نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی

ثقه الاسلام نظریه مشروطه را مطابق دین و فرهنگ ایرانی بازتعریف کرد

تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهارداشت: ثقه الاسلام از نظریه پردازان برجسته مشروطه بود که از تقلید کورکورانه مشروطه خواهان از غرب جلوگیری و مانع نشر اندیشه لائیک شد و با بومی سازی نظریه مشروطه آنرا مطابق با دین و فرهنگ ایرانی بازتعریف کرد.
کد خبر: ۹۵۳۱۳۷۶
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم در همایش ملی میرزا علی آقا ثقه الاسلام، افزود: اعدام ثقه الاسلام توسط روس ها بصورت برنامه ریزی شده ، مخفیانه و تحت تدابیر حفاظتی در پادگان آموزشی سربازهای روس به دور از دیدگان عزاداران عاشورایی تبریز انجام شده بود.
وی اضافه کرد: روس ها از ترس انتقام تبریزی های غیور بعد از اعدام ثقه الاسلام بمدت سه ماه بیش از شصت نفر از مجاهدان و مشروطه خواهان تبریزی را به فجیع ترین اشکال اعدام کردند.
حجت الاسلام آل هاشم اظهارداشت: ثقه الاسلام از نظریه پردازان برجسته مشروطه بود که از تقلید کورکورانه مشروطه خواهان از غرب جلوگیری و مانع نشر اندیشه لائیک شد و با بومی سازی نظریه مشروطه آنرا مطابق با دین و فرهنگ ایرانی بازتعریف کرد.
امام جمعه تبریز ادامه داد: این شهید در طب، فقه و اصول و تاریخ و جغرافیا، علم رجال، تسلط به زبان‌های فارسی، ترکی، عربی و فرانسه، توانمندی در فن سخنوری و تالیفات بسیار معروف بود.

حجت الاسلام آل هاشم گفت: ثقه الاسلام به جرم تشکیل مجالس تبلیغی و اداره مبارزات ضد استبدادی، مبارزه با نیروهای اشغالگر، وطن پرستی و عدم امضای مطالب دروغین روس ها اعدام شد.

ثقه الاسلام نظریه مشروطه را مطابق دین و فرهنگ ایرانی بازتعریف کرد

همایش ملی بزرگداشت میرزا علی آقا ثقه الاسلام تبریزی پیش از ظهر امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

ارسال نظرات