رئیس کتابخانه‌های عمومی ساوه مطرح کرد

سهم 70 درصدی نوجوانان و جوانان ساوجی از عضویت کتابخانه‌های عمومی/ جایگاه کمرنگ کتاب در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان ساوه گفت: 70 درصد از اعضای کتابخانه های شهرستان ساوه را اعضای جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند
کد خبر: ۹۵۵۴۷۱۳
|
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
حوری صاحب رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری استان مرکزی با اشاره به راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی در عصر حاضر گفت: آنچه که در فضای مجازی شاهدیم این است که در ظاهر بلاگرهای کتاب، گوی سبقت را در این بخش ربوده‌اند اما اگر دقت کنیم راه را برای ما هموار کرده و می‌توانیم از فضای مجازی بهره ببریم.
وی افزود: همزمان با رشد تکنولوژی نهاد کتابخانه‌های عمومی آموزش کتابداران خود را در قالب کلاس‌ها و کارگاه‌های مجازی در موضوعات مختلف مشاوره خواندن، تولید محتوا، نحوه نوشتن کپشن و ساخت پادکست و ... آغاز کرده است و با این شیوه به نوعی کتاب‌داران، ترویج مجازی کتاب و کتابخوانی را انجام می‌دهند.
رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوه تصریح کرد: امروز نسل نوجوان و جوان به کتابخانه مراجعه می‌کنند تا کتاب‌هایی که در فضای مجازی با آن آشنا شده‌اند را به صورت فیزیکی لمس کنند و بخوانند. هرچند مستلزم صبر و حوصله است اما با شناسایی به موقع این موج‌ها که شامل ژانرها و مدهای کتابخوانی هستند، می‌توان با مشاوره صحیح و جلب اعتماد مخاطب کتاب‌های مناسب و خواندنی را به این قشر معرفی کرد.
صاحب با تاکید بر اینکه اهمیت والای کتاب در جامعه بر هیچ کسی پوشیده نیست، گفت: هر چند این دلیلی بر این نیست که جامعه به آن اعتقاد داشته باشد و در تمامی ارکان مختلف جامعه این جمله ملموس باشد؛ چراکه در طول زمان تبدیل به شعار شده است.
رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوه ادامه داد: متأسفانه در جامعه امروزی کتاب کالای مصرفی نیست و تبدیل به کالای تجملی شده است. گاهی گرانی یا عدم دسترسی بهانه است چراکه ذات به وجود آمدن کتابخانه‌های عمومی در راستای کاهش تأثیرات گرانی و عدم دسترسی اقشار مختلف به کتاب است.
وی افزود: امروزه کتاب به عنوان کالای لوکسی مطرح شده که ممکن است در مواقع اضطرار اولین کالایی باشد که از سبد خانوار حذف می‌شود.
رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساوه گفت: چنانچه در دوران کرونا ثابت شد که جامعه چقدر سریع کتابخانه‌های فیزیکی را حذف و عرصه را برای رشد کتابخانه‌های مجازی فراهم کرد.
وی با اشاره به وضعیت فعلی کتابخانه‌های شهرستان بیان کرد: کتابخانه‌های شهر ساوه تاحدودی مناسب نسل نوجوان و جوان است اما اغلب این اماکن نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.
صاحب با ابراز امیدواری از استقبال نسل نوجوان و جوان شهرستان ساوه از کتابخانه‌های عمومی گفت: 70 درصد از اعضای کتابخانه‌های شهرستان ساوه را اعضای جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار