جهش تولیدات کشاورزی در کم‌آب‌ترین استان کشور؛

سیستان و بلوچستان در صادرات محصولات باغی ظرفیت بالقوه دارد

تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، گلخانه‌ای و دارویی در سیستان و بلوچستان انجام که حدود ۴ هزار تن آن به خارج از کشور صادر می شود.
کد خبر: ۹۵۵۰۴۶۰
|
۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، محمدرضا سید حسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، گلخانه‌ای و دارویی در سیستان و بلوچستان که حدود ۴ هزار تن آن به خارج از کشور صادر می شود.

وی افزود: پسته، خرما و محصولات گلخانه‌ای نظیر گوجه و بادمجان، عمده محصولات باغی صادراتی سیستان و بلوچستان در سال جاری هستند، هم‌اینک این استان رتبه نخست تولید موز، رتبه نخست تولید میوه‌های گرمسیری و رتبه برتر سطح و عملکرد تولید خرمای کشور را داراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، این استان را یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور تبدیل کرده طور یکه در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه این استان بهترین فرصت برای توسعه بخش کشاورزی است، افزود: این استان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج‌فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور دارد.

سید حسینی ادامه داد: باغبانی و تولید میوه‌های منحصربه‌فرد از دیگر مزیت‌های بارز و توانمندی‌های مهم بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان است طور یکه خرما، موز، لیموترش، پرتقال، انبه، پاپایا، چیکو، گواوا، انگور، انجیر و پسته مهم‌ترین محصولات باغی استان هست که بسیاری از آنها تنها مختص این منطقه بوده و قابلیت توسعه و صادرات نیز دارد.

وی گفت: همچنین رشد و گسترش چشمگیر کشت گلخانه‌ای در سیستان و بلوچستان از دیگر ظرفیت‌های متنوع بخش کشاورزی استان بشمار می‌رود به‌گونه‌ای که خیار، گوجه‌فرنگی، گل‌وگیاه زینتی، توت‌فرنگی، آناناس و موز از محصولات گلخانه‌ای است که قابلیت تولید و کشت در گلخانه را داشته و چند بار برداشت آنها در سال مزیت مناسبی برای عرضه به بازارهای مصرف کشور محسوب می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار