تشریح عملکرد ۲۴ ماه گذشته جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی

تبریز- رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در نشست خبری خود با اهالی رسانه به تشریح عملکرد ۲۴ ماه گذشته جهاد کشاورزی استان پرداخت.
کد خبر: ۹۵۳۵۵۳۴
|
۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر فتحی با اشاره به نامگذاری سال به مهار تورم و رشد تولید، افزود: در هر دو  این مولفه های مهم اقتصادی جهاد کشاورزی فعالیت دارد و اقداماتی انجام داده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال بیشتر در حوزه تولید برنامه ریزی انجام و به شهرستان ها ابلاغ شد و در حوزه مهار تورم نیز علاوه بر رشد تولید از طریق تنظیم بازار و ساماندهی آن اقداماتی صورت گرفته است.

تامین غذای کافی و سالم

فتحی با اشاره به نقش جهاد کشاورزی در امنیت غذایی نیز بیان کرد: جهاد کشاورزی امنیت غذایی را بر عهده دارد  آن هم در شرایطی که جمعیت افزایش می یابد و منابع کمتر و محدود تر می شود و خطراتی نیز آن را تهدید می کند.

وی اضافه کرد: در تامین غذای کافی و سالم و سلامت آن با همدلی کارشناسان علیرغم تهدیدات و ناملایمات در حوزه کشاورزی موفق عمل کردیم.

خرید ۸۰درصد گندم تولید شده در استان

فتحی در بخش دیگر سخنان خود به خرید تضمینی گندم نیز اشاره و اعلام کرد: خرید گندم تاکنون نزدیک ۴۰۰ هزار تن بوده و کشاورزان در شرایطی که شاهد افزایش دما، کاهش بارندگی و سرمازدگی و خشکسالی با توصیه های فنی کارشناسان و طرح تولید در دیمزارها توانستند به افزایش تولید مطلوبی دست یابند.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: نزدیک ۸۰درصد از گندم تولید شده را خرید کردیم ولی وجه ناچیزی برای کشاورزان واریز شده و طبق هماهنگی های صورت گرفته ۵۰ هزار میلیارد تومان  در روزهای آینده واریز خواهد شد.

پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصدی ساخت گلخانه ها

وی در ادامه به کشت گلخانه ای در استان نیز پرداخت و افزود: طی دو سال اخیر نزدیک یکصد هکتار به گلخانه ها اضافه شده و بیشتر از هزار هکتار در دست اجراست و پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصدی در گلخانه های صنعتی و شخصی استان داریم.

اجرای حدود ۸۵درصد الگوی تغییر کشت در استان

فتحی یکی از ایرادات اساسی وارده به جهاد کشاورزی را در سال های اخیر نبود الگوی کشت عنوان و بیان کرد: این الگو  امسال ابلاغ و در استان نیز به تفکیک هر شهرستان و نوع کشت و شرایط اقتصادی تدوین شده ولی اینکه این الگو تا چه حد موفق بوده بستگی به سیاست های حمایتی دارد و منوط به جهاد نبوده و دیگر دستگاه ها نیز باید پای کار بیایند.

وی ادامه داد: حدود ۸۵درصد الگوی تغییر کشت در استان اجرا و در راستای احیای دریاچه ارومیه محصولات نیاز آبی کمتر تصویب شده و در این دو سال عملیاتی شده و نوع قانون نیز در این خصوص ایجابی بوده است نه سلبی.

فتحی کشت قراردادی را نیز از اصولی نام برد و افزود: این نوع برای واحد‌های کوچک کاربرد داشته و بیشتر از گندم و کلزا آغاز سده بود و برای دیگر محصولات نیز برنامه آن تدوین شده است.

افزوده شدن یکصد و ۷۵ دستگاه کمابین به ناوگان کشاورزی آذربایجان شرقی

وی توجه به حوزه مکانیسون کشاورزی را نیز  اقدام مهم صورت گرفته عنوان و اظهار کرد: یکصد و ۷۵ دستگاه کمابین با تسهیلات ارائه شده به کشاورزان به ناوگان کشاورزی استان افزوده شده است.

فتحی گفت: در حوزه دام و طیور با مردمی سازی یارانه ها تغیبراتی یافت ولی ناملایمات کشورهای همسایه روسیه و اکران معادلات را به هم زد و کار را با مشکل روبرو کرد.

تولید ۹۵۰۰ تن محصول در حوزه شیلات

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به کل تولید حوزه شیلات را ۹۵۰۰ تن اعلام و بیان کرد: در حوزه شیلات نیز سرمایه گذاری مناسبی صورت گرفته و در تنوع بخشی آن نیز اقدامات خوبی انجام یافته که از جمله ماهیان زینتی و زالو نیز در سبد مصرف آن قرار دارد.

فتحی افزود: در حوزه صنایع تبدیلی برای پنج و نیم تن ظرفیت تولید داریم و سرمایه گذاری های مناسبی در نگهداری، بسته بندی، فرآوری و ذخیره سازی صورت گرفته که هم شامل خود شهرک های صنعتی و هم اراضی مستعد می شود.

وی اضافه کرد: در حوزه زبر ساخت کشاورزی که وابسته آب و برق است با مصوبات سفر اول برای احرای طرح های نیمه تمام که به علت نبود منابع راکد مانده بود منابع و اعتبار لازم مصوب و به آن ها تخصیص یافت.

فتحی ادامه داد: در سیستم نوین آبیاری حدود هفت هزار و ۱۲۰ هکتار اراضی استان در دست اقدام است و تقاضا نسبت به سال های گذشته خوب است و در شهرک های صنعتی نیز برای ایجاد گلخانه ها همچون عجب شیر، کلیبر ملکان به سمت تولید رفته و سازه ها ایجاد شده است.

وی به ساخت و ساز غیر مجاز و  جلوگیری از آن ها اشاره و اظهارداشت: در امور اراضی علاوه بر جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز و تعیین تکلیف اراضی اقدامات خوبی انجام شده و آذربایجان شرقی جزو برترین های این حوزه در کشور است و باید تا آخر سال مابقی اراضی نیز تعیین تکلیف شود.

صدور سند به ۴۵۶ هزار هکتار اراضی در استان

فتحی افزود: صدور سند کشاورزی برای کل اراضی که تا آغاز فعالیت دولت سیزدهم سند گرفته بودند ۲۸ هکتار بوده و طی دوسال این میزان به ۴۵۶ هزار هکتار رسیده است و سنددار بودن آن ها می تواند تکیه گاه حمایتی مهمی برای صاحبان آن ها باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود توجه به شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی را مهم خواند و گفت: سه شرکت دانش بنیان اکنون به ۱۳شرکت ارتقا یافته و دهکده نوآوری راه اندازی شده است.

فتحی خاطرنشان کرد: برای همه شرکت های دانش بنیان زمین در اختیار قرار می گیرد و برخی از شرکت ها که نیاز به تسهیلات داشته باشند از محل صندوق می توانند آن را دریافت کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار