شرکت فولاد خوزستان:

اولین تولیدکننده فولاد و آهن به روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی در کشور

شرکت فولاد خوزستان بزرگترین عرضه کننده شمش فولاد و دومین قطب تولید فولاد خام در کشور میباشد و یکی از بنگاه های پیشرو اقتصادی که در عرصه های ملی و منطقه ای صنعت فولاد حضوری فعال دارد. این شرکت با وسعت 3/8 کیلومتر مربع، در مجاورت شهر اهواز، مرکز استان خوزستان درجنوب غربی کشور، واقع شده است. فولاد خوزستان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی است که در 12 فروردین سال 1368 به دست مبارک مقام معظم رهبری در زمان مسئولیت ریاست جمهوری ایشان افتتاح گردید. طی بیست و هفت سال تلاش کارکنان و متخصصین زبردست این صنعت، فولاد خوزستان طرح های توسعه را در فاز اول تا 2/4 و در فاز دوم تا 3/2 میلیون تن و هم اکنون بالای سه میلیون و هشتصد هزارتن محقق ساخته است.در پایان فاز چهارم توسعه ،ظرفیت تولید این شرکت به 5/2 میلیون تن در سال خواهد رسید.
کد خبر: ۹۵۵۳۴۵۰
|
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور ، پس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان دومین رتبه‌ی تولید فولاد خام در ایران به شرکت فولاد خوزستان تعلق می‌گیرد. همچنین این کارخانه به عنوان اولین تولیدکننده فولاد و آهن به روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی در کشور شناخته می‌شود.

شرکت فولاد خوزستان در  ۱۲ فروردین سال ۱۳۶۸ با حضور مقام معظم رهبری (در زمان مسئولیت ریاست جمهوری) افتتاح گردید.

دفتر مرکزی در اهواز قرار دارد و موقعیت مکانی کارخانه در نزدیکی شهر اهواز، کیلومتر ۱۰ جاده اهواز بندر امام خمینی می‌باشد و دارای وسعت ۳/۸ کیلومتر مربع است.

تاریخچه شرکت فولاد خوزستان

تاریخچه احداث شرکت فولاد خوزستان به سال ۱۳۵۳ برمی‌گردد که تا سال ۱۳۵۷ با همکاری بیش از هفتاد شرکت بین المللی خارجی و سی شرکت داخلی در زمینه مشاور، ناظر و پیمانکار ادامه پیدا کرد. اما به دلیل انقلاب اسلامی و شرایط جنگ تحمیلی میان ایران و عراق، تنها ۵۰ درصد از پروژه پیشرفت داشت و بعد از آن متوقف شد. در نهایت با تلاش مهندسین و عزم دولت، فاز اول مجتمع فولاد خوزستان در سال ۱۳۶۷ راه اندازی شد.

اموزه تولید کارخانه فولاد خوزستان با اجرای طرح هایی نظیر استفاده از کوره‌های پاتیلی در فولادسازی و تقویت کوره‌های قوس الکتریکی شش گانه به سه میلیون و هشتصد هزارتن شمش در سال رسیده است. این کارخانه از سه واحد اصلی تولید برای عرضه‌ی محصولات میانی و نهایی تشکیل شده است.

کارخانه‌های اصلی فولاد خوزستان

کارخانه‌های گندله‌سازیاین کارخانه دارای دو مدول گندله سازی با ظرفیت اسمی تولید ۳/۲ تن گندله است. میزان تولید سالانه در این کارخانجات به شش میلیون تن گندله سنگ آهن از پودر تغلیظ شده می‌رسد.

کارخانه‌های احیاء مستقیمدر این کارخانجات فرایند تبدیل گندله‌های سنگ آهن به آهن اسفنجی انجام می‌شود. در حال حاضر در این قسمت دو مدول زمزم با ظرفیت ۱/۸ هزار تن و سه واحد میدرکس با مجموع ظرفیت ۱/۶۵ میلیون تن در حال تولید هستند. در واقع واحدهای زمزم بومی شده میدرکس توسط کارشناسان داخلی است.

بخش فولادسازیدر این قسمت از آهن اسفنجی، محصولات پایانی مانند تختال (اسلب) و فولادی (بلوم و بیلت) تولید می‌شود. این بخش شامل چهار کوره‌ی پاتیلی، شش کوره‌ی قوس الکتریکی، یک VD و دو ماشین دوخطهٔ ریخته‌گری تختال، تاًسیسات جمع‌آوری غبار فولادسازی و سه ماشین شش‌خطه‌ی شمش می‌باشد. ظرفیت تولید سالیانه‌ی بخش فولادسازی ۲/۳ میلیون تن است.

کارخانجات جانبی

  • نیروگاهتامین کننده برق مصرفی مجتمع
  • اسکله‌ی اختصاصی بندر امامشامل دو سیستم تخلیه‌ی کشتی در سایت ۶ منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی
  • کارخانه‌ی آهک: تامین آهک مورد نیاز برای مراحل گندله‌سازی و فولادسازی در دو خط تولیدی
  • کارخانه‌ی اکسیژناکسیژن مورد نیاز شرکت را در سه واحد تولید می‌نماید.
  • تصفیه‌خانه‌ی پساب‌های صنعتیاز از بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه‌های پساب‌های صنعتی در ایران بحساب می‌آید.
  • تصفیه‌خانه‌ی آب از رودخانه‌ کارون آب مورد نیاز شرکت فولاد خوزستان برداشت و به شرکت ارسال می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار