آنچه که مردم از سرپرست جدید شهرداری و شورای شهر اراک انتظار دارند

لزوم شنیدن مطالبات مردم و پیگیری آن توسط مدیریت شهری/از نبود فضای سبز کافی تا هرج مرج در ساماندهی صنوف آلاینده

شهرداری اراک در چندین سال اخیر همیشه آبستن حواشی متعدد بوده تا جایی که این حواشی بر روی خدمات شهری نیز سایه افکنده است. مطالبه شهروندان اراکی از مدیریت شهری شنیدن خواست‌ها و تلاش برای پیگیری آن‌ها و ایجاد عدالت در ایجاد طرح‌ها و زیرساخت‌های شهری است.
کد خبر: ۹۵۲۶۱۱۱
|
۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ امروز در یک‌صدمین جلسه صحن رسمی شورای اسلامی شهر، کریمی با اکثریت آرا از سمتش برکنار شد.

اعضای شورای شهر اراک بی‌تدبیری در برف زمستان گذشته، برخورد قهرآمیز شهردار اراک در جریان پروژه برق‌رسانی به بیمارستان ولیعصر(عج) و نیز فوت کودک ۱۱ ساله در پارک شهدای گمنام را از دلایل استیضاح کریمی عنوان کرده‌اند.

مهرماه سال ۱۴۰۰ بود که با تصمیم اعضای شورای ششم سکان مدیریت شهری اراک را در دست گرفت و در کمتر از دو سال برکنار شد. قطعا مقصر اصلی در ضعف مدیریت شهری و ایجاد نارضایتی مردمی بعضی از اعضای ناکارآمد شورای اسلامی شهر هستند که یا بی تجربه یا تحت تأثیر افراد بیرون و جریانات سیاسی در انتخاب شهردار تصمیم می‌گیرند و نه تنها در این دوره که در دوره‌های گذشته نیز بارها مشاهده شده اعضای شورا در تصمیم‌گیری‌ها اقتدار لازم را نداشته و در هر لحظه تغییر رأی داده‌اند.

انتخاب شهردار کارآمد و واقف به مدیریت شهری یکی از اولویت‌ها و مهم‌ترین مسئولیتی است که بر عهده اعضای شورای شهر است؛ آنان باید بدانند که نارضایتی مردم از عملکرد شهرداری تنها متوجه شخص شهردار و معاون نیست بلکه تک تک اعضا در بروز این نارضایتی سهیم هستند.

شاید یکی از اولویت‌هایی که شهر اراک به عنوان یک کلانشهر با آن دست و پنجه نرم می‌کند بحث آلودگی هوا است که شهرداری با توسعه فضای سبز شهری آن هم با تامین اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده شهروندان می‌تواند در راستای خدمت به آنان و حل این معضل نقش آفرین باشد.

اگر مناطق حاشیه‌ای شهر اراک از جمله شهدای صفری، بلوار کرهرود، شهرک امین، انتهای خیابان جهانگیری، کوی ولیعصر(عج) و کوی امام سجاد و ... را سری بزنید سهم ساکنانش از فضای سبز شهری هیچ است. در سایر مناطق از جمله شهرک شکوفه، شهرک نبی، ضامجان، محله خانه‌سازی بیشتر فضای سبز به واسطه باغات است تا اینکه توسط مدیریت شهری طی این سال‌ها ایجاد شده باشد.

تعداد بوستان‌های این شهر نسبت به جمعیت کم بوده و آن هم بیشتر در مناطق مرکزی شهر با وسعت‌های چند هزار متری متمرکز هستند.

کنده‌کاری‌های متعدد در فصل‌های مختلف سال و هدر رفت آسفالت در این زمینه هم مورد دیگری است که اکثر مردم این شهر از آن سخن می‌گویند و همواره عدم هماهنگی دستگاه‌های خدمات رسان با شهرداری را علت آن بیان می‌کنند.

اینکه یک روز با کلی پیگیری مردم بخشی از خیابان محل سکونت‌شان زیرسازی و آسفالت می‌شود و چندی بعد برای یک لوله کشی یا کابل کشی مجدد کنده‌کاری صورت می‌گیرد.

جدای از مشکلاتی که به واسطه بارش‌های شدید زمستان گذشته برای مردم در سطح شهر ایجاد شد باید حضور سگ‌های ولگرد و جولان‌شان در شهر را یکی دیگر از دلایلی دانست که حکایت از ضعف مدیریت شهری دارد.

فعالیت بیش از حد و مرز با مجوز یا بی‌مجوز اصناف مزاحم در برخی خیابان‌های اصلی شهر و خلف وعده مدیریت شهری اراک طی دوره‌های مختلف از دیگر عواملی است که باعث شده شهروندان اراکی مدیران شهری را ناکارآمد و انتخاب اعضای شورای شهر را بی‌تدبیر و صرفاً سیاسی بدانند.

عدم توجه به زیرساخت‌های شهری در خیابان‌های شریعتی، آیت‌الله غفاری، مشهد و... و تجمع مراکز فرهنگی، تجاری و تفریحی در خیابان‌های شهیدان جهان‌پناه، رجائی، خرم که خود ضمن افزایش قیمت املاک در این خیابان‌ها شده بی‌شک بر ایجاد نارضایتی‌های عمومی و بروز آسیب‌های اجتماعی خواهد افزود.

توقع شهروندان اراکی از مدیران شهری این است که حداقل نیازهای هر منطقه و محله را در نظر داشته باشند و در راستای رفع معضلات هر محله در حد توان با رعایت عدالت تلاش کنند نه آنکه یک منطقه را به واسطه سکونت برخی از متمولین به قله رسانند و برخی دیگر را در همان حاشیه حفظ کنند.

رفع این معضلات و چالش‌هایی همچون گرانی و کمبود قبور در آرامستان، کمبود پارکینگ، صدور مجوز ساختمان‌های پزشکان بدون کار کارشناسی و مطالعات ترافیکی، نظارت جدی بر ساخت و سازهای اصولی شهری، توجه به دفع اصولی پسماند و... از جمله مطالبات به حق شهروندان اراکی از مدیریت جدید شهری اراک است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار