خبرهای داغ:
الگو باشیم؛

تولید نمایشگر آلودگی فیلتر هوا در ماشین آلات کشاورزی توسط نخبه خوزستانی

با تمام کمبود‌ها و گاه حمایت نشدن‌ها از سمت مسولین، اما همچنان دغدغه خدمت به کشور را دارند، اینکه بتوانند با ایده خود خدمتی به این مرز و بوم کنند، تا توانایی جوان ایرانی را در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی به رخ جهانیان بکشند که ما با وجود تحریم‌های ظالمانه هنوز ایستاده‌ایم و ادامه می‌دهیم. خبرنگار بسیج به سراغ یکی دیگر از نخبگان امید آفرین رفته است که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۹۵۳۳۳۲۸
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹

تولید نمایشگر آلودگی فیلتر هوا در ماشین آلات کشاورزی توسط نخبه خوزستانی

خودتان را معرفی کنید؟

محمدحسن صادقیان اهل شهرستان اهواز استان خوزستان هستم در حوزه کشاورزی به عنوان کارگر نمونه ملی در حوزه ماشین آلات کشاورزی انتخاب شده‌ام؛ چراکه پژوهشگر ماشین آلات کشاورزی هستم و در عرصه تحقیقات نیشکر در موسسه تحقیقات آموزش نیشکر در صنایع جانبی طرحی در زمینه ماشین‌های کشاورزی داشتیم که برای اولین بار در استان مقام اول را کسب کرد و در بخش داوری به عنوان کارگر نمونه در رقابت کشوری را انتخاب شدم.

طرح شما چه بود؟

طرح ما، طرح جدیدی بود و نمونه داخلی و خارجی نداشت این طرح به عنوان طرح برتر کشور در سال ۱۴۰۰ و ۴۰۱ انتخاب شد.


در مورد طرح خود توضیحاتی بفرمایید که در چه حوزه‌هایی کاربرد دارد؟

کاربرد این طرح در حوزه فیلتر ماشین است؛ چراکه تمام ماشین‌ها دارای یک فیلتر هواکش هستند فیلتر هواکش کارش این است که یک هوای سالم را وارد سامانه ماشین کند؛ در نتیجه اگر این فیلتر دچار آسیب شود، آلودگی را وارد سامانه موتور کرده که باعث می‌شود موتور ماشین خراب شود.

در ماشین آلات کشاورزی، معادن و ماشین‌هایی که در داخل محیط آلوده کار می‌کنند، این فیلتر اهمیت زیادی دارد در نتیجه این باعث شد، طرحی را اختراع کنیم که ورود ذرات آلاینده به سامانه موتور را نشان می‌دهد؛ ما این برنامه را برروی ماشین آلات نیشکر و تراکتور نصب کردیم و نتیجه خوبی گرفتیم و این سامانه را به بهره‌برداری رساندیم، زمانیکه سامانه دچار آلودگی می‌شود این دستگاه هشدار را به اپوراتور و از طریق نمایشکر اطلاع می‌دهد که آلودگی وارد سامانه موتور شده و اپوراتور می‌تواند دستگاه را متوقف کند و سیستم هواکش موتور را بررسی کند.

این تولید شما چقدر در حوزه کشاورزی موفق بوده است؟

کار ما در رابطه با ماشین آلات کشاورزی است ما در هفته گذشته دو دستگاه سنگین راه‌سازی که موتورشان تازه عوض شده بود را با استفاده از این سامانه بررسی کردیم آلودگی آن شناسایی شد که موتورشان دچار آسیب شده است... این نتیجه دستگاه ما است که اهمیت بالای این اختراع را بیان می‌کند.

ماشینی که نتواند به ما به خوبی خدمت‌رسانی کند نمی‌تواند ما را در عرصه کشاورزی پایدار موفق کند.

زمانی که می‌توانیم به کشاورزی پایدار دست پیدا کنیم لازم است از ماشین‌های مکازیانسیوم نهایت استفاده و راندمان را دریافت کنیم، ماشینی که نتواند به خوبی به ما خدمات دهد عملا نمی‌تواند، ما را به کشاورزی پایدار برساند.

اختراع شما ثبت شده و مورد حمایت قرار گرفته است؟

مراحل ثبت اختراع رو به پایان است ثبت شده و چندین مقاله علمی در باره این دستگاه نوشته شده است این دستگاه در انحصار مرکز تحقیقات توسعه نیشکر است و در حال حاضر با شرکت‌های بزرگ ماشین‌سازی در حال گفتگو هستیم تا این فناوری را در اختیارشان قرار دهیم.

در حوزه منطقه‌ای این اختراع چقدر می‌تواند به آنان کمک کند و برای ما ارزآوری داشته باشد؟

این فناوری بر روی ماشین‌های سواری نیز قابل استفاده است شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های ماشین‌سازی دنیا می‌توانند از این فناوری برای استفاده بر روی ماشین‌هایشان استفاده کنند؛ چون ما هیچ گونه محدودیتی نداریم و تمام آزمایشات لازم آن انجام شده و می‌توانیم به آنان ارائه دهیم در حال حاضر شرکت‌ها را اولویت‌بندی می‌کنیم تا بر اساس اولویت‌ها فناوری را ارائه دهیم.

انتظار شما از مسولان چیست تا بتوانید کار را به راحتی به سر انجام برسانید در این راه دلسرد نشوید؟
بحث حمایت‌های مالی است؛ چراکه تولید و ابزار یک دانش جدید نیازمند یک سری بودجه است که انتظار می‌رود در اختیار ما قرار دهند و حمایت کنند تا ما بتوانیم با شرکت‌ها ارتباط برقرار کنیم. به عنوان مثال من امروز با یکی از مراکز تحقیقاتی دولتی که ارتباط گرفتم و با وجود اینکه ما نیز مرکز تحقیقاتی هستیم؛ اما آن مرکز تحقیقاتی حاضر به همکاری با ما نبود. انتظار داریم با پژوهشگران مراکز تحقیقاتی در مراکز مختلف لینک شده ارتباط برقرار کنند.

انتظار داریم مسولین از جوانان حمایت کنند، و به طرح‌های فناورانه بیشتر بپردازند، محیطی فراهم کنند تا نخبگان ایده‌های خود را ارائه دهند جامه عمل بپوشانند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار