۴۰ هزار اصله نهال کشت بافت موز در بمپور تولید شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۴۰ هزار اصله نهال کشت بافت موز در تنها واحد کشت بافت استان در مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان بمپور تولید شد.
کد خبر: ۹۵۴۹۲۴۰
|
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، سعید نارویی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: این مرکز در راستای تأمین و تولید نهال میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری با استفاده از آخرین شیوه‌های علمی و تحقیقاتی راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: هم‌اینک در این آزمایشگاه انواع نهال موز و خرما، زردچوبه، آناناس، وانیل و سایر گیاهان گرمسیری برای توسعه باغات بصورت کشت بافت تولید می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در سالهای گذشته نهال کشت بافت موز مورد نیاز استان از دیگر نقاط کشور تهیه و در اختیار کشاورزان استان قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: این اقدام با هدف توسعه باغات جدید، تولید نهال موز با ارقام تجاری و بازار پسند و جایگزینی باغات فرسوده و درجه پایین موز با ارقام مرغوب در سیستان و بلوچستان مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

نارویی اظهارکرد: هم‌اینک حدود پنج هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.

وی بیان کرد: همچنین با هدف توسعه و نوسازی باغات و ساخت باغات جدید با ارقام تجاری امسال بیش از ۴۰۰ هزار اصله نهال میوه‌های سردسیری، گرمسیری، نیمه گرمسیری و گیاهان زینتی در استان تولید شد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان عمده نهال‌های تولیدی در استان شامل انواع نهال‌های انبه، موز، کنار پیوندی، پاپایا، گواوا، چیکو، تمبر هندی، مرکبات، پسته، انار، توت و انجیر و گیاهان زینتی از قبیل گل کاغذی، گل یاس و تکوما عنوان کرد و افزود: تاکنون برای۵۷ هزار و ۵۰۰ اصله، شناسه نهال صادر و آماده کشت است.

نارویی تصریح کرد: هم اینک ۱۰ نهالستان و مرکز تولید نهال دارای مجوز در شهرستان‌های نیکشهر، چابهار، راسک، خاش، میرجاوه، نیمروز و بمپور مشغول به فعالیت است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار