توليد سالانه ۱۳ هزار تن گياهان دارويي در آذربايجان شرقي

تبریز- معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي اظهار کرد: انواع مختلفي از گياهان دارويي به خصوص گل محمدي به ميزان 5 هزار و 800 هکتار در استان به زير کشت رفته و سالانه حدود ۱۳ هزار تن توليد مي‌شود.
کد خبر: ۹۵۲۴۰۳۶
|
۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر کرامتي در يازدهمين جشنواره برداشت گل محمدي عنصرود با اشاره به وجود پتانسيل بسيار بالاي استان در زمينه گياهان دارويي، افزود: بيش از ۴۰ نوع گياه دارويي در استان توليد مي‌شود که از لحاظ اقتصادي، اقليمي و سازگاري و ارزش افزوده منحصر به فرد بوده و تعدادي هم مختص استان ما است.

وي با بيان اين‌که مهمترين مشکل حوزه گياهان دارويي مربوط به صنايع تبديلي است، ادامه داد: گل‌محمدي به صورت خام در بازارهايي چون تهران و اصفهان به فروش مي‌رسد و متاسفانه نمي‌توانيم ارزش افزوده‌اي از آن براي استان جذب کنيم.

کرامتي با اشاره به برگزاري منظم کميته فني گياهان دارويي در استان با حضور صنايع، دانشگاه‌ها، محققان و افراد نقش آفرين، گفت: امسال براساس تصميمات گرفته شده براي افزايش سطح زيرکشت و ارقام اصلاح شده گياهان دارويي استان، با بيش از ۳ هزار هکتار اراضي ديمي گياهان دارويي بعد از فارس رتبه دوم را در راستاي توليد گياهان دارويي داريم.

وي افزود: حرکت ما به سمت تکميل زنجيره‌ ارزش توليد گياهان دارويي و به خصوص گل‌محمدي بوده و پيگيري‌هاي مربوطه نيز در دست انجام است.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي با بيان اينکه نبود صنايع تبديلي، مشکل اصلي در حوزه توليدات و محصولات کشاورزي است، گفت: خام فروشي محصولات کشاورزي که کم سودترين روش براي رسيدن به درآمد است در استان ما رايج است و يکي از نمونه هاي آن گل محمدي است که به صورت خام در بازار تهران و اصفهان عرضه مي شود و فرآوري شده آن با قيمت چند برابري از طريق اين شهر روانه بازار مصرف مي شود.

 کرامتي با اشاره به اينکه گل محمدي بيشتر به صورت دمنوش و مربا در بخش خانگي مصرف مي شود و فراوري آن هم در حد گلابگيري است، اضافه کرد: انواع گياهان دارويي مانند گل محمدي در استان توليد مي شود.  

 

 

ارسال نظرات