خبرهای داغ:
گزارش بسیج از مطالبات مردمی شهر مهرگان؛

دردهای مهرگان، کودک نوپای قزوین/از کمبود زیرساخت ها تا هجوم شهرنشینان سرگردان

دردهای مهرگان، کودک نوپای قزوین/از کمبود زیرساخت ها تا هجوم شهرنشینان سرگردان
 مهرگان، که در قالب اجرای طرح مسکن مهر متولد شد،امروز بالغ بر۱۰۰هزار نفر جمعیت دارد اما محرومیت‌ها و فقدان‌های زیاد آن همچنان به قوت خود باقی است‌.
کد خبر: ۹۵۳۰۹۱۵
|
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴

 

قزوین_ به گزارش بسیج، شهر مهرگان در استان قزوین و در محدوده‌ شمال غرب ایران واقع شده و با استقرار بزرگترین مجموعه طرح های مسکن در دولت‌های گذشته و کنونی در حال تبدیل شدن به یک شهر پر جمعیت است. مهرگان که در قالب اجرای طرح مسکن مهر متولد شد، امروز بالغ بر۱۰۰هزار نفر جمعیت دارد و بنا به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و اجرای طرح‌های اقدام ملی و نهضت جهش تولید مسکن در چند سال آینده به دومین شهر بزرگ استان قزوین مبدل خواهد شد.

اما این شهر پرجمعیت مورد توجه لازم و کافی واقع نشده، محرومیت‌ها و فقدان‌های زیاد آن همچنان به قوت خود باقی است‌.

مردم شهر مهرگان خواستار افزایش مراکز پلیس هستند  

خانم شیبانی ساکن فاز یک است، او در گفتگو با خبرنگار بسیج می‌گوید: با توجه به‌ انبوه جمعیت در این شهر و وقوع برخی جرایم خواستار افزایش اماکن انتظامی همچون پاسگاه و کلانتری هستیم؛ وجود معتادین و اراذل و اوباش در برخی مناطق مهرگان بخصوص در ساختمان‌های نیمه کاره باعث ترس و دلهره در مردم شده است؛ از مسوولان می خواهیم نسبت به جمع‌آوری این افراد اقدام شود.

وی ادامه می‌دهد: در تامین نیروی انتظامی شهر مهرگان، پلیس راهور تعریف نشده و در زمان وقوع تصادفات و حوادث مرتبط از شهر محمدیه پلیس راهور حضور می‌یابد.

وی با تاکید بر افزایش کلانتری در مهرگان و با اشاره به وجود معضلات و آسیب‌های اجتماعی در این شهر می‌افزاید: نیروی انتظامی به تنهایی نمی‌تواند در کاهش یا رفع آسیب‌های اجتماعی اقدام کند بلکه باید همه ارگان‌های دولتی دست به دست هم داده و با کمک نیروی انتظامی نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.

کمبود اماکن تجاری و مرکز خرید

شهروند دیگری که ساکن مهرگان است، می‌گوید: با افزایش قیمت مسکن در مراکز شهر، بیشتر افرادی که از توان مالی پایینی برخوردار هستند به این ناحیه می‌آیند و همین موضوع بر وخامت کمبود زیرساخت‌ها اثر می‌گذارد؛ ناحیه شهری مهرگان یکباره تبدیل به شهر شده است و با ساکن شدن عده‌ای در این ناحیه، یکسری کمبودها در آن مشاهده می‌شود که شامل برخی موارد زیرساختی، کمبود اماکن تجاری و امکاناتی دیگراست.

با این حال مدیران شهری محمدیه در این سال‌های گذشته برخی اقدامات و امکانات را در این ناحیه شهری فراهم کرده‌اند که می‌توان به پارک بانوان و برخی تجاری سازی‌ها اشاره کرد؛ اما مردم مهرگان همیشه از کمبود واحدهای تجاری برای خرید روزانه گله‌مند هستند و باید هزینه‌های گزافی بپردازند.

مهرگان با کمبود مراکز درمانی مواجه است

آقایی از ساکنان این ناحیه بیان می کند: جمعیت ناحیه شهری مهرگان با سرعت زیادی افزایش پیدا کرد و امروز بیش از یکصد هزار نفر را در خود جای داده است که با تکمیل و بهره برداری پروژه های دیگر این جمعیت افزایش هم خواهد یافت، این مردم برای ساده ترین نیازهای خود از جمله امور درمانی و اداری باید به قزوین بروند که با این کرایه های زیاد و دوری راه متحمل دردسرهای زیادی می شوند.

مراکز فرهنگی، ورزشی و کتابخانه نیاز جمعیت جوان مهرگان است 

یکی دیگر از دیگر ساکنان این ناحیه شهر در خصوص مشکلات مهرگان می گوید: مسوولان فکر می کنند همین که نیازهای اولیه فراهم باشد کافی است؛ اما مردم به یکسری از خدمات مثل فضای سبز، مراکز خدماتی، فرهنگی مانند کتابخانه و فرهنگسرا نیاز دارند.

انسیه احمدی که خانمی ۵۰ ساله است، می افزاید: بیشتر نارضایتی مردم از نبود بازارچه دائمی و مراکز تجاری است امروز مردم برای خرید یک لباس یا مایحتاج خود مجبورند به محمدیه یا قزوین مراجعه کنند در حالی که خود ناحیه شهری مهرگان جمعیتی نزدیک به یک شهر دارد؛ اما در زمان ساخت این منطقه به نیازهای تجاری مردم توجه‌ای نشده است.

از قطعی مداوم آب و برق تا عدم نظارت بر کیفیت پخت نان 

مردم مهرگان دل پر دردی از کمبودها و مشکلات برای گفتن دارند از قطع شدن آب و نبود نظارت بر قیمت‌ و کیفیت نان‌ها گرفته تا نبود پزشک متخصص و امکانات ورزشی 

خانم میانسالی که به همراه دوستش در حال خريد از مغازه است، می‌گوید: قطع آب و برق و مشخص نبودن علت قطعی این قطع و وصل‌ها سبب آزار ما ساکنین شهر مهرگان است. زمان تماس علت را نمی‌گویند و فقط این جمله را می‌شنویم که تا 2 ساعت دیگر وصل می‌شود؛ ولی تا چند ساعت طول می کشد.

وی در ادامه با اشاره به بی‌کیفیتی و وزن نان لواش، بیان می‌کند: با وجود اعتراض به صنف نانواها این طور به نظر می رسد که هیچ پیگیری‌ای صورت نگرفته است.

وی با اشاره به کمبود کلانتری و نیروهای انتظامی گفت: شهر مهرگان با این همه جمعیت حداقل نیاز به چند کلانتری دارد.

مهرگان نیازمند افزایش و فازبندی وسائط حمل و نقل عمومی است

محمدی یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر می‌گوید: خط واحد یکی از مشکلات اساسی ماست، وقتی سوار اتوبوس شرکت واحد می شویم باید کل مهرگان را دور بزند و موقع برگشتن هم وضعیت به این شکل است. درصورتی که با توجه‌ به‌ وسعت، جمعیت و فاز بندی این منطقه، باید برای هر فاز اتوبوس جداگانه‌ای گذاشته شود؛ وضعیت تاکسی ها هم همین طور است. خیلی ها به دلیل این مشکلات از مهرگان می‌روند.

هیچ بانکی در مهرگان وجود ندارد

وی بيان می کند: اینجا با این همه جمعیت و شهر شدن بانکی وجود ندارد و برای پرداخت فیش های بانکی باید کلی راه تا قزوین رفته و پول، وقت و انرژی هزینه کنیم. چند عابربانک دارد :ولی خیلی از کارها را با عابر بانک نمی توان انجام داد.

کیفیت بسیار پایین استاندارد ساخت و ساز در مهرگان

وی می‌افزاید: از لحاظ ساخت خانه ها محکم کاری ندارد، صداها به راحتی قابل رفت و برگشت است و با زدن یک میخ از آن سمت دیوار به بیرون می‌آید و برای نصب لوستر و تلویزیون روی دیوار دچار مشکل می شویم.   

نظارت بر مدارس و اماکن آموزشی بسیار پایین است

وی وجود مدارس هیأت امنایی را از دیگر مشکلات این ناحیه می داند و می گوید: مدرسه ها از ما پول می خواهند به بهانه اینکه امکاناتی مانند کلاس هوشمند و وسايل ورزشی مناسب برای آموزش فرزندانمان فراهم کنند، در صورتی که این امکانات فراهم نمی شود.

درمانگاه دولتی در مهرگان وجود ندارد

شهروند دیگری می گوید: سه درمانگاه موجود در این شهر خصوصی و ویزیتشان بالا است. با وجود اینکه قشر بزرگ جمعیت ساکن در این شهر کارگرند؛ اما اینجا بیمارستان و درمانگاه دولتی ندارد و مردم به خاطر هزینه های زیاد درمان مجبورند به قزوین یا محمدیه رفت و آمد کنند.

نظارت بر خرید و فروش و اجاره مسکن در مهرگان بسیار ضعیف است 

مشکل قولنامه ای بودن اغلب خانه‌ ها و فروختن همزمان آن به چند نفر، عدم جدا سازی کنتورها در بعضی از ساختمان ها، عدم رعایت فرهنگ آپارتمان نشينی ، استفاده از مصالح نامرغوب در ساخت بعضی از واحدها، وجود نخاله های ساختمانی ، عدم نظارت بر قیمت اجاره های اين منطقه و غیره از جمله معضلاتی بود که شهروندان مهرگان در گفتگویی صمیمانه بیان کردند.

اینها بخشی از نیازهای مردم شهر مهرگان به عنوان شهری نوپا در استان قزوین است که نیازمند رصد دقیق و دغدغه مسوولان ذیربط برای رفع مشکلات این شهر است. 

 

انتهای پیام/۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار