۳۶۱
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان محمدحسین سرمست با اشاره کمبود تعداد دستیاران پزشکی اظهار کرد: برای مدیریت این شرایط، علاوه بر وزارت بهداشت بقیه نیز باید کمک کنند. از یک سو در جامعه برخوردهای تند و غیرمتعارفی با پزشکان می‌شود و از سوی دیگر تعرفه‌های پزشکان نیز مشکل دارد؛ مجموع این عوامل ورود به دوره تخصص را محدود کرده است و گرایش جوانان برای ادامه تحصیل به هر دلیلی و از جمله مهاجرت کم شده است.

وی ادامه داد: مساله کمبود دستیار تخصص در کل کشور وجود دارد هر چند با تمهیدات وزارت بهداشت، کمبود در بیشتر رشته‌ها اصلاح شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: فارغ‌التحصیلان تخصص زنان و زایمان، سال گذشته ۲۷۰ نفر بودند که بین شهرها توزیع شدند در حالی که امسال فارغ‌التحصیلان این رشته ۱۸۰ نفر هستند یعنی خروجی تخصص زنان و زایمان نسبت به سال گذشته ۹۰ نفر معادل ۳۰ درصد کاهش داشته است و کاهش ۹۰ نفر، یعنی ۹۰ شهر از داشتن پزشک زنان محروم شده‌اند.

وی افزود: در رشته‌های بیهوشی، اطفال، طب اورژانس و عفونی نیز تعداد دستیاران بسیار کم است؛ طب اورژانس در کل کشور امسال تنها یک فارغ‌التحصیل داشت.

سرمست با اشاره به دلایل مساله کمبود دستیار بیان کرد: درصدی از این مساله به دلیل سهمیه‌ای است که در پذیرش دانشجو به وزارت بهداشت تحمیل می‌شود؛ ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی بی‌دلیل افزایش یافت و این ظرفیت بین دیگر دانشگاه‌ها و عمدتا تهران توزیع شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد حصار بین دو دانشگاه جندی شاپور اهواز و شهید چمران اهواز که در کنار یکدیگر قرار دارند، عنوان کرد: علت دیوارکشی، ساماندهی فضا به دلایلی از جمله نبود کنترل روی محوطه دانشگاه، ورود حیوانات بلاصاحب و وجود تجهیزات گران‌قیمت و احتمال سرقت آن‌ها است. این دیوارکشی برای کنترل فضای دانشگاه بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: البته ما در محوطه کوچکتری قرار داریم در حالی که فضای دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به دانشگاه علوم پزشکی چند برابر است. سال ۶۵ در زمان تفکیک دو دانشگاه، طبق قانون اعلام شد که هر وقت ما در دانشگاه علوم پزشکی نیاز داشته باشیم باید از فضای دانشگاه چمران استفاده کنیم اما این موضوع اجرا نشد. البته حصار اصلی را دانشگاه شهید چمران اهواز ایجاد کرد و ساخت و ساز جدید را کنار خیابان انجام دادند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار