خبرهای داغ:
گفتگوی اختصاصی خبرگزاری بسیج با دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور؛

بسیج؛ تولید کننده راه و روش در نظام حکمرانی فرهنگی/سیاست‌های جدید حوزه تولید کالاهای حجاب و عفاف

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: بسیج، نماد مردم سالاری در نظام سیاست‌گذاری فرهنگی کشور است و باید از این ظرفیت خاص بهره لازم را برد.
کد خبر: ۹۵۲۳۲۱۸
|
۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

بسیج؛ تولید کننده راه و روش در نظام حکمرانی فرهنگی/سیاست های جدید حوزه  تولید کالاهای حجاب و عفاف

سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفتگو با خبرگزاری بسیج در بیان نقش بسیج در نظام حکمرانی فرهنگی کشور، اظهار کرد: با توجه به اتفاقات بسیار خوب در دهه‌های اخیر انقلاب اسلامی، متأسفانه بین نظام سیاست‌گذاری فرهنگی کشور به ویژه در بخش دولتی با ظرفیت بزرگ و عظیم بسیج ارتباط کاملی برقرار نیست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: معمولاً در این فضا نگاه به بسیج به عنوان مصرف کننده دیده شده است و به اصطلاح بعد از تدوین برنامه‌ها به این ظرفیت غنی نگاه شده است.

امامی بر جایگاه بسیج به عنوان تولید کننده راه و روش در نظام حکمرانی فرهنگی تأکید و اضافه کرد: بسیج این نقش را هنوز ایفا می‌کند.

بسیج، نماد مردم سالاری در نظام سیاست گذاری فرهنگی کشور است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در بیان نقش بسیج در فرایند تصمیم‌سازی، بسیج، را تصویری زلال در آیینه مردم سالاری از ابعاد برجسته انقلاب اسلامی دانست و گفت: بسیج، نماد مردم‌سالاری در نظام سیاست‌گذاری فرهنگی کشور است، باید از این ظرفیت خاص بهره لازم را برد.

امامی با اشاره به بسیج، به عنوان شبکه‌ای فوق‌العاده با برخورداری از ساختاری جامع، بر نقش مهم بسیج در بقای انقلاب اسلامی تأکید کرد و افزود: بسیج عملکرد درخشانی هم در حفظ ارزش‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تأکید بر عملکرد درخشان بسیج در بحث شبکه‌سازی، اولویت محوری را از شاخص‌های سیاست‌های بسیج در حوزه‌های مختلف برشمرد و گفت: این موضوع در بسیج نسبت به سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

امامی ادامه داد: اولویت محوری این امکان را می‌دهد که فعالیت‌ها و برنامه‌های وقت‌‍گیر و زائد هدر دهنده منابع را کنار می‌گذارد و به اولویت‌ها می‌پردازد و به سمت اقدامات مشترک گام بر می‌دارد، ولی باید در این راستا متوجه تنوع و سلیقه‌های اجرایی باشیم.

بسیج، چشم و چراغ شورای فرهنگ عمومی کشور

وی بسیج را چشم و چراغ شورای فرهنگ عمومی کشور دانست و با اشاره به فرهنگ کار و تولید، توسعه تولید و مصرف کالای ایرانی، پایداری خانواده، و زیست عفیفانه به عنوان بخشی از اولویت‌های حیاتی کشور، اضافه کرد: اقشار بسیج، تمام توان خود را در این مسیر صرف کند و باید ظرفیت‌های بسیج ضرب در فرهنگ عمومی کشور شود.

مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فضای خاص و ظرفیت بالای ایجاد شده در ساماندهی نظام طراحی لباس در کشور، تصریح کرد: کارگروه مد و لباس برنامه خاصی در این راستا دارد.

تولید متمرکز پوشاک حجاب به ویژه در فضای مشاغل خانگی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد

امامی با تأکید بر ایجاد یک شبهه نهضت در توسعه و تولید پوشاک حجاب به ویژه در بحث تولید و دوخت چادر و مانتو، اضافه کرد: تولید متمرکز پوشاک حجاب به ویژه در فضای مشاغل خانگی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مسجد محوری را نگاهی ضروری در راستای توسعه دامنه تولید کالاهای پیرامون حجاب دانست و با اشاره به اینکه بنیاد برکت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم حمایت‌های لازم از این حرکت را خواهند داشت، تصریح کرد: وام‌هایی به تولید کنندگان کالاهای مرتبط با حوزه حجاب و عفاف پرداخت می‌شود.

 امامی ادامه داد: باید توجه ویژه‌ای به بحث کیفیت مواد اولیه، تنوع طرح‌ها و بازاریابی برای تولیدات پیرامون حوزه عفاف و حجاب داشت. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروهی در قالب زنجیره ملی پوشاک ایرانی و اسلامی برای حرکت به سمت تولید هسته‌ای کالاهای حوزه عفاف و حجاب، بر وجود ظرفیت ایجاد هزاران کارگاه تولید این نوع کالاها در کشور تأکید کرد و گفت: امکان ایجاد چنین فضایی در کشور وجود دارد.

 مساجد، کانون اصلی توزیع کالاهای حوزه عفاف و حجاب

امامی مساجد را کانون اصلی توزیع کالاهای حوزه عفاف و حجاب دانست و نقش پایگاه‌های بسیج را در بسترسازی عرضه این محصولات بسیار ویژه بیان کرد و افزود: پیگیر ایجاد یک سری استانداردهایی هستیم تا در بخشی از فضای عمومی مساجد و کانون‌های فرهنگی توزیع زنجیره‌ای مسجدی را انجام دهیم.

دسترسی به پوشاک حجاب با قیمت مناسب در تعداد زیادی از شهرهای کشور وجود ندارد

مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دسترسی به پوشاک حجاب با قیمت مناسب در تعداد زیادی از شهرهای کشور وجود ندارد و باید ظرفیت گروه‌های جهادی بسیج در برنامه‌های کارگروه‌های مد و لباس در سطح کشور ضرب شود، تا بتوانیم این مشکل را تا حدود زیادی حل کنیم. 

 

امامی با اشاره به پیش بینی پرداخت وام به مشاغل خانگی تولید کننده کالاهای حجاب و عفاف، تصریح کرد: اعتباربخشی هم در این رابطه صورت خواهد گرفت و باید از ظرفیت تبلیغات هم استفاده کرد.

مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: قطعاً تا پایان سال صدها مسجد در سطح کشور به پایگاه توزیع کالاهای فاخر حوزه عفاف و حجاب تبدیل می‌شوند و به ظرفیت سازمان بسیج اصناف نیاز داریم.

ضرورت رونمایی از تقویم حِرَف و مشاغل و اصناف به همت بسیج

امامی با تأکید بر ضرورت رونمایی از تقویم حِرَف و مشاغل و اصناف به همت بسیج، گفت: این کار به فعالیت اصناف و حِرف ساختار عمومی‌تر و اجتماعی‌تر می‌دهد و در این راستا می‌توان به اخلاق عمومی و مسئولیت‌های اجتماعی این اصناف و شاغلین حِرف پرداخت و مردم با این اقدام آشنایی و اطلاعات خوبی نسبت به مشاغل رو به زوال پیدا می‌کنند.

مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درج و ثبت روز حِرف و اصناف در تقویم رسمی کشور، محیطی از انباشت‌های فرهنگی را فراهم می‌کند و بسیاری از مشکلات فرهنگی کشور را می‌توان برطرف و مسئولیت‌ها را هم می‌توان گوش زد کرد.

اصناف در گذشته "فتوت نامه" و "مرام نامه" داشتند

امامی با ذکر مثالی از عقبه فرهنگی اصناف در تاریخ کشور، اضافه کرد: اصناف در گذشته "فتوت نامه" و "مرام نامه" داشتند، با یک روح جمعی متعهد به یک سری مسائل بودند و در رأس آن ریش سفیدها، متعهدین و افراد ارزشی قرار داشتند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: هدف استفاده از ظرفیت بسیج در اجرای این سیاست های فرهنگی است.

ت/2623

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار