کلینیک روان/

حملات پانیک یا اختلال وحشت زدگی چیست؟

وحشت زدگی یا حملات پانیک، نوعی از اختلالات روانی به شمار می آید که امروزه بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند.
کد خبر: ۹۵۱۰۸۶۶
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ وحشت‌زدگی یا حملات پانیک، جریان‌های ناگهانی از یک ترس یا ناراحتی شدید است که در چند دقیقه اوج می‌گیرند. به عبارت دیگر حمله حاد شدید اضطراب همراه با احساس مرگ قریب‌الوقوع که فراوانی بروز آن‌ها از چند حمله در یک روز تا یک مورد در سال متفاوت است. اختلالات وحشت‌زدگی نوعی وضعیت روانی از گروه اختلالات اضطرابی است که با هجوم ناگهانی وحشت به بیماری و ترس شخص، از وقوع مجدد آن‌ها مشخص می‌شود.

این حملات که معمولا بیش از 20 دقیقه طول نمی‌کشد با علائمی همچون تپش قلب، عرق کردن، احساس تنگی نفس، فشردگی در قفسه سینه، احساس از دست دادن تعادل یا گیجی همراه است.

این علائم آن‌قدر گسترده است که فرد تصور می‌کند دچار سکته قلبی شده‌ و مرگ را به خود نزدیک می‌بیند. با وجودی که خود بیمار فکر می‌کند که مرگ یا آسیب جسمی قریب‌الوقوعی است اما حمله پانیک باعث عوارض جسمانی نمی‌شود.

بنابراین حمله پانیک اگر هم روی دهد، مدت محدودی دارد و به هیچ عنوان مرگ‌آور و خطرناک نیست. حمله پانیک به صورت اتفاقی و طوری رخ می‌دهد که عامل تحریک کننده اصلی مشخص نیست؛ افراد مبتلا به این نوع اضطراب اغلب جوان هستند.

حمله پانیک ممکن است با اختلالات دیگری نظیر بازار هراسی همراه باشد. مبتلایان به این اختلال پانیک اغلب حمله‌های وحشت‌زدگی با زمینه موقعیتی نیز دارند. حمله‌های وحشت زدگی وابسته به موقعیت می‌توانند روی دهند تا شیوع کمتری دارند.

علائم حمله پانیک

تنفس سریع، تعریق شدید، لرزش، سرگیجه، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن، لرز پا، احساس گرما، افزایش ضربان قلب

علل حمله پانیک

علت حمله پانیک ناشناخته است. اما تئوری ها ی مختلف در مورد علل بروز آنها وجود دارد. عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز از جمله دلایل بروز حمله پانیک است و می تواند در اثر شرایط و موقعیت‌های مختلف از جمله وجود اختلال خلقی مانند اضطراب یا افسردگی ایجاد شود.

استرس طولانی مدت داشتن مشکل در سلامت جسمی مانند بیماری قلبی، تنفسی، تیروئید، استفاده بیش از حد از الکل، نیکوتین، کافئین و برخی داروهای پزشکی منجر به بروز حمله پانیک می‌شود.

نوجوانان و بزرگسالان جوانی که حملات پانیک دارند اغلب دارای مشکلات سلامت روان دیگری نیز هستند. این افراد ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند اختلال وسواس، اضطراب، اختلالات خلقی، پُرخوری یا مصرف مواد نیز باشند.                                                                  

درمان حمله پانیک

افرادی که به طور مکرر اختلال پانیک را تجربه می‌کنند باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند؛ جلوگیری از وقوع اتفاقات و شرایط که احتمال بروز علائم در آنها وجود دارد یکی از مهمترین این تغییرات است.

متاسفانه حمله پانیک می‌تواند این افراد را به هراس‌های خاصی مانند فوبیا (ترس از حضور در اجتماع) سوق دهد.

ترس از بروز حمله پانیک فرد را از حضور در موقعیت‌های اجتماعی منزوی می‌کند. درمان شناختی رفتاری می‌تواند به نحوه تغییر تفکر و واکنش به موقعیت‌هایی که باعث ترس می‌شوند کمک کننده باشد. تمرینات آرامش و آگاهی ذهن مانند نفس عمیق و ریلکس کردن پیش رونده ماهیچه‌ها می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس منجر به پانیک کمک کند. داروهای ضدافسردگی و اضطراب نیز می‌توانند در کنترل علائم پانیک مؤثر باشد.                    

مهتاب چگينی، مددكار اجتماعی 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار