خبرهای داغ:

شرکت زیاندهی که نماد اقتصاد مقاومتی شد/ از زیان ۵ میلیاردی تا دریافت نشان اقتصاد مقاومتی

تبریز- جمعی از اصحاب رسانه تبریز در قالب تور رسانه‌ای راویان پیشرفت بسیج رسانه آذربایجان‌شرقی از شرکت کلر پارس بازدید کردند که به عنوان شرکت زیان‌ده در سال ۹۷ به فروش گذاشته شده بود، اما به پاس فعالیت‌های تولیدی مناسب طی سال‌های اخیر، نشان ملی اقتصاد مقاومتی را دریافت کرده است.
کد خبر: ۹۵۱۰۵۴۸
|
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۷

شرکت زیاندهی که نماد اقتصاد مقاومتی شد/ از زیان ۵ میلیاردی تا دریافت نشان اقتصاد مقاومتی

 به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، خبرنگاران رسانه‌های مختلف تبریز در قالب این تور رسانه‌ای از تجهیزات و واحدهای مختلف شرکت بازدید کرده و در نشستی با مدیرعامل این شرکت، سوالات خود در مورد حواشی پیش آمده در مورد برخی مسائل شرکت را مطرح و پاسخ‌های خود را دریافت کردند.
شرکت کلر پارس جزو شرکت‌های زیاندهی بود که در سال ۱۳۹۷ حتی آگهی فروش آن نیز چاپ شده بود، اما طبق اعلام مدیرعامل این شرکت، با استقرار تیم جدید، مسیر جدیدی مقابل شرکت گشوده شده و باعث شد تا امروز شرکت علاوه بر فعالیت‌های درخشان در حوزه تولید و ارزآوری، در حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی نیز خوش درخشد و طی سال‌های اخیر نشان‌ها و جوایز مختلفی را دریافت کند.


از زیان پنج میلیاردی تا سود ۳۵۸ میلیاردی
ابوالفضل باباپور، مدیرعامل شرکت در حاشیه بازدید خبرنگاران از بخش‌های مختلف این شرکت با اشاره به دلایل اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به این شرکت، اظهار کرد: پایان آبان ماه سال ۹۷ بود که این شرکت را تحویل گرفتیم و وضعیت شرکت به گونه‌ای بود که حتی دیوارکشی مناسبی نداشته و خود شرکت نیز زیان ده بود و با پنج میلیارد تومان زیان انباشته، جزو لیست شرکت‌های درحال واگذاری شستا بود؛ بنابراین از موعد تحویل آستین بالازده و گلوگاه‌های زیان را شناسایی و حذف کردیم.
وی با بیان این‌که فرآیند فروش این شرکت به صورت واسطه‌ای بود که با حذف واسطه‌ها، مشتری‌های جدید یافته و توانستیم به طور مستقیم محصولات خود را صادر کرده و به دست تجار و مصرف کنندگان برسانیم، ادامه داد: همچنین با انجام اقداماتی، میزان بهره‌وری، راندمان تولید و ظرفیت را ارتقا داده و مجموع این اقدامات باعث افزایش سودآوری و راندمان تولید در این شرکت شد.
وی با تاکید بر این‌که در راستای استانداردسازی شرکت نیز اقدامات بسیاری انجام دادیم که باعث شد طی چهار سال دو نشان ملی و دو نشان استانی را دریافت کنیم، خاطرنشان کرد: در راستای برندسازی نیز کمر همت بسته و تلاش کردیم که امروز شرکت به واسطه اقدامات انجام شده، در سطح منطقه جایگاه خوبی پیدا کرده و نرخ فروش آن نسبت به رقبا بالاتر است که عامل اصلی آن نیز کیفیت بالای محصول، تحویل به موقع و افزایش راندمان است.
مدیرعامل شرکت تاکید کرد: سعی کردیم منابع خرید را ارتقا داده و با افزایش و مدیریت منابع خرید داخلی و خارجی، مواد و قطعات اولیه باکیفیت و با نرخ کم خریداری کرده و شاهد افزایش سودآوری در شرکت باشیم.
وی با بیان این‌که به واسطه‌ی اقدامات انجام شده، شرکت کلر پارس درنتیجه مدیریت مصرف و هزینه، از ۵ میلیارد تومان زیان انباشته در سال ۹۷ به سود ۳۵۸ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۲ رسیده که ۴۴ درصد این مبلغ سود خالص بوده است، افزود: در کنار سودآوری، شعار امنیت، ایمنی، رعایت مسائل زیست محیطی و کیفیت بالا را نیز نصب‌العین کردیم تا با تکیه بر این اصول به افزایش راندمان تولید برسیم.

شرکت زیاندهی که نماد اقتصاد مقاومتی شد/ از زیان ۵ میلیاردی تا دریافت نشان اقتصاد مقاومتی
تنها شرکت دریافت‌کننده تقدیرنامه پدافندغیرعامل در کشور
وی در ادامه با بیان این‌که از سال ۹۸ به بعد نیز شرکت را وارد بورس کردیم که به نوعی باعث شفاف سازی عملکرد شرکت نیز می‌شود، ادامه داد: هم‌اکنون شرکت دارای امتیاز ۹۷ بوده و بالاترین امتیاز را در گروه شستا دارد و تنها شرکتی است که تقدیرنامه پدافندغیرعامل در سطح کشور دریافت کرده است.
باباپور با اشاره به برخی اقدامات و پروژه‌های انجام شده در شرکت طی چهار سال اخیر و راه اندازی پروژه حذف سیلیس و اسمز معکوس به منطور بازچرخانی آب، گفت: حذف سیلیس جزو پروژه‌های مهم ما بود که تماما توسط متخصصان خودمان انجام شد و از زمان اجرای آن میزان پساب صنعتی ما به نصف رسیده و با وجود افزایش تولید در شرکت، اما میزان مصرف آب شرکت بسیار کاهش یافته است، چراکه پساب‌های این شرکت به بیرون منتقل نمی‌شود و در تصفیه‌خانه‌های شرکت، بازچرخانی شده و به چرخه تولید بازمی‌گردد.
وی یادآور شد: در برنامه داریم با اجرای طرحی جدید شرکت را مجهز به سیستم آر.او کنیم تا به صورت مادام‌العمر شرکت را در مقابل مشکلات حوزه زیست محیطی تضمین کند، افزود: این سیستم درقالب ۷۰ مترمکعب در شرکت نصب خواهد شد تا بتوانیم پساپ را به عنوان آب آبیاری مورد استفاده قراردهیم که بازه زمانی تعریف شده برای تجهیز آن یک سال درنظرگرفته شده اما تا شهریورماه سال‌جاری این اقدام را انجام خواهیم داد.
وی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید محصول آب اکسیژنه به میزان ۵۰ درصد از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱، گفت: آب اکسیژنه تولیدی این شرکت در ترکیه با بالاترین نرخ به فروش می‌رسد و این درحالی است که خود ترکیه این ماده را تولید می‌کند.
مدیرعامل شرکت با بیان این‌که با رویکرد تولید پایدار و ایمن، واحدهای تضمین کیفیت(HSE)و استراتژی از سال ۹۸ به صورت مستقل در شرکت ایجاد و توسعه یافته است، گفت: واحد ساختی هم ایجاد کرده‌ایم که به صورت مهندسی معکوس، برخی قطعات را خودمان تولید می‌کنیم و همچنین برخی قطعات را نیز در راستای صرفه جویی در داخل شرکت تولید کرده‌ایم که پروانه کمپرسور و همچنین کلریناتور ساخته شده با ضایعات نمونه‌ای از آن است، درحالی که اگر می‌خواستیم کلریناتور را خریداری کنیم بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه می‌طلبید.
وی با بیان این‌که در حوزه پدافندی و زیست محیطی نیز کارهای زیادی انجام شده که شاید کافی نباشد، اما با لحاظ شرایط چهار سال قبل شرکت می‌توان دریافت که کارهای زیادی انجام و مشکلات بسیاری مرتفع شده است، افزود: زمانی که شرکت را تحویل گرفتیم حتی یک دوربین مداربسته نداشت و تماما ماکت بود که در این رابطه ۱۵۰ دوربین جهت ارتقای امنیت شرکت نصب کردیم؛ دیوارکشی، افزایش روشنایی، خرید خودرو برای واحد آتشنشانی و نگهبانی و همچنین به روزآوری زیرساخت‌ها را نیز در اولویت قرار داده و انجام دادیم.


عدم انتقال و معدوم‌سازی پسماندها در طول ۲۵ سال
وی با اشاره به حواشی به وجود آمده راجع به پسماند کیک فیلترپرس در شرکت، یادآور شد: ۲۵ سال از افتتاح این شرکت گذشته بود اما پسماندهایش منتقل نشده بود، چرا امروز این موضوع مطرح می‌شود؟ ما تنها در قالب قراردادی با شهرداری ۴ و نیم میلیاردتومان هزینه کردیم تا این پسماندها با بسته بندی اصولی، نظارت خودمان و با مجوز محیط زیست منتقل و معدوم سازی شود و همچنین طی این ۲۵ سال پسماندهای ویژه نیز در شرکت مانده بود که دو سال قبل چند میلیارد تومان هزینه کرده و منتقل کردیم تا در اصفهان معدوم شود.
باباپور با اشاره به وضعیت شرکت در زمان تحویل در سال ۹۷، خاطرنشان کرد: از بدو ورود زیرساخت‌ها را بهبود بخشیده و استخر تمامی تصفیه خانه‌ها را به روزآوری کرده‌ایم و هیچگونه نشتی در تصفیه‌خانه‌ها نداشته و هیچ منابع آلوده کننده ای در راستای آبهای زیرزمینی نداریم که می‌توان از آب و فاضلاب کشوری نیز تاییدیه این سخنان را گرفت؛ همچنین طی سه سال اخیر اکیپ‌ها موارد را بررسی کرده از تمام چاه‌های منطقه نمونه برداری کرده‌اند که نتایج مطابق با استاندارد بوده است.


انجام تاکیدات استاندار و احداث مخزن هیدروژن
وی در پاسخ به سول یکی از خبرنگاران در رابطه با مهلت سه ماهه استاندار آذربایجان‌شرقی در راستای رفع مسائل شرکت ، خاطرنشان کرد: مطالب مطرح شده مربوط به موضوعات حاد نبوده و به یک سری مسائل جزئی اشاره و سه ماه هم فرصت دادند که اگر مسائل حادی بود قطعا زمان بیشتری لحاظ می‌شد که اکثریت این موارد را مرتفع کرده‌ایم که نمونه آن تکمیل بادنمای شرکت بود که انجام شده است.
وی با بیان این‌که عمده ترین مسئله‌ی مورد تاکید در این رابطه تعبیه مخزن هیدروژن بود که از قبل در این رابطه اقدام کرده و راه‌کارها را بررسی کرده بودیم، گفت: کار مخزن در حال انجام بوده تا نقشه‌ها تحویل و اجرایی شود که یک سال برای تکمیل آن زمان تعریف شده و برای دفن هیدروژن مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
این تولیدکننده با تاکید بر این‌که تجهیزات شرکت مطابق استاندارد اروپا بوده و موضوعات مطروحه در مورد "غیراستاندارد بودن ضخامت‌سنجی مخازن" را با قاطعیت و با مستندات متقن رد می‌کنیم، گفت: علاوه بر واحد فنی بازرسی داخلی، از شرکت‌های صاحب نظر نیز جهت بررسی دعوت بررسی کرده و گواهی و تاییدیه دریافت کرده‌ایم، چراکه به رعایت ایمنی تمرکز داریم.
وی با اشاره به این‌که نه تنها مخزن کلر، بلکه تمامی مخازن شرکت ضخامت سنجی و نوسازی شده که در بازدیدها قابل مشاهده است، افزود: بیش از ۴۰ مخزن خریده‌ایم که تمامی این مخازن نیز ضخامت‌سنجی شده و تاییدیه دارند.

وی با بیان این‌که محیط زیست علاوه بر تاییدیه‌های فعالیت، مجوز توسعه و بهره برداری از بخش‌های توسعه‌یافته را نیز صادر کرده است، افزود: در رابطه با مسائلی که در مدیریت قبلی محیط زیست استان مطرح شده بود، قرار منع تعقیب گرفتیم و کسانی که علیه ادعا می‌کردند، حدود یک سال قبل خودشان محکوم شدند.
پساب‌های شرکت بازچرخانی می‌شود
باباپور با اشاره به بازچرخانی تمامی پساب‌های شرکت و عدم انتقال آن به بیرون، گفت: پسماند‌های شرکت هم شیمیایی و خطرآفرین نبوده چراکه مواد اولیه کلر همان نمک است که مواد عالی نبوده و خطرآفرین نیست؛ از سال ۹۷ تاکنون نیز مسئله بوی کلر و نشتی‌ها را با نوسازی و بهبود فرآیند تولید رفع کرده‌ایم.
وی با اشاره به سوال یکی از خبرنگاران در مورد تاثیر کرونا بر میزان افزایش تولید و فروش شرکت، گفت: تولید مواد ضدعفونی کننده برای شرکت زیان‌آفرین بود و تنها به خاطر مسئولیت‌های اجتماعی و نیاز کشور به تولید مواد ضدعفونی در بحبوحه کرونا به تولید این مواد ورود کردیم.
وی با اشاره به این‌که شرکت طی چهار سال اخیر تمان توان خود را به کار گرفته تا در راستای تحقق شعارهای سال نقش آفرین باشد و افزایش راندمان تولید شرکت طی سال‌های اخیر موید این مطلب است، اضافه کرد: سال ۹۹ در راستای تحقق شعار سال و با توجه به نیاز کشور به مواد ضدعفونی، چهار روز از تعطیلات عید را کار کردیم و در چهارمین روز توانستیم ژل ضدعفونی دست را تولید و سریعا در بازار توزیع کنیم.


همدلی، علت موفقیت شرکت/افزایش تولید با ارتقای روحیه کارگران
مدیرعامل شرکت در پاسخ به سوال دیگری، علت موفقیت این شرکت را همدلی بین مدیریت و کارگران وکارکنان دانست و افزود: یک مدیرعامل نقش فرماندهی داشته و مسیر، هدف و راهنمایی‌ها را ارائه داده و با کمک کارگران و همکاران مسیر پیشرفت را طی می‌کند.
وی، ارتقای روحیه و امنیت کارگران را مساوی با افزایش راندمان تولید عنوان کرد و گفت: با ارتقای بهره‌روی، تشویق و ارتقای روحیه کارگری به سودآوری نیز می‌توان رسید، چراکه معتقدم افزایش روحیه کارگری و ایجاد امنیت برای آنان، باعث افزایش راندمان تولید می‌شود.
وی در خاتمه به سوالی در مورد کمک‌های شرکت در مناطق محروم استان در حوزه آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، توزیع نوشت‌افزار، تامین هزینه ۲۰۰ نفر از ایتام به مدت یکسال و کمک‌های مومنانه اشاره کرد و افزود: کمک‌های مومنانه وظیفه همگان بوده و امسال این مورد را با محوریت مناطق محروم در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی کرده‌ایم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار