یادداشت/

در زمان امام صادق علیه السلام شرایط ویژه فرهنگی بر جامعه حاکم شده بود

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه ساوجبلاغ به مناسبت شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در یادداشتی نوشت: در زمان امام صادق(ع) شرایط ویژه فرهنگی بر جامعه حاکم شده بود و مردم از پیشرفت علم شگفت زده بودند.
کد خبر: ۹۵۱۲۴۴۴
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه ناحیه ساوجبلاغ به مناسبت فرا رسیدن شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در یادداشتی آورده است:


در زمان امام صادق علیه السلام شرایط ویژه فرهنگی بر جامعه حاکم شده بود. دانش های گوناگون اعم از اسلامی و تجربی پدید آمده بود، و هرکس نظریه ای جدید بیان می کرد و مردم از این همه پیشرفت علم شگفت زده بودند.

امام صادق علیه السلام درهای جدیدی از علوم را چه در زمینه خداشناسی و چه در حیطه تجربی به روی انسان های جویای علم گشود.امام صادق علیه السلام هم زمان با کار علمی، به کار تبلیغی و اجتماعی می پرداخت و در همه جا نمایندگانی داشت.

آن حضرت با وجود تمام مشکلات و خفقان های حکومتی، همواره حامی شیعیان و مسلمانان بود و خود به اوضاع یتیمان و آسیب دیدگان رسیدگی می کرد.

امام صادق علیه السلام تقیه را برای در امان ماندن از ستم حاکمان جور ترویج داد،هرچند هیچ یک از حاکمان عصر با وجود آن حضرت آسوده خاطر حکومت نکردند.

برای هیچ یک از امامان معصوم علیه السلام مانند امام صادق علیه السلام فرصت و شرایط مساعدی پیش نیامد تا بتواند در سطح گسترده، انقلابی فرهنگی برپا کند و با تشریح فرهنگ غنی و پرمایه اسلام و تأسیس دانشگاه ها و مدارس اسلام را گسترش دهد.

کشمکش ها و اختلاف های میان بنی امیه و بنی عباس و اشتغال آنها به خود، چنین فرصتی را برای امام صادق علیه السلام به وجود آورد،  آن بزرگ مرد علم و عمل، از این فرصت بهره برد و اسلام و فقه آن را از دیدگاه ائمه اهل بیت علیه السلام جانشینان حقیقی رسول خدا(ص) به همگان معرفی کرد.

از مهم ترین کارهای امام صادق علیه السلام در دوران حیات پربرکتش و با هدف پیشبرد مذهب جعفری، مبارزه علمی بود. آن امام همام، این مبارزه را به شیوه های گوناگون با تمام توان و با هر فردی که در برابر اسلام ناب محمدی قد علم می کرد آغاز و با موفقیت کامل به سرانجام رساند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها