برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه؛

طرح توسعه روستایی در استان اردبیل تدوین شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل از تدوین طرح توسعه روستایی با هدف اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان این استان خبر داد
کد خبر: ۹۵۷۳۰۹۱
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴

طرح توسعه روستایی در استان اردبیل تدوین شد

داود شایقی روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری بسیج از اردبیل با بیان اینکه اردبیل در بین پنج استان برتر کشور در تدوین سند اشتغال و توسعه روستایی قرار دارد، افزود: بر اساس هدف‌گذاری انجام شده در کنار تدوین سند آمایش استان در چند سال اخیر تلاش شد سند توسعه و اشتغال روستاها تهیه و تدوین شود تا با اولویت روستاهای پرجمعیت بتوانیم توسعه پایدار را در آن مناطق رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه سند آمایش استان و طرح‌های توسعه‌ای در شهرستان‌ها می‌تواند مبنای هدف‌گذاری برای دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران در مسیر تحقق اهداف و برنامه‌های روبه جلو در استان باشد، خاطرنشان کرد: در هر روستا متناسب با ظرفیت‌ها، طرح‌های اشتغال مدنظر است که می‌تواند جهش تولید و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل همچنین افزود: این استان در رشد اقتصادی و تولید ناخالص بر اساس آمارهای ارائه شده در سال‌های اخیر حرکت رو به جلویی داشته و باید این توانمندی‌ها تقویت شود.

تدوین برنامه توسعه اشتغال روستایی در ۷۱۸ روستای اردبیل

وی همچنین از تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال در ۷۱۸ روستا با هدف رونق تولید و اشتغال در روستاهای این استان خبر داد و گفت: مطالعات طرح تدوین سند اشتغال روستایی در استان اردبیل از سال ۱۳۹۶ شروع شد ، در سال گذشته به اتمام رسید و در بهار سال ۱۴۰۱ هم به تصویب رسید.

شایقی با بیان اینکه این طرح‌ها طی بازه زمانی پنج سال اجرایی خواهد شد، ادامه داد: بر اساس این برنامه‌ریزی طرح‌ها در قالب ظرفیت هر روستا در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، گردشگری و صنایع دستی اجرا خواهد شد که تحقق آن زمینه اشتغال روستاییان و حتی مهاجرت معکوس را به دنبال خواهد داشت.

این مقام مسئول اظهار کرد: بر اساس این طرح تمام طرح‌های اشتغال‌زایی با مشارکت خود روستاییان بالای ۴۰ خانوار و حتی ۳۸ خانوار از طریق تسهیلات بانکی اجرا خواهد شد.

طرح توسعه روستایی در استان اردبیل تدوین شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های مربوطه تسهیلات اشتغال‌زایی خود را دریافت کنند.

شایقی ادامه داد: اشتغال در این استان از طریق چهار محور شامل تسهیلات رونق تولید، اشتغال فراگیر، اشتغال پایدار روستایی و عشایری و صندوق توسعه ملی پیگیری می‌‎شود و امیدواریم با توجه به افزایش بیکاری در استان هر سال فرصت اشتغال بیشتری برای جوانان فراهم شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با بیان اینکه سند توسعه شهرستان‌ها بسترساز تحول و توسعه خواهد بود، افزود: در این سند ۱۲ شهرستان‌ با ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف استان مورد توجه قرار گرفته تا بر مبنای ظرفیت‌های هر منطقه ، تولید، اشتغال‌آفرینی و سرانه درآمدی مردم افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت ممتاز استان در بخش کشاورزی و گردشگری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی گفت: راهی جز توسعه سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی وجود ندارد و تمام تلاش ما بر این است از ظرفیت‌های فراهم شده در افزایش اشتغال و سرانه درآمدی مردم استان استفاده شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار