مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی

توجه دولت سیزدهم به توسعه گردشگری/ افزایش ۱۰۵ درصدی گردشگران خارجی

تبریز- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی اظهارداشت: در دولت سیزدهم به توسعه گردشگری توجه خاصی شده و در برنامه کلان استان و کشور جایگاه ویژه ای به آن داده شده است.
کد خبر: ۹۵۳۶۵۴۷
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده در چهارمین نشست از نشست های رسانه ای به سوی قله، با تشریح عملکرد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی دو سال اخیر در استان، افزود: در حوزه های تخصصی میراث، صنایع دستی و گردشگری توسعه گردشگری چندین محور مهم است توسعه زیر ساخت ها از اولویت دارترین آن ها بوده و غیر آن توسعه ممکن نیست.
حمزه زاده با بیان اینکه آذربایجان شرقی جزو استان‌های پیشرو در جذب گردشگری است، ادامه داد: همایشی نیز در این راستا برگزار شد که معاون گردشگری در آن اعلام کرد استان رتبه سوم گردشگری کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد حجم مجوزها به سرمایه گذاری هتل داری، بوم گردی، مجتمع های گردشی و رفاهی و ... داده شده است، بیان کرد: با اتمام این طرح ها برای هشت هزار نفر اشتغال ایجاد می شود.

حمزه زاده اضافه کرد: ۹۵ طرح  های افتتاح شده دولت سیزدهم در بخش های مختلف بوم گردی، مجتمع گردشگری،  هتل آپارتمان با ۱۰ میلیارد سرمایه گذاری بوده که اشتغال پنج هزار نفری را موجب شده است.
وی در کنار این افتتاح ها مجوزهای دیگری نیز صادر شده که ۲۲۷ مورد بوده و با مجموع سرمایه گذاری برای موافقت ها ی صورت گرفته  اشتغال نیز ایجاد شده است.

توجه ذولت سیزدهم به توسعه گردشگری/ افزایش ۱۰۵ درصدی گردشگران خارجی
افزایش ۱۰۵ درصدی گردشگران خارجی در دولت سیزدهم

حمزه زاده از افزایش ۱۰۵ درصدی گردشگران خارجی در دولت سیزدهم نیز خبر داد و گفت:با تاکید استاندار آذربایجان شرقی که وقت می گذارند ارتباط با کشورهای همسایه و پذیرش هیئت ها و برگزاری نمایشگاه ها در این راستای دیپلماسی گردشگری استان بوده است.

وی ادامه داد: ۱۳۰ هزار نفر گردشگر خارجی را استان پذیریش کرده که اقامت در هتل ها داشته اند و این میزان، آماری است که در اقتصاد گردشگری تاثیر دارد و لحاظ شده است و نشانگر افزایش ۱۵۰ درصدی اقامت گردشگران خارجی است.

حمزه زاده تنوع گردشگران خارجی را نیز مورد توجه عنوان و بیان کرد: از ۶۰ کشور جهان گردشگر در اس اقامت داشته که بیشترین آن ها از عراق ترکیه و کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، آلمان و ... نیز بوده و  چین در ردیف چهارم قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در حوزه بازاریابی نیز برگزاری نمایشگاه ها  را داشتیم که ۱۵۲ نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی دایر شده است.

وی همچنین  از برپایی نمایشگاه بین المللی گردشگری در اواخر شهریور ما خبر داد و گفت: این نمایشگاه از ۳۶ شهریور تا ۲۹ در نمایشگاه بین المللی تبریز پذیرای علاقه مندان به حوزه صنایع دستی و گردشگری خواهد بود.

حمزه زاده برگزاری جشنواره ها را نیز در کنار نمایشگاه ها از دیگر اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان خواند و افزود: حدود ۱۲۲ جشنواره های مختلف در شهرستان ها برنامه رزیزی شده و  ۵۲ مورد نیز تولید محتوا به هفت زبان از جمله روسی، چینی، ارمنی، ترکی، عربی و ... با محوریت بازارهای هدف خارجی منتشر شده است.

وی یکی از نقاط ضعف توسعه گردشگری استان را معرفی نکردن استان و ظرفیت های آن به گردشگران بخصوص گردشگران خارجی دانست و اظهارداشت:با تنوع جشنواره ها گردشگری، روستایی، غذایی و رویدادهای مهم می توانیم استان را معرفی کنیم.

حمزه زاده به صادرات صنایع دستی استان نیز اشاره و بیان کرد: در حوزه صنایع دستی در زمان کرونا صادرات و فروش به شدت افت داشت و اکنون با رونق گردشگری ۵۲ میلیون دلار صادرات صنایع طبق اعلام گمرگ داشتیم.

وی ادامه داد: اهمیت تاریخ و تمدن آذربایجان به قدری بالاست که رهبر در دیدارهای خود با مردم آذربایجان به آن اشاره و تاکید دارند و این رسالت ما را سنگین می کند که در این راستا تلاش خواهیم کرد آثار تاریخی خود را بیشتر از گذشته ارج نهاده و نسبت به ثلت آن ها اقدام کنیم.

حمزه زاده با بیان اینکه ۷۳ اثر به ثبت ملی و حریم ۲۲ اثر ثبت شده است،  ثبت جهانی ژئو پارک ارس را یک اتفاق بسیار خوب عنوان و اظهار کرد: تا پایان شهریور نیز در یونسکو بخش دیزمار ارسباران و کاروان سرای یام گویجه بل، جلفا و میانه را امیدواریم به ثبت برسانیم.
 
وی اضافه کرد: همچنین ۲۸۰ اثر تاریخی به صورت مشارکت با دستگاه ها مرمت و ۶۵ نیز توسط میرات در حال مرمت است.

حمزه زاده همچنین موزه ها را مهم ترین مقصد گردشگران نیز خواند و گفت: آذربایجان شرقی بعد از تهران دومین شهر در وجود موزه هاست و آمار بازدید موزه ها رشد چند برابری داشته بطوری که ۲۲هزار و ۶۲۰ نفر در سال ۱۴۰۱ و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون نیز ۴۴ هزار و ۳۸۶ نفر از موزه ها بازدید کردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار