افزایش شهرهای استان اردبیل به پشتوانه نگاه توسعه‌ای دولت

تبدیل روستاهای فیروزآباد و بُرّان علیا به شهر در استان اردبیل حاکی از نگاه و راهبرد توسعه‌ای دولت به پیشرفت مناطق دورافتاده است.
کد خبر: ۹۵۵۲۳۱۳
|
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

افزایش شهرهای استان اردبیل به پشتوانه نگاه توسعه‌ای دولت

به گزارش بسیج از روابط عمومی استانداری اردبیل، وزیر کشور در نامه‌های جداگانه‌ای به استاندار اردبیل با درخواست استانداری مبنی بر تبدیل روستای فیروزآباد شهرستان کوثر و روستای بران علیا در شهرستان اصلاندوز به شهر و همچنین با تاسیس شهرداری در این شهرها بر اساس اجرای قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و قانون شهرداری موافقت کرده است.

تحقق این مطالبه مردمی متعاقب پیگیری‌های استانداری اردبیل بدون تردید به روند رسیدگی به مشکلات و رفع موانع توسعه مناطق یاد شده سرعت خواهد بخشید و همان‌طور که اهالی فیروزآباد و بران علیا انتظار داشتند، توسعه و آبادانی محل‌های سکونت آنها با پایه‌گذاری شهرداری‌ها تسریع خواهد شد.

روستای فیروزآباد، مرکز بخش فیروز شهرستان کوثر در جنوب این شهرستان در حاشیه جاده ترانزیتی سرچم – اردبیل واقع شده و از ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری برخوردار است و پل تاریخی، قلعه خشتی و گردشگاه‌های طبیعی از مناطق دیدنی و گردشگرپذیر آن است.

بران علیا نیز در بخش اصلاندوز شهرستان پارس‌آباد قرار دارد و از راه دسترسی مناسب برخوردار است اما از نظر برخی زیرساخت‌ها کمبودهایی دارد که تبدیل شدن آن به شهر و به دنبال آن، راه‌اندازی شهرداری در مرتفع کردن کمبودها تاثیرگذار خواهد بود.

استان اردبیل متشکل از ۱۲ شهرستان و ۳۱ شهر است که با افزوده شدن فیروزآباد و بران علیا، شمار شهرهای این استان به ۳۳ شهر می‌رسد؛ تبدیل روستاهای بزرگ و حائز شرایط به شهر و ایجاد مدیریت واحد شهری در آنها رشد و بالندگی در حوزه گردشگری را نیز در پی خواهد آورد و برنامه‌ریزی‌های عمران شهری که در برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۳ تا ۱۴۰۷) نیز بر آن تاکید شده است، مسیر پیشرفت شهرهای جدید را فراهم تر خواهد کرد.

مطالعات علمی نشان می‌دهد تبدیل روستا به شهر در کاهش مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگتر و تثبیت جمعیت روستایی و به تدریج در افزایش فرصت‌های شغلی به‌ویژه در خدمات اداری و تجاری و افزایش و بهبود کارکردهای خدمات شهرهای تاثیرگذار بوده است و خبر خوش تبدیل فیروزآباد و بران علیا به شهر نیز توجه دولت به توسعه مناطق دوردست با هدف افزایش سطح دسترسی آنها از خدمات و امکانات دولتی را نشان می‌دهد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار