خبرهای داغ:
استاد محمود مختاریان در نشست با اصحاب رسانه استان خوزستان:

روزنامه نگاری نیاز به دانش افزایی مداوم دارد

استاد محمود مختاریان گفت: روزنامه نگاری شغلی سخت است و نیاز به دانش افزایی مداوم دارد زیرا یک روزنامه نگار حرفه ای برای اطلاع رسانی صحیح باید اشراف کاملی بر مسائل مختلف از جنبه های گوناگون داشته باشد.
کد خبر: ۹۵۷۱۳۷۵
|
۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ،نشست تخصصی عصر تجربه با حضور آقای روزنامه نگار، استاد محمود مختاریان از پیشکسوتان عرصه روزنامه نگاری کشور در تاریخ 27 دیماه با حضور اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد.

استاد محمود مختاریان از پیشکسوتان عرصه روزنامه نگاری کشور در این نشست با اشاره به تاریخچه روزنامه نگاری در جهان و کشور گفت: روزنامه نگاری شغلی سخت است و نیاز به دانش افزایی مداوم دارد زیرا یک روزنامه نگار حرفه ای برای اطلاع رسانی صحیح باید اشراف کاملی بر مسائل مختلف از جنبه های گوناگون داشته باشد.

وی با اشاره به تحولات عرصه ی اطلاع رسانی در دوره معاصر گفت: تاثیرگذاری رسانه ها در جوامع و کشورهای مختلف با توجه به مقتضیات آن منطقه متفاوت است و ما شاهد این هستیم که در جامعه ی کنونی در اقصی نقاط جهان؛ رسانه های برتر با یکدیگر متفاوت هستند. ممکن است در یک کشور روزنامه مرجع درجه یک و پیشتاز دنبال کردن اخبار توسط مردم باشد و در جامعه ای دیگر فیسبوک و یا شبکه های مجازی دیگر و یا حتی در برخی مناطق؛ رادیو رسانه پیشتاز و مرجع اخبار باشند.

استاد محمود مختاریان افزود: مهارت روزنامه نگاری مهارتی است که 95 درصد آن از طریق کسب تجربه به دست می آید و 5 درصد ان از طریق دانشگاه و یا کتب روزنامه نگاری حاصل می شود. یک روزنامه نگار برای آن که بتواند رسالت خطیر خود را به درستی به انجام برساند نیاز به مطالعه همه جانبه و مطالعه تخصصی به صورت مداوم و بسیار زیاد دارد؛ همچنین باید بتواند اخبار غیر واقعی یا دروغ را از اخبار صحیح تمیز بدارد تا بتواند روایتگری صحیحی از وقایع داشته باشد. هم اکنون با پیشرفت ابزارهای مختلف ویرایش عکس و همچنین گسترش هوش مصنوعی؛ امکان جعل تصاویر و اخبار بسیار زیاد شده است و یک روزنامه نگار حرفه ای باید با درایت و دقت اخبار جعلی را از اخبار واقعی تشخیص دهد.

 

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود؛ روزنامه ها را بخشی از تاریخ و هویت مکتوب هر جامعه و کشور عنوان کردند و افزودند: خبری که امروز شما روزنامه نگاران، از یک واقعه منتشر می کنید در سال های آینده روایتگر اتفاق یا سلسله اتفاق هایی است که آیندگان از سال 1402 مطالعه خواهند کرد و قطعاً روزنامه ها یکی از اسناد مهم در خصوص انتقال اخبار و تاریخ به آیندگان هستند.

در ادامه این نشست استاد مختاریان به سوالات اصحاب رسانه خوزستان در خصوص مهارت های روزنامه نگاری پاسخ داد.

محمود مختاریان (متولد ۱۳۳۰ در تهران) روزنامه‌نگار، پژوهشگر و استاد دانشگاه ایرانی است. او به موضوعاتی مثل روزنامه‌نگاری، فتوژورنالیسم، چاپ و گرافیک و صفحه‌ آرایی می‌پردازد. در سال ۱۳۹۳ وزارت فرهنگ و ارشاد ایران از مختاریان به عنوان «پیشکسوت روزنامه نگاری» تقدیر کرد. در سال ۱۳۹۶، دانشگاه سوره از ۴۵ سال فعالیت مطبوعاتی مختاریان تجلیل کرد.

مختاریان در سال ۱۳۴۸ وارد روزنامه کیهان شد و تا سال ۱۳۵۶ تحت نظر مصطفی مصباح زاده کار کرد. سپس به مدت یک سال به روزنامه الاهرام پیوست. او همچنین به مدت سه ماه در روزنامه گاردین کارآموزی کرده‌است. مختاریان ۱۵ سال معاونت فنی سردبیری روزنامه کیهان را برعهده داشت. مختاریان با پیوستن حسین شریعتمداری به کیهان از این روزنامه رفت. او در سال ۱۳۷۲ به روزنامه ایران پیوست و تا ۱۳۹۵ به فعالیت در این روزنامه ادامه داد. مختاریان از سال ۱۳۷۰ تدریس خود را در زمینه فتوژورنالیسم و صفحه‌آرایی شروع کرد و این تدریس همچنان ادامه دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار