خبرهای داغ:
در گفتگو با خبرگزاری بسیج مطرح شد؛

توزیع روزانه ۲۴ هزار پرس غذا بین زوار در مسیر اندیمشک تا مهران

مسئول بسیج سازندگی در حوزه عشایری شهرستان دهلران استان ایلام می‌گوید: در ایام اربعین با راه اندازی تعدادی مواکب، علاوه بر اسکان چند هزار نفر زوار در هر شبانه روز، حدود ۲۴ هزارپرس غذا هم روزانه در ۳ نوبت بین زوار حسینی (ع) توزیع می‌کنیم.
کد خبر: ۹۵۳۷۵۱۲
|
۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، این روز‌ها در شهر‌ها و مسیر‌های منتهی به مرز‌های ورودی به کشورعراق شاهد برپایی مواکب زیادی هستیم که در خدمت زوار حضرت سیدالشهدا علیه السلام هستند. این مواکب سعی می‌کنند خدمات گوناگونی برای زائران فراهم کنند تا این عاشقان حسینی (ع) بتوانند با سهولت بیشتری به عتبات عالیات مشرف و به خیل چند ده میلیونی زوار عاشق ملحق شوند. برای انعکاس قسمتی از خدمات این مواکب، درخدمت یکی از عزیزان صاحب موکب هستیم که توجه شما مخاطبان ارجمند را به این گفتگو جلب می‌کنم.

در ابتدا کمی خود را برای مخاطبان ما معرفی کنید؟
مسلم چوبین هستم مسئول گروه جهادی عاشقان ثارالله در شهرستان دهلران استان ایلام. سه فرزند دارم و دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم صنایع شیمیایی و مسئول بسیج سازندگی در حوزه عشایری شهرستان دهلران هستم.

در اربعین امسال چه خدماتی به زوار حسینی علیه السلام داشته اید؟
در اربعین امسال در حوزه عشایری ۸ موکب ثابت در مسیر اندیمشک به مهران داریم. فاصله دهلران تا مرزمهران حدود ۲۲۰ کیلومتر است. زائرسراها، مساجد و حسینیه‌های روستا‌ها را هم برای اسکان و پذیرایی زوار پای کار آورده ایم. در این مواکب روزانه حدود ۲۴ هزار پرس غذا برای نوبت‌های صبح، ظهر و شب پخت و بین زوار توزیع می‌کنیم. هر زائرسرا برای ۵۰۰ نفر ظرفیت دارد. همچنین از سیاه چادر‌ها هم برای اسکان و پذیرایی استفاده می‌کنیم. برای هر شب ظرفیت اسکان برای حدود ۳ هزار نفر را داریم. برای حسینیه‌های داخل شهر هم ظرفیت اسکان برای ۲ تا ۳۰۰۰ نفر فراهم شده است.

فعالیت‌های اربعینی خود را از کی آغاز می‌کنید؟
از اول شهریور شروع می‌شود و تا ۱۷ شهریور تداوم دارد.

آیا در این ایام، خودتان هم به کربلا مشرف می‌شوید؟
در این ایام خیر. چون در خدمت زوار هستیم

این همه خدمات را با کمک چند نفر انجام می‌دهید؟
۱۳ گروه جهادی در حوزه عشایری و ۵ آشپزخانه ثابت هم داریم که غذا‌ها آنجا پخت و توزیع می‌شود و همه این موارد با کمک مردم و خیرین انجام می‌شود.

برای چندمین سال است که در خدمت زوار حسینی هستید؟
بیش از ۱۰ سال است.

خدماتی غیر از اسکان و پذیرایی هم ارائه می‌دهید؟
بله ما خدمات بهداشتی و فرهنگی هم داریم. مثلا در موضوع فرهنگ سازی و ترویج عفاف و حجاب هم خواهرانی هستند که فعالیت‌های تیلیغی دارند.

موکب مرکزی شما در کجا قرار دارد؟
در فاصله ۱۰ کیلومتری بیرون از شهر دهلران.

درباره مشخصات مسیر اندیمشک مهران به عنوان یکی از مسیر‌های تردد سفر‌های اربعینی می‌شود کمی توضیح دهید؟
از این مسیر زوار ۱۶ استان عبور می‌کنند مسیر ما مسیری یک خطه است، اما در این مسیر هیچ پل، تونل، دره و کوهستان وجود ندارد و مسیری مناسب و هموار تا مرز مهران است، اما کمی شلوغ است لذا اگر این مسیر دو خطه شود خیلی منجربه سهولت کار‌ها و تردد‌ها خواهد شد.

هزینه‌های موکب داری را از کجا تهیه می‌کنید؟
بیشتراز طریق خیران انجام می‌شود مثلاً چند روز پیش خیری آمد و ۵۰ میلیون تومان و پریشب هم شخص دیگری آمد و چند میلیون تومان برای مخارج اربعین کمک کرد.

آیا خاطره‌ای از ایام اربعین و یا سفر به کربلا دارید؟
همه این فعالیت‌ها خاطره است، اما خدمتتان بگویم یک زمانی کاروانی از طریق بسیج و هیات مسجد به کربلا بردیم. بین الحرمین نشسته بودم خانمی تبریزی آمد و مادرحدود ۷۰ تا ۸۰ سال خود را در حالی که روی ویلچر نشسته بود با خود اورد و گفت نمی‌تواند با این وضع به حرم مشرف شود از من خواست که این خانم را برای زیارت به حرم حضرت عباس علیه السلام ببرم. لوازم اضافی خود را تحویل حرم دادیم و حرکت کردیم. کسانی که معلول و ویلچری هستند باید از پشت حرم برای زیارت مشرف شوند این مسیر را برای نخستین‌بار می‌دیدم یک سراشیبی به سمت ضریح دارد و وقتی به آن مکان رسیدیم دیدم مسیر جذاب و لذت‌بخشی است لذا با دیدن آن این خانم از من تشکر می‌کرد که وی را به این‌جا یعنی پای ضریح آورده ام و من از وی تشکر می‌کردم که موجب شد این مسیر را بیینم، چون افراد محدودی از این مسیر می‌آیند و به وی گفتم من از برکت شما به این‌جا مشرف شدم آن خانم هم در حالیکه زار زار گریه می‌کرد بابت این عنایت الهی تشکر می‌کرد لذا این خاطره برای بنده خیلی جالب، جذاب و لذت بخش می‌باشد.

آقای چوبین شغل شما چیه؟
بنده کارگر ساده پتروشیمی دهلران هستم هرچند این واحد از چند ماه قبل تعطیل شده است البته در کنار من حدود ۲ هزار و پانصد کارگر در این شرکت کار می‌کردند که همه آن‌ها بیکار شده‌اند، اما مسئولین قول داده‌اند تا چند ماه آینده مشکل آن برطرف می‌شود و مجدد شروع بکار می‌کند. بعد از آن در آژانس حمل مسافر مشغول کار شدم و در این چند هفته اربعین هم در خدمت زوار هستم البته خانم بنده خیاط است و قسمتی از هزینه‌های زندگی هم از این طریق فراهم می‌شود.

در پایان اگر موضوع یا مطلبی باقی‌مانده است که بیان نکرده اید در خدمت شما هستیم؟
شهرستان ما شهرستان بزرگی است، اما محرومیت‌های زیادی دارد درحالی‌که همین الان که در ایام اربعین هستیم گروه جهادی ما در روستایی در ۲۰ کیلومتری در بیرون شهر دهلران مشغول خانه‌سازی برای محرومین است و با این‌همه کار در اربعین، اما کار جهادی را تعطیل نکرده‌ایم لذا از مسئولان سازمان بسیج سازندگی، از خیرین و از دیگر دوستان و مردم درخواست کمک داریم. خدمتتان عرض کنم در یادواره شهید باکری، سرهنگ کاظمی از دانشگاه امام حسین (ع) آمد و ۲۰۰ میلیون تومان به گروه جهادی ما کمک کرد و ما پس‌از آن ۳۵ چشمه سرویس بهداشتی برای محرومین احداث کردیم و تحویل دادیم. ما این ظرفیت را داریم که بتوانیم، بیشتر در خدمت مردم محروم باشیم لذا خواستار کمک و توجهات بیشتری هستیم.

ممنون و متشکر بابت این گفتگو. خدا از شما این خدمات و زحمات را قبول کند. یاعلی

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار