خبرهای داغ:

اخباری چند از جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی؛ از به زراعی تا آزادسازی اراضی

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر نقش به زراعی، به نژادی و به ترویجی به منظور احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد.
کد خبر: ۹۵۲۴۵۴۰
|
۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه کارگروه کشاورزی ستاد احیای دریاچه ارومیه که با هدف مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی در حوضه دریاچه ارومیه برگزار شده بود افزود: ما بهینه سازی آب را نباید فقط در سیستم های نوین آبیاری در نظر بگیریم چرا که این سیستم ها در همه جا قابیلت اجرایی ندارند. ترویج در زمینه مدیریت مصرف آب فعالیت های زیادی می تواند انجام دهد و ما نباید از روش هایی که کشاورزان با دانش بومی خود در زمینه آبیاری به آن دست یافته اند غافل باشیم.

وی اظهار کرد: اقداماتی که دفتر حفاظت و احیای تالاب ها در خصوص دریاچه ارومیه دارد کمتر از سیستم های نوین آبیاری نیست، کشاورزان به اهمیت آب بیشتر از ما واقف هستند و اگر آنها نتیجه پایلوت ها را ببینند و مشاهده کنند که با آب کمتر می توان به محصول بیشتر دست یافت قطعا از پایلوت ها تبعیت خواهند کرد.

فتحی با اشاره به اینکه سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه مدیریت مصرف آب تشویقی است ادامه داد: در مکان هایی که امکان تجمیع وجود دارد باید این کار انجام شود به طور مثال به جای اینکه در 20 هکتار زمین 20 استخر احداث می شود بهتر است در 20 هکتار یک استخر کشاورزی بزرگ ژئوممبران احداث شود که هم هزینه ها سرشکن می شود و هم از تبخیر آب جلوگیری به عمل می آید.

نرخ خرید تضمینی گندم، 15 هزار تومان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: وجه پرداختی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران به کشاورزان گندمکار بابت تحویل هر کیلوگرم گندم ۱۵ هزار تومان تعیین شد. 

 اکبر کرامتی افزود: به استناد ابلاغیه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی مورخ ۱۲ تیر ماه وجه پرداختی از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران به کشاورزان گندمکار بابت تحویل هر کیلو گندم ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس جداول خرید بذر گندم در سال زراعی ۱۴۰2 - ۱۴۰1 نیز بر پایه قیمت تضمینی گندم نان و دوروم به ترتیب ۱۵ هزار تومان و ۱۵۳۰۰ تومان و بر مبنای افت مفید ۴ درصد و افت غیرمفید یک درصد و ارزش بذری طبقات مختلف تنظیم گردیده است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: شایسته است موضوع به نحو مقتضی به اطلاع کلیه کشاورزان و گندمکاران محترم در سطح استان آذربایجان شرقی رسانیده شود تا از ورود دلالان و واسطه ها جلو گیری بعمل آید.

اخباری چند از جهاد کشاورزی از به زراعی تا آزادسازی اراضی

آزادسازی بیش از ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز

مدیر جهادکشاورزی تبریز گفت: با تخریب ۳۲۳ مورد تغییر کاربری غیرمجاز  اراضی کشاورزی ؛ بیش از ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز در سال گذشته آزاد شد.

  ابراهیم فرقانی اضافه کرد: در سه ماه اول سال جاری با تخریب ۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز  اراضی کشاورزی؛ ۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز رفع تصرف شده است.

وی افزود: تغییر بی ‌ضابطه کاربری اراضی کشاورزی یکی از مشکلات مهم این بخش است که این کار سالیانه بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی را از چرخه تولید خارج می‌کند.

وی با اشاره بر اینکه با تخریب ۳۲۳ مورد تغییر کاربری غیرمجاز  اراضی کشاورزی ؛ بیش از ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز در سال گذشته آزاد شد عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز با تخریب ۱۹۸ مورد ؛ بیش از ۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز رفع تصرف شده بود.

مدیر جهادکشاورزی تبریز در ادامه با بیان اینکه به منظور حمایت از بخش کشاورزی و تولیدات داخلی، از ساخت وسازهای غیرمجاز در شهرستان تبریز جلوگیری می‌شود، تاکید کرد: اراضی کشاورزی به‌عنوان ثروت و امانت جامعه برای نسل های آتی است و کسانی که از این ثروت و هدیه الهی استفاده می‌کنند، همواره موظفند از آن به ‌طور صحیح بهره‌ برداری و در حفظ و حراست از آن برای نسل های آینده تلاش کنند.

فرقانی در خاتمه  سخنان خود  خاطرنشان کرد: خودروهای گشت مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تبریز با بررسی مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی و نیز گزارش‌های دریافتی از سامانه ۱۳۱، مزارع و باغ‌ها را رصد می‌کنند و با هرگونه اقدام غیرمجاز برابر قانون برخورد خواهند کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار