مصاحبه با حمید احمدی کشاورز نمونه کشوری از استان زنجان

زنجان- حمید احمدی چندین سال است به عنوان کشاورز نمونه کشوری انتخاب می‌شود، وی در هر هکتار ۴ تن ۳۵۰ کیلو گندم و ۴ تن ۳۵۳ جو برداشت کرده است، با توجه به اینکه در منطقه ۷۰۰ کیلو برداشت شده و این کشاورز توانسته در اوج کم آبی در منطقه‌‌ای کم بارش در تولید گندم و محصولات کشاورزی انقلابی برپا کند.
کد خبر: ۹۵۳۱۰۹۸
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵

مصاحبه با حمید احمدی کشاورز نمونه ملی استان زنجان

برای آشنایی بیشتر با او و شیوه موفقیتش خبرنگار بسیج گفتگویی انجام داده که در ذیل از نظرتان می‌گذرد.


خودتان را معرفی کنید و بگوئید از چه زمانی به کشاورزی مشغول هستید؟


بنده حمید احمدی متولد ۱۳۵۸، کارشناس مدیریت صنعتی از روستای احمدآباد بخش زنجانرود هستم وبه عنوان کشاورز پیشرو و گندم کار و گلرنگ کار چندین سال به عنوان کشاورز نمونه ملی درسال ۹۰ کشاورز نمونه شهرستانی، ۹۲ گندم کار نمونه استانی،۹۷ خاک ورزی حفاظتی، ۹۸جوکار نمونه کشوری، ۱۴۰۲ بیمه‌گذار نمونه استان در خاک‌ورزی انتخاب شدم.


در خصوص اینکه رشته شما مرتبط با کشاورزی نیست چرا به کشاورزی روی آوردید؟


بنده در روستای احمد آباد بخش (زنجانرود) نزدیک به ۳۰ سال تنها خانوار و ساکن روستا هستم و اهالی به دلایل متعدد روستا را رها کرده‌اند، اما بنده به خاطر عشق و علاقه‌ای که به کشاورزی داشتم توانستم ۶.۶ کیلومتر با خود یاری ۵۰ درصد به روستا برق رسانی کنم و تمام زمین‌های روستا که رها شده بودندخریداری و زیر کشت برده‌ام.

 

چرا به عنوان کشاورز نمونه کشوری انتخاب شدید؟


با توجه به اینکه کشاورزان دیگر ۷۰۰ کیلو گندم برداشت کرده بودند بنده موفق شدم ۴ تن گندم و جو برداشت کنم.


به غیر از کشاورزی چه کار دیگر انجام می‌دهید؟


بنده در طول ۱۰سال گذشته به عنوان یک مروج در کنار کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری دارم و امروز با استفاده از مدیریت منابع تولید، اعم از آب و خاک و منابع و ادوات، تلاش می‌کنم که این آب و خاک و این منابع را به همان شکلی که در گذشته تحویل گرفتم وبه شکل مکانیزه‌تر به نسل‌های آینده تحویل دهم و نیز در کنار آن یک تولید اقتصادی‌تر داشته باشم.

 

احمدی ادامه داد: با کمک سازمان جهادکشاوری استان به عنوان مدرس در خدمت کشاورزی بوده‌ام ودر طول سال‌های گذشته مزرعه من به عنوان سایت الگویی و کانون کشاورزی حفاظتی در کشت غلات دیم بوده است.


چند نفر در مزرعه شما مشغول به کار هستند؟


کارگران مزرعه بنده معمولا از استان‌های دیگر برای کار به مزرعه ما می‌آینده که در حدود ۱۰۰ نفر فصلی و بیش از ۲۰ نفر همکاری دایمی دارند.


علل موفقیت خودتون رو در افزایش عملکرد محصول توضیح بدید؟


انتخاب رقم مناسب برای کشت در منطقه سرد و خشک با مطالعه سایت مرکز تحقیقات دیم کشور و ارتباط مستمر با محققان و مروجان، رعایت اصول خاک‌ورزی حفاظتی، استفاده از کود‌های منظم برای خاک و ایجاد پنجه‌زنی مناسب، رعایت زمان کشت دیم و رعایت تناوب عایش غلات، محلول‌پاشی با علف‌کش، استفاده از پهن‌برگ و کود‌های اوره، استفاده از آبیاری نوین و منظم از علت‌های اصلی موفقیت اینجانب در افزایش عملکرد محصول جو دیم است.


توصیه شما برای کشاورزان چیست؟


کشاورزان برای کشت بهتر و عملکرد خوب مزرعه خود در ابتدای کار نباید انتظار داشته باشند در طول چهار سال اول کشاورزی حفاظتی عملکرد بالایی داشته باشند، بلکه این احتمال وجود دارد حتی کشت آن‌ها نسبت به سال‌های قبل افت عملکرد هم داشته باشد، اما مطمئن باشند از سال پنج سال شاهد افزایش عملکرد مزرعه خواهند بود.


از مشکلات کشت محصول بگوئید؟


با توجه به اینکه زنجان رود در ارتفاع ۱۳۵۰ متری و جز کم بارش‌ترین مناطق استان واقع است، بنده در این شرایط و با توجه به کم بارش بودن منطقه با توجه به اینکه برخی کشاورزان حتی زیر ۱۰۰ کیلو محصول برداشت می‌کنن بنده توانستم از زمین ۵۰۰ هکتاری، بیش از ۲ تن محصول برداشت کنم.


چه محصولاتی کشت می‌کنید؟

امسال ۸۰۰ هکتار محصول گندم و گلرنگ زیر کشت دارم و کشت محصولات بنده به صورت دیم بوده و گندم، گلرنگ و جو به گونه‌ای کشت می‌کنم که با وضعیت منطقه و کم بارشی سازگاری پیدا کند و به جرات می‌توان گفت در کشور جز معدود کشاورزانی هستم که توانسته گلرنگ در هکتار بالا کشت و برداشت کند همچنین گلرنگ جز محصولات پر اهمیت است که بذر آن برای کارخانه روغن کشی استفاده شده و گل آن در دارو‌های گیاهی و رنگرزی به کار می‌رود.


مشکلات عمده شما در کار کشاورزی چیست؟


عمده مشکل ما این است برخی مسئولان تولید را ملاک عمل در نظر نمی‌گیرند و به آن اهمیتی نمی‌دهند و فقط شخص را در نظر می‌گیرند به عنوان مثال شخصی که ۷۰۰ هکتار زمین زیر کشت دارد با شخصی که کمتر از ۵۰ هکتار زیر کشت دارد در اختصاص سوخت به ادوات کشاورزی یکسان دیده می‌شود و این موارد باعث به وجود آمده مسئله‌ای به نام قاچاق سوخت می‌شود واز مسئولان تقاضا دارم به تولید اهمیت بیشتری دهند تا از مشکلات ما کم شود.


تجهیزات و ادوات کشاورزی چقدر در امر تولید به شما کمک می‌کنند؟


در خصوص تحویل تجهیزات و ادوات، کود، سموم به کشاورزان واقعی به عدالت رفتار نمی‌شود و نظارت‌ها بر تخصیص ادوات بسیار ضعیف است و این مسئله برای کشاورز بسیار آزاردهنده بوده و باعث می‌شود راندمان واقعی کار پایین بیاید و همچنین بیمه کشاورزی از دیگر مشکلات است وقتی خسارت تعیین می‌شود بعد از گذشت چندین ماه مبلغ بسیار ناچیز به کشاورز پرداخت می‌شود و این باعث می‌شود کشاورزان از بیمه کشاورزی استقبال نکنند.


صحبت‌های پایانی


 بنده دو فرزند دارم اما دوست ندارم و اجازه نمیدم بچه‌هام وارد کار کشاورزی شوند، چون به تولید ارزش و بهایی داده نمی‌شود، بنده علاوه بر کشاورزی در زمینه دامداری هم فعالیت می‌کنم و ۷۰۰ راس دام دارم که اصلاح نژاد شده و مولد هستند و تبدیل به دوقلو زایی کرده‌ام و همچنین در زمینه زنبورداری هم فعالیت می‌کنم.

مصاحبه با حمید احمدی کشاورز نمونه ملی استان زنجان

 

مصاحبه با حمید احمدی کشاورز نمونه کشوری استان زنجان

مصاحبه با حمید احمدی کشاورز نمونه کشوری استان زنجان

مصاحبه با حمید احمدی کشاورز نمونه کشوری استان زنجان


گفتگو: فاطمه عسگری

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار