عضو هیات علمی دانشگاه قم:

معماری غربی مغایر با سبک زندگی ایرانی اسلامی است

استاد شهرسازی و معماری دانشگاه قم گفت: با ادامه روال توسعه عمودی و آپارتمان‌سازی، امکان تحقق سبک زندگی ایرانی و اسلامی در کشور بسیار دشوار خواهد بود.
کد خبر: ۹۵۲۱۹۷۸
|
۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

آپارتمان‌سازی مغایر با سبک زندگی ایرانی اسلامی است

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمد منان رئیسی در نشست تبیینی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی_ایرانی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شهرسازی و معماری، تصریح کرد: باید به نحوی نظامات شهرسازی مدیریت و راهبری شود که بعد معنوی و اسلامی آن در  فضای عمومی شهر تجلی یابد.

استاد شهرسازی و معماری دانشگاه قم اظهار داشت: مصوبات اخیر در خصوص امکان احداث تراکم بالا در محدوده بافت‌های تاریخی بسیار خطرناک است که به‌تدریج سبب خواهد شد تا نقطه‌های تاریخی و میراثی آن به حاشیه رفته و معماری مرسوم غربی تمام جلوه‌های سنتی را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: آن چیزی که امروز در اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان در قالب نهضت ملی مسکن در انبوه‌سازی در حال انجام است کاملاً مغایر با مبانی اسلامی و سبک زندگی اسلامی است.

استاد شهرسازی و معماری دانشگاه قم گفت: پژوهش‌های انجام‌شده بارها اثبات کرده توسعه عمودی شهر با افزایش انواع جرم ، مباحث اخلاقی، اعتیاد و طلاق رابطه مستقیمی دارد.

منان رئیسی گفت: نظام شهرسازی و معماری به‌عنوان ظرف زندگی انسان در سبک زندگی و نوع تعاملات افراد رابطه مستقیمی دارد و با ادامه این روال امکان تحقق سبک زندگی ایرانی و اسلامی وجود نخواهد داشت، تداوم روند سابق به معنای ادامه مشکلات سابق خواهد بود.

وی یادآور شد: پژوهش‌های انجام‌شده ثابت می‌کند که فقط برای ۱۵ درصد از متقاضیان نهضت ملی مسکن آن‌هم در شهرهای کوچک امکان احداث خانه ویلایی فراهم‌شده است، ما در حالی در طرح نهضت ملی مسکن از نظام معماری غربی استفاده می‌کنیم که غربی‌ها سالهاست به خاطر آسیب‌های این نوع معماری از آن عبور کرده‌اند‌.

منان رئیسی اظهار داشت: تراکم شهرهای ایران در بین شهرهای منطقه منحصربه‌فرد بوده و یک نوع معماری و شهرسازی بسیار مخاطره‌آمیز و همراه با انواع آسیب‌های اجتماعی، اتلاف منابع و آلودگی‌های زیست‌محیطی را به وجود آورده است.

وی یادآور شد: اگر نظام درآمد و هزینه شهرداری‌ها اصلاح نشود بعید است شهرداری‌ها و نظام شهرسازی و معماری کشور زیر بار، اصلاح ساختار معماری و حرکت به سمت شهرسازی اسلامی بروند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار