عشایر ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم نظام اسلامی کرده‌اند

دبیر قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه گفت: قشر زحمتکش عشایر ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده‌اند.
کد خبر: ۹۵۶۰۳۶۰
|
۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

عشایر ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم نظام اسلامی کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، سرتیپ پاسدار سید ضیاءالدین حزنی روز پنجشنبه در دومین همایش تجلیل از شبانان و گله‌داران استان اردبیل افزود: امروز نیز عشایر در نوک پیکان با کمترین توقع بیشترین تولید را دارند و سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی هستند و همه باید با تمام توان برای رفع مشکلات این قشر زحمتکش تولیدکننده و کم‌توقع قشر تلاش کنند.

 

وی اظهار کرد: هدف از برگزاری چنین مراسمی علاوه بر تکریم و تجلیل، ایجاد امید در جامعه عشایر و آشنایی مسئولان با مشکلات عشایر در حوزه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی ، دامپزشکی، بانک‌ها و بخش قضایی است.

 

وی تحرک ، شکوفایی و ایجاد نشاط در مناطق عشایری کشور ، گسترش فرهنگ محرومیت‌زدایی ، محروم‌نوازی ، محروم دوستی ، نمایش کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در مناطق عشایری ، اشتغال‌زایی و تشویق مسئولان به توجه به عشایر را از برنامه‌های اولویت‌دار قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه ذکر کرد.

 

دبیر قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت زدایی سپاه با اشاره به برگزاری چندین جلسه در استان برای بررسی و حل مشکلات عشایر، بیان کرد: امیدواریم با کمک دستگاه های اجرایی و مسئولان استان مسائل و مشکلات عشایر منطقه حل شود.

 

بیش از ۲۰۰ هزار عشایر مسلح کشور سازماندهی شدند

 

دبیر قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه همچنین گفت: تاکنون ۲۰۰ هزار نفر از عشایر مسلح کشور سازماندهی شده‌اند و خدمت به این قشر که در ایجاد امنیت پایدار نقش مهمی دارند، افتخار است.

 

سردار حزنی با اشاره به پراکندگی عشایر در ۲۹ استان کشور، افزود: استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشترین و قزوین و قم کمترین جمعیت عشایری را در کشور دارند.

 

وی با اشاره به نقش عشایر در ایجاد امنیت غدایی کشور نیز بیان کرد: ۳۰ درصد دام سبک، چهار درصد دام سنگین، ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی مورد نیاز کشور را عشایر تولید می‌کنند که این امر بیانگر نقش این قشر در اقتصاد کشور است.

 

وی اظهار کرد: عشایر همچنین در ۷۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۲۰ هزار هکتار باغ، سالیانه ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کنند.

 

دبیر قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه با اشاره به کاهش دام عشایر، اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش مهمی از گوشت ، مواد پروتئینی و لبنیات مورد نیاز کشور توسط عشایر تولید می‌شود کاهش دام که در واقع سرمایه اصلی عشایر است، زنگ خطر بوده و در صورت تداوم این روند به بیگانگان وابسته خواهیم شد.

 

سردار حزنی ی بر لزوم ایجاد اشتغال برای عشایر در راستای جلوگیری از مهاجرت آنان به حاشیه شهرها تاکید کرد و گفت: متاسفانه در ۱۰ سال اخیر با مهاجرت عشایر به مناطق شهری و روی آوردن آنها به مشاغل کاذب جمعیت این قشر تولید کننده در کشور کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: تمامی مسئولان و دلسوزان کشور باید با تامین زیرساخت‌های لازم و حمایت از این قشر زحمتکش ، سختکوش و اهل کار و تولید مشکل آب شرب، راه، برق، آموزش، مخابرات، بیمه و بهداشت عشایر را برطرف کنند.

 

در پایان این مراسم از عشایر، شبانان و گله‌داران برتر استان اردبیل با اهدای لوحی تجلیل شد.

به گزارش بسیج، عشایر استان اردبیل با بیش از ۱۳ هزار خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

 

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ "ابه"(اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند.

 

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

 

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

 

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

ارسال نظرات