خبرهای داغ:
گفتگوی اختصاصی؛

حکایت کارآفرین رامشیری از «نخل زندگی بخش»

جمال عساکره،کارآفرین و کشاورز نخلستان، اهل روستای مزلاگه رامشیر در گفتگوی اختصاصی از نخل، درخت زندگی درباور اکثر مردم خوزستان به ویژه مردم رامشیر می گوید، او از نسل به نسل شغل پدر و اجدادش در نخلستان های خرما و برکت این شغل تا به امروز می گوید.
کد خبر: ۹۵۱۹۲۹۹
|
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان؛ نه پرورش خرما کاری جدید است و نه بسته بندی آن، سال هاست که مردم خطه جنوب به این کار مشغول‌اند، خب پس لابد می پرسید چرا ما در کارستان به سراغ این شغل رفته‌ایم. دلیل ما این است که در شهرستان رامشیر روستای مزلاگه مردی زندگی می کند که به پرورش نخل و برداشت خرما مشغول است او از راز و رمز های موفقیت و محصول بیشتر برای ما می گوید.

 

پشتوانه ی خانوادگی و شغل ابا و اجدادی

جمال عساکره در شهرستان رامشیر روستای مزلاگه متولد سال پنجاه وسه است ، بزرگ شدن در کنار خانواده ای که همگی کشاورز بودند او را با دنیای نخل و خرما آشنا کرد:« از وقتی که به یاد دارم همیشه از کودکی که به سن میانسالی رسیدم با پدرم به نخلستان می­رفتم و به همین دلیل با تمام مراحل کار آشنا بودم، علاقه به نخلستان و کشاورزی همیشه همراهم بود و تحصیل در رشته‌ی مدیریت هم از علاقه من کم نکرد‌. به محض اینکه لیسانسم را گرفتم به طور رسمی وارد کار شدم. در نخلستان ما تقریبا 150 نخل وجود دارد که همه ثمر می­دهند، اما من به همین بسنده نکردم و با کشت دوباره نهال های نخل کوچک در زمینی که پدرم در اختیارم قرار داده بود برای آینده ­ام هم سرمایه گذاری کردم.

 

او‌ می گوید؛ ثمره این درخت ها، تا پنج یا شش سال شاید بیشتر از دو خوشه خرما نباشد اما از سال ششم به بعد محصولشان به سرعت نور رشد می کند، برای همین همیشه به تمام کسانی که می خواهند وارد این کار شوند توصیه می کنم حتما در کنار کارشان، نخل هم بکارند و برای آینده برنامه ریزی کنند.

 

این صاحب نخلستان می گوید: من برای زمینی که داشتم تعدادی نهال با قیمت 100هزار تومان خریده و کاشتم، آبیاری زیاد و کوددهی درست در زمان مناسب باعث شده که حالا آنها به ثمر نشسته اند. شاید ثمرها بیشتر از یک یا دو عدد در هر نخل نباشد و چند سال طول بکشد به ثمر یک تنی برسد اما این ها آینده­ی من هستند و در آینده برداشتی به مراتب بیشتر خواهم داشت.»

 

راز و رمز

 

برای رسیدن به محصول بیشتر در پرورش خرما راز و رمزهای وجود دارد که حتما باید با آنها آشنا شوید:« در کاشت نخل و برداشت خرما شرایط متفاوتی دخیل هستند. میزان آبیاری ، کود دهی به موقع، هرس کردن شاخ و برگ ها و…همه و همه در برداشت نهایی از نخل ها دخیل هستند، کود دهی نخل ها تقریبا یک بار در سال آن هم قبل از آبیاری انجام می گیرد.

 

آبیاری نخل ها ، قدیم ترها بیشتر از چهار بار در سال بود، اما الان همه ی کشاورزان تقریبا دو بار در سال این کار را انجام می دهند، دلیل بالا بودن ثمر نخلستان ما یک بار آبیاری بیشتر از بقیه است! همین یک بار بیشتر که اغلب به صورت پمپ­کشی انجامش می دهیم، تاثیر بسزایی در بالا رفتن ثمر نخل ها دارد و می شود گفت که رمز اصلی موفقیت من در همین یک مرحله آبیاری است. من نهال های تازه کاشته شده ام را هم سه بار در سال آبیاری می­کنم.»

 

از فروردین، کارمان را شروع می کنیم

 

در اوایل فروردین بالای نخل های بلند و چند متری می­رویم وخوشه ها و ثمرها را روی شاخ و برگ­های محکم جابه جا می کنیم، طوری که توانایی تحمل وزن خرماها را داشته باشند و خوشه­ها با رشد خرماها سنگین نشوند و پایین نیفتند.

 

خرما را می توان در سه مرحله برداشت کرد که هر کدام از محصول­هایی که در این سه مرحله برداشت می­شوند، مشتری و قیمت خاصی خودشان را دارند. بعضی خرماها، زمانی که «خارک »هستند، برداشت می شود، بعضی ها را باید وقتی رطب می شوند چید و آخرین مرحله می رسد به خرما. دو مورد قبلی حتما باید برای نگهداری به سردخانه منتقل شوند در غیر این صورت خراب می شوند، اما در مورد خرما داستان طور دیگری است و ماندگاری خرما بالاست‌. هر نخل بین ده تا صد کیلو ثمر می دهد.»

 

سود بالا و درآمدی عالی

اغلب خرماها به صورت درختی به فروش می­رسد. یعنی شرکت­های فعال در این زمینه، خرما ها را به قیمت یازده هزارتومان از صاحب نخلستان می­خرند و بقیه هزینه ها از جمله هزینه جمع آوری، پول کارگران، انتقال و…همه به عهده­ی خود خریدار است. مثلا وقتی هزار نخل در یک نخلستان باشد و هر نخل میانگین هفتاد کیلو ثمر نهایی بدهد، سود خالص صاحب زمین ، با احتساب کیلویی هزار تومان، می­شود پنجاه میلیون. این حساب و کتاب با در نظر گرفتن پایین ترین قیمت و بدترین شرایط ممکن است. اغلب درآمد صاحب نخلستان بیشتر از این حرفهاست.

 

نکته­ ی قابل توجه این است که نخلستان همانند مزارع بقیه ­ی محصولات کشاورزی نیست که به مراقبت دائمی احتیاج داشته باشد، در ماه یک ساعت زمان گذاشتن و سری به نخلستان زدن کار سختی نیست. سختی‌ای که ممکن است از داشتن نخلستان به شما برسد، حدودا پنج بار در سال است که دو مرحله از آن، مربوط به آب دهی ، یکبار کوددهی و دوبار هرس کردن نخل هاست .در این پنج بار ، روزها و ساعت های زیادی باید زمان گذاشت تا نتیجه­ ی نهایی خوبی عاید صاحب نخلستان شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار