مطالبات پرستاران

انتقاد پرستاران از اضافه کار اجباری/ یک ساعت کار اضافی فقط برای ۲۰ هزار تومان

«اضافه کار اجباری» یکی از مشکلات جامعه‌ی پرستاری کشور است؛ پرستاری که شیفت کاری خود را کامل کرده به خاطر کمبود نیرو مجبور است یک شیفت اضافی دیگر نیز سر کار بماند.
کد خبر: ۹۵۵۵۲۲۰
|
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲

ولادت حضرت زینب (س)و روز پرستار بهانه ای شد تا خبرنگار بسیج در شهرستان فیروزکوه با حضور در جمع پرستاران بیمارستان امام خمینی ره شهرستان فیروزکوه در مراسم غبارروبی امام زاده اسماعیل علیه‌السلام (ع)، پای درد دل آنها بنشیند.

 

لیلا براری، رئیس خدمات پرستاری بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان فیروزکوه در گفتگو با خبرگزاری بسیج در شهرستان فیروزکوه گفت: ضمن عرض تبریک روز میلاد با سعادت پرستار نینوا، حضرت زینب کبری (س)، این روز را بار دیگر به جامعه فرهیخته پرستاری کشور تبریک عرض می‌کنم؛ پرستارانی که همواره در سختی ها خوش درخشیدند و علی رغم کاستی های موجود و فشار کار بالینی بالا به خدمت پرداختند.

 

وی یادآور شد: چندصباحی از بلای خانمان سوز جهانی کووید ۱۹ بیشتر نگذشته، اما کادر پرستاری احساس می‌کنند؛ جانفشانی هایشان به تاریخ پیوست؛ به واقع در ایام هفته پرستار، صحبت و سخن فراوان از پرداخت معوقات می شود، صحبت از پرداخت تعرفه و سابقا کارانه می شود و غیره حق بدهید به پرستاران کشور که دیگر به دستورالعمل ها و قوانین به ظاهر حمایتی باور نداشته باشند.

 

رئیس خدمات پرستاری بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: ارتقا بهره وری اجرا شد؛ اما عملا کادر پرستاری متحمل شیفت های بالینی به صورت‌ اضافه کار اجباری هستند؛ 

قانون تعرفه گزاری خدمات پرستاری، که به شکل و شمایل و شیوه ای در دست اقدام است؛ متاسفانه عملا ساز و کار مشخصی نداشته است و هیچ نفعی تا به امروز برای این قشر در بر نداشته است؛ مطمئنا تعهد ما به کشور موجب شده تا به امروز باقی بمانیم؛ وزارت بهداشت اگر هم بخواهد ظرفیت دانشکده های پرستاری را افزایش دهد، شاید نتواند هزینه فرصت های از دست رفته تجربه های بالینی که از میدان عملیاتی مراکز درمانی خارج می‌شوند؛ را جبران نماید.

 

وی گفت: اجازه بازنشستگی پرستاران در ۲۰ سال سابقه کار در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز درمانی داده نمی‌شود، که این مورد خود نارضایتی دوچندان کادر پرستاری را به دنبال دارد؛ اضافه کار اجباری آن هم ساعتی ۲۰ هزارتومان، واقعا توهین آمیز بوده و همواره موجب رنجش خاطر همکارانم می باشد.

 

وی در این رابطه با بیان اینکه «به علت کمبود نیرو از پرستاران اضافه‌کار اجباری می‌خواهند» می‌گوید: طبق قانون بهره‌وری، یک پرستار در ماه فقط حدود ۱۵۰ ساعت موظفی دارد و اضافه کار نباید اجباری باشد یعنی اگر پرستاری اضافه کار نخواسته باشد با پرکردن ساعات موظفی حقوق کامل می‌گیرد اما در بسیاری از مراکز درمانی به پرستاران اضافه کار اجباری می‌دهند.

 

براری در مورد سختی کار پرستاران در ساعات اضافه می‌گوید: اضافه کار در پرستاری همان کار پرستاری است با همه سختی‌ها و مشقات؛ در واقع مثل کار اداری نیست که اضافه کار به معنای پشت میزنشینی در ساعات خلوت اداره باشد و سختی نداشته باشد. پرستار در شیفت اضافه دقیقاً همان کار اصلی را انجام می‌دهد و هیچ تفاوتی با کار اصلی ندارد، فقط در پایان ماه با کسر موظفی مشخص می‌شود چقدر اضافه کار دارد.

 

به گفته وی، یک پرستار ممکن است در عرض یک ماه، ۵۰ الی ۸۰ ساعت وبلکه بیشتر از این، اضافه کار داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: وقتی حقوق یک پرستار بین یازده تا سیزده میلیون تومان است برای اضافه‌کار اجباری که یک شیفت مجزای کار است، یک تا دو میلیون تومان به پرستار می‌پردازند. این اجحاف بزرگی است در حق پرستاران.

 

وی ادامه داد: برای پرستارانی که با سختی بسیار و کار طاقت فرسا، در هر شرایط آب و هوایی، به خدمتگزاری مشغولند، این مبلغ اضافه کاری بسیار ناعادلانه است؛ پرستاران در شرایط آلودگی سنگین هوا یا برودت بسیار، مجبورند برای اضافه کار بایستند و هر شرایطی را تحمل کنند.

 

وی در پایان گفت: در چنین شرایطی، باید فرمول محاسبه اضافه کار پرستاران تغییر کند؛ وقتی سیستم نتوانسته نسبت به حفظ پرستاران موجود و یا جذب پرستاران جدید اقدام موثر داشته باشد، بالطبع هم نباید اضافه کار اجباری برای نیروها در نظر بگیرد.

 

خبرنگار بسیج/ طاهره حاجی مزدارانی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار