خبرهای داغ:
در نشست تخصصی به وقت جهاد مطرح شد؛

بررسی الزامات و راهکار‌های مردمی‌سازی نهضت ملی مسکن /نقش گروه های جهادی دانش بنیان در شتاب‌دهی ساخت مسکن

کد خبر: ۹۵۳۵۰۴۶
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸

بررسی الزامات و راهکار‌های مردمی‌سازی نهضت ملی مسکن و نقش گروه های جهادی دانش بنیان در شتابدهی ساخت مسکن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، سردار زهرایی در نشست به وقت جهاد که با موضوع الزامات و راهکار‌های مردمی‌سازی نهضت ملی مسکن با حضور تنی چند از مسئولین مربوطه و گروه‌های دانش بنیان جهادی برگزار شده بود گفت: علیرغم اقدامات بسیار خوبی که از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و سایر نهاد‌های حمایتی در زمینه مسکن محرومین انجام شده است، لکن برای برخی از محرومین که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند بایستی در قالب طرح‌های حمایتی بسیج سازندگی مسکن ساخته شود؛ که تعداد آن‌ها شاید به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر برسد؛ لذا جهت بهره‌مندی از ظرفیت گروه‌های جهادی در تأمین مسکن، و نیز بررسی نقش گروه‌های دانش بنیان در شتابدهی ساخت مسکن این نشست تشکیل شده است.

آقای اصغری مدیر گروه جهادی طلایه‌داران ظهور، اظهار داشت: با همکاری با بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و جهاد سازندگی کار‌های متعددی در حوزه مسکن محرومین انجام شده، ولی به عنوان یک الگو در کار مشترکی که سپاه سیدالشهدا و کمیته امداد در منطقه قلعه سیمون اسلامشهر انجام داد توانستیم با کنار هم قرار دادن ادارات و نهاد‌های ذی‌ربط و به مدد مدیریت جهادی مشکل ۲۵ ساله مردم این منطقه را ظرف ۶ ماه حل کنیم و ۴۴ واحد مسکونی برای مردم این منطقه ساخته شد.

وی افزود: تمام جلسات رسمی مرتبط با این پروژه در خود محل احداث پروژه تشکیل می‌شد و مسئولین حضور می‌یافتند و از نزدیک تصمیم‌گیری‌ها صورت می‌گرفت؛ و با به کارگیری ظرفیت خیرین بحمدالله کار شکل گرفت و پیش رفت.

این فعال جهادی تصریح کرد: ظرفیت‌های جهادی همه جا آماده است و جهادی‌های ما تحت عنوان گروه‌های فنی و مهندسی و تخصصی پای کار می‌آیند، اما باید با فراهم‌سازی امکانات ترابری و اسکان نیرو‌های جهادی و همچنین حذف بروکراسی‌های زائد گروه‌های جهادی را پای کار آورد و کار را با سرعت پیش برد.

در ادامه جلسه آقای بیادی مسئول شرکت دانش بنیان پیشران ماشین تبریز با اشاره به نظر مقام معظم رهبری درباره استمرار فعالیت حساب ۱۰۰ حضرت امام(ره) که فرمودند: «لازم است حساب ۱۰۰ که شرف انتساب به اسم مبارک حضرت امام قدس سره را داشته است و منشأ خیرات و برکات برای مردم فقیر و محروم بوده همچنان باقی باشد و مردم مؤمن و با گذشت، بوسیله آن برای مسکن محرومین انفاق کنند» گفت: دوستان ما در شرکت پیشران ماشین تبریز طرحی را به نمایشگاه ایران آباد ارائه دادند که به عنوان طرح برتر شناخته شد.

وی با اشاره به استقرار این شرکت در مجموعه پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی افزود: فعالیت ما بیشتر در زمینه رباتیک است و در بین شرکت‌های دانش بنیان دارای رتبه TRL سطح نهم هستیم. ایده ساخت صنعتی مسکن را مطرح کردیم که در آن صفر تا صد مراحل ساخت مسکن در کارخانه انجام شده و خانه آماده با تمامی تجهیزات حتی کاشی‌کاری شده و سیم‌کشی شده طی ۳ الی ۱۰ روز در محل پروژه مونتاژ و نصب می‌شود. وی گفت: هم‌اکنون ۷۰۰ متر زیربنای خادم‌سرای اهواز را دو هفته‌ای آماده نصب کرده‌ایم و پالایشگاه بندر ماهشر نیز ۴ هزار متر تقاضای زیربنا از ما کرده است.

بیادی ادامه داد: مرکز رشد سوانح طبیعی بنیاد مسکن استاندارد‌های این سازه را تایید و پذیرفته است.

در ادامه جلسه دکتر علیرضا اسپرهم مدیر شرکت دانش بنیان اکسیر صنعت سیمان سبز و مسئول یک گروه جهادی عنوان کرد: در ایده ثبت شده‌ای که ما داریم ضایعات کشاورزی و پسماند‌های صنعتی را به سیمان و مصالح ساختمانی تبدیل می‌کنیم به نحوی که هم‌اکنون در یک پروژه در حال تولید سیمان و انرژی برق از ضایعات خرما هستیم.

وی افزود: می‌توان در یک کلان پروژه با تبدیل ضایعات صنایع بزرگ کشور به مصالح ساختمانی، در کاهش قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار بود.

بررسی الزامات و راهکار‌های مردمی‌سازی نهضت ملی مسکن /نقش گروه های جهادی دانش بنیان در شتاب‌دهی ساخت مسکن

سعید بزرگی مدیر عامل شرکت مدلسازی اطلاعات ساخت پایا و مسئول کارگروه پیشرفت منطقه‌ای قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) نیز ضمن تاکید بر ضرورت پیوند یافتن مدیرت جهادی با دانش بنیانی گفت: با یک‌پارچه‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) می‌توان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده مسکن را کاهش داد.

در ادامه دکتر قربانی اظهار داشت: با توافقات انجام شده انشاء الله قطعات ۵۰۰ متر مربعی در مناطق روستایی الحاق به بافت و به محرومین واگذار می‌گردد که مردم بتوانند مسکن خود را بسازند.

همچنین آقای طلوعی مسئول مجمع جهادگران قم با تذکر این نکته که بهتر است قرارداد‌ها و امورات اداری به جای اینکه مستقیما با گروه‌های جهادی بسته شود، با قرارگاه‌های جهادی مستقر در استان‌ها منعقد گردد افزود: این کار موجب کاهش بروکراسی و قوانین دست و پاگیر و رفع موانع گروه‌های جهادی خواهد شد.

سردار زهرایی در همین راستا ضمن تایید این نکته، یادآور شد: امروز ۱۰۲ هزار گروه جهادی ثبت شده در کشور داریم که البته از این میزان فقط ۴۲ هزار گروه جهادی همه مراحل قانونی ثبت گروه جهادی را طی نموده و موفق به اخذ شناسه شده‌اند؛ و با توجه به اینکه قرارگاه‌های جهادی در سه سطح پهنه‌ای، منطقه‌ای و استانی داریم از پیشنهاد آقای طلوعی استقبال خواهیم کرد.

بررسی الزامات و راهکار‌های مردمی‌سازی نهضت ملی مسکن /نقش گروه های جهادی دانش بنیان در شتاب‌دهی ساخت مسکن

آقای عبدالله زاده مسئول گروه جهادی شهید کاظمی نیز در اظهاراتی گفت: فعال کردن ظرفیت‌های مردمی مستلزم این است که با همان ساز و کار‌ها و مناسباتی که با دستگاه‌های دولتی مواجه می‌شویم با گروه‌های جهادی و مردمی برخورد نکنیم. وی با انتقاد از وجود نگاه پیمانکاری به گروه‌های جهادی تاکید کرد: دستگاه‌هایی که متولی امر مسکن هستند بایستی با ساده‌سازی مناسبات، سازوکار‌های مناسب مردمی که از عهده گروه‌های جهادی برمی‌آید را مطالبه نمایند.

بررسی الزامات و راهکار‌های مردمی‌سازی نهضت ملی مسکن /نقش گروه های جهادی دانش بنیان در شتاب‌دهی ساخت مسکن

در ادامه جلسه دکتر شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد داد که از شناسنامه‌دار شدن این طرح جلوگیری شود به جای مسکن محرومین، عناوین فاخرتری مثل مسکن پیشرو و... جایگزین شود تا شأن و جایگاه والاتری پیدا کند.

وی همچنین اذعان داشت ما موافق الگوی اسلامی ایرانی مسکن هستیم و با وجود همه اختلاف نظر‌هایی که در این زمینه وجود دارد به هیچ روی موافق بلندمرتبه‌سازی نیستیم، اما لاجرم باید بسمت صنعتی سازی مسکن حرکت کنیم و حتماً از آن بطور کامل حمایت می‌کنیم.

شاکری تاکید کرد: باید به جای ساخت، نصب کنیم و با بکارگیری نظام بیم (BIM) نیز می‌توان تضمین داد که نصب‌ها با دقت میلیمتری و بسیار دقیق انجام خواهد شد و نگرانی‌ها از کیفیت کار نیز برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی باید سراغ نوسازی بافت‌های فرسوده بروند که ارزش آن کمتر از مسکن‌سازی برای محرومین نیست چرا که بافت فرسوده مثل یک بمب ساعتی در شهر‌ها است تضمین داد هر کاری از کمیسیون عمران مجلس بر بیاید در حمایت از شما انجام خواهیم داد.

در ادامه دکتر نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن ضمن انتقاد از اینکه تا الان در نهضت ملی مسکن فقط حاکمیت پای کار آمده است، گفت: با وجود جنگ اقتصادی هنوز نتوانستیم مثل دوران دفاع مقدس ظرفیت‌های مردمی را پای کار بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه مانیفست حل مشکل مسکن پیام افتتاح حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) است افزود: ایده ما این است که تا حد امکان به مردم زمین واگذار کنیم و با کاهش تعداد طبقات، امر ساخت مسکن توسط خود مردم را تسهیل نماییم. ولی با این وجود باز هم برخی از مردم توانایی ساخت مسکن ندارند که در این‌جا ما آماده‌ایم با هر مدلی که گروه‌های جهادی با مردم تفاهم می‌کنند این امر انجام شود.

بررسی الزامات و راهکار‌های مردمی‌سازی نهضت ملی مسکن /نقش گروه های جهادی دانش بنیان در شتاب‌دهی ساخت مسکن

دکتر قنادزاده مسئول سازمان بسیج مهندسین اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی در زمینه ساخت جهادی مسکن عدم وجود مدیریت یکپارچه است که با تشکیل کمیته‌های تخصصی موضوعات مختلف ساخت مسکن می‌توان تا حدودی وضعیت را بهبود بخشید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار