وزیر کشور در همایش علمی محله اسلامی:

محله اسلامی امتداد مردم سالاری دینی است

وزیر کشور در همایش محله اسلامی گفت: گاهی ما به محلات با موضوع سرمایه اجتماعی نگاه می‌کنیم، وقتی ما در مورد سرمایه اجتماعی صحبت می‌کنیم در مورد اعتماد صحبت می‌کنیم، که این اعتماد در محلات شکل می‌گیرد.
کد خبر: ۹۵۰۹۹۴۲
|
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
محله اسلامی امتداد مردم سالاری دینی است  

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، همایش علمی محله اسلامی با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، سردار علی فدوی جانشین فرمانده سپاه پاسداران، زهره الهیان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ و جمعی از اندیشمندان و محققان در سالن چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

احمد وحیدی در این مراسم اظهار کرد: در رابطه با این مسئله می‌توان بیان کرد که هم موضوع بسیار بااهمیت است و هم زمانی که به این مسئله پرداخته می‌شود مهم است.

وی گفت: ما در موضوعات اجتماعی یک خلاء داریم هم در حوزه‌های سیاستگذاری و هم در اقدام، مثلا ما در کشور، شورای‌عالی امنیت ملی داریم که به موضوعات امنیتی می‌پردازد، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز داریم که عمدتا به مسائل فرهنگی می‌پردازد، شورای اقتصاد به مسائل اقتصادی می‌پردازد. ولی مفهوم مسائل اجتماعی جایگاه خاصی ندارد، البته در مقاطعی بیان شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسائل اجتماعی بپردازد.

وزیر کشور بیان کرد: جایگاه تنظیم سیاست‌های اجتماعی یک موضوع قابل بررسی است که سوالاتی که در این زمینه پیش می‌آید آن است که این جایگاه کجاست و چگونه سیاست‌های اجتماعی ما باید طراحی شود.

وحیدی ادامه داد: ما محله اسلامی را گاهی از منظر سیاست اجتماعی بررسی و  سیاست‌های اجتماعی را با توجه به جغرافیا و مجمتع‌های انسانی تنظیم می‌کنیم. در قانون اساسی وقتی شورا تعریف می‌شود، شورای محله هم پیش‌بینی شده که این شورای محله شکل نگرفته است.

وی بیان کرد: یکی از مسائل مهم ما مردم‌سالاری دینی است که این مفهوم سیاسی باید در امتداد خود از پایین بجوشد و بالا بیاید که این مسئله نیز در محلات رخ می‌دهد که در نهایت پدیده مردم‌سالاری دینی در محلات شکل می‌گیرد.

وزیر کشور با اشاره به نقش محله اسلامی در مردم‌سالاری دینی گفت: ما گاهی محله را از این جهت نگاه می‌کنیم که محله امتداد مردم‌سالاری دینی است و یا مقدمات تشکیل اجتماعاتی که هویت سیاسی کلان را بتواند شکل دهد.

وحیدی ادامه داد: گاهی ما به محلات با موضوع سرمایه اجتماعی نگاه می‌کنیم، وقتی ما در مورد سرمایه اجتماعی صحبت می‌کنیم  در مورد اعتماد صحبت می‌کنیم، که این اعتماد در محلات شکل می‌گیرد؛ جایی که مردم با هم رودر رو هستند و اعتماد بین شان شکل می‌گیرد محله است، محله اسلامی یعنی جایی که هر کسی به فکر همسایگانش است.

وزیر کشور در انتها خاطرنشان کرد: در محله اسلامی مشارکت، تعامل و اعتماد و رضایت شکل می‌گیرد، در چنین محله‌ای مردم احساس تنهایی نمی‌کنند و در این محله دیگر آسیب اجتماعی رخ نمی‌دهد، چرا طلاق‌ها اضافه شده، چون کسی در یک محله تلاش نمی‌کند این را برطرف کند، این اتفاقات و احساس مسئولیت همگانی در یک محله وجود ندارد، اگر کودک کار اضافه شد، اگر یک مفسده اخلاقی ملاحظه شد، مردم محله دست به دست هم می‌دهند که ما چگونه این مسائل را حل کنیم.

پایان پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار