خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی:

رونمایی از دستگاه کاملا رباتیک در دانشگاه آزاد تبریز

تبریز- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی از رونمایی نخستین دستگاه کاملا رباتیک برای خط مونتاز تراکتورسازی ساخت دانشجویان این دانشگاه همزمان با هفته پژوهش( آذرماه) خبر داد.
کد خبر: ۹۵۵۳۶۷۴
|
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، آرش رنجبران در جمع خبرنگاران افزود: تست این دستگاه چند روز گذشته با موفقیت در مجموعه تراکتورسازی انجام شد که از افتخارات این مجموعه به شمار می رود.

وی با اشاره به سالروز  دانشگاه آزاد، گفت: امروز از روزهای بزرگ برای دانشگاه آزاد است، ۲۳ آبان سال ۶۱ اولین واحد دانشگاه آزاد در تبریز تاسیس شد و نهالی که آن روز کاشته شد و امروز درخت تناور است و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و استان از پر افتخارآفرین مجموعه و شبکه علمی با ۳۱ واحد و مرکز در حال فعالیت است.
رنجبران اضافه کرد: از سال ۹۷ تحولاتی در دانشگاه روی داده است به دلایل هرم جمعیتی و افزایش بی رویه دانشگاه ها دانشجویان این دانشگاه از بک میلیون و ۸۹۰ هزار به ۸۰۰ هزار نفر رسیده بود که امسال تعداد دانشجویان به ۱۸ هزار و ۷۰۰ دانشجو رسییده که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته و نسبت به دو سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته و نشانگر اقبال مردم است چراکه امروز خانواده ها به دنبال تضمین آینده فرزندان خود هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه دارای سند تحول و تعالی بوده و برنامه پنج ساله دانشگاه طبق آن تدوین و ابلاغ شده و پیش از دیگر مجموعه های آموزشی ابلاغ شده است.

رنجبران با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی پیش از این رتبه ۲۲ را داشت، اظهار کرد: با تحولاتی که صورت گرفته دانشگاه سال گذشته رتبه ۱۶ را کسب کرده و امسال نیز رتبه چهارم را کسب کرده و در ارزیابی آن همه شاخصه های علمی، پژوهشی، فرهنگی، اقتصادی و ... دخیل بوده است.

وی همچنین از ایجاد چهار رشته محل در مقطع دکترا برای استان اخذ خبر داد و گفت: در کشور بیشترین رشته برای آذربایجان شرقی است و با تغییر حدی که دانشگاه در تحول دنبال می کند دانشکده هوش مصنوعی، تعلیم و تربیت، هنر و رسانه و ... را نیز ایجاد خواهیم کرد.

رنجبران ادامه داد: در حوزه پژوهش اتفاقات خوبی انجام شده است که تست اولین دستگاه کاملا رباتیک خط مونتاژ تراکتورسازی از آن جمله است که ۱۹ آبان  انجام شد و از دیگر فعالیت ها می توان به تولید مخازن کامپوزیت در دانشگاه شبستر که از نیازهای اساسی کشور است اشاره کرد که برای اولین بار ثبت شرکت و حمایت ۴۷ میلیارد تومان از صندوق سرمایه گذاری دشته است.

وی تولید جلبک اسپرپینا که از مواد غذایی استراتژیک و تولید کارخانه دانش بنیان است نیز اشاره و بیان کرد: از چند سال تولید این جلبک گذشته آغاز شده و به تولید انبوه رسیده و برنامه توسعه ای را طی می کند که این محصول از تولید کیلویی در ماه به تولید تن تبدیل شده و از غذا و دارو محور آن اخذ شده و به شکل صابون و ... تولید خواهد شد.

رنجبران با اشاره به اینکه امروز کسب و کار به حالت مدرن تغییر یافته و به دنبال پلتفرم ها رفته است رویکرد این نوع کسب و کار با سنتی بسیار متفاوت است دانست و افزود: دانشگاه آزاد با الگو گیری از نظام دانش پزشکی برای رشته های غیر پزشکی نیز فضایی به عنوان بیمارستان صنعتی برای فنی مهندسی و مدیریت و ... در آن عملا مهارت های لازم را کسب کنند تا فارغ التحصیل شوند و با توجه به پلتفرم ها این مهارت ها در این بستر خواهد بود.

وی اضافه کرد: یک طرف سفارش دهندگان صنایع بزرگ چون تراکتورسازی، مس و ... و تامین کنندگان خرد کشور نیز پای کار آمدند و در این فضای تعاملی سفارشات صنایع عرضه و مناقصه ها برگزار و دانشگاه وظایف تضمین برای آن ایجاد می کند.

رنجبران ارتقای شبکه آزمایشگاهی از مرتبه توانمند به مرتبه ممتاز، ایجاد بخش روشندلان در دانشگاه و تجهیز آن، ارتقای مرکز رشد فناوری از سطح دو به سطح یک و قرار گرفتن آن در لیست مراکز علوم کشور و ... را از دیگر عملکرد این دانشگاه در یک سال گذشته برشمرد.

وی اظهارداشت: دانشگاه آزاد اگرچه مشکلات اقتصادی دارد ولی رو به توسعه است و با حرکت هایی که در این راستا اتفاق می افتد حرکات های امیدآفرین را شاهد هستیم و با حرکت ها به سمت حل مشکلات مالی هستیم و مهر ماه طلب بازنشستگان و .. را تسویه کردیم.

رنجبران در خصوص مهاجرت نخبگان نیز گفت: مهاجرت نخبگان از مشکلات جدی جامعه است و با آن درصد نخبگی جامعه کم می شود در واقع می توان گفت با مهاجرت خود نسل فرهیخته را می برند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار