مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی:

7800 فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شد/ 40 هزار حامی ایتام استان مرکزی را پشتیبانی می‌کنند

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی گفت: سال گذشته در بحث اشتغال برای 7800 نفر فرصت شغلی پایدار با پرداخت 560 میلیارد تومان تسهیلات قر‌ض‌الحسنه ایجاد شد.
کد خبر: ۹۵۰۶۱۲۳
|
۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

مجید مؤمنی، مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی در حاشیه بازدید از دفتر خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ با بیان اینکه کمیته امداد اولین نهادی است که به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تشکیل شد، گفت: این نشان دهنده این است که رسیدگی به حال محرومان بسیار مورد توجه ایشان بوده و همین مهم امروز هم دغدغه مقام معظم رهبری است.
وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد تولید فقر نمی‌کند، افزود: در اثر تکانه‌های اقتصادی و عدم برنامه‌ریزی مناسب، تعدادی از خانوارها فقیر می‌شوند و این نهاد حمایتی برای کمک به این خانوارها و رفع مشکلات آنان تلاش دارد.
مؤمنی با بیان اینکه دو گروه از خدمات این نهاد بهره‌مند می‌شوند، گفت: یک گروه افراد سالمند، از کارافتاده، بیماران صعب‌العلاج و افرادی هستند که جزو نیروی کار محسوب نمی‌شوند و نمی‌توان با ایجاد فرصت شغلی برای‌ این گروه درآمدزایی کرد، گروه دیگر خانواده‌های مولد هستند.
وی افزود: با شناسایی خانواده‌های مولد برنامه‌ریزی لازم برای توانمندسازی آنان انجام می‌شود، اولین کار در این بخش برای این گروه توانمندسازی فرهنگی به عنوان شالوده اصلی کار در کمیته امداد است.
60 درصد مددجویان کمیته امداد استان زنان سرپرست خانوار هستند/ ساخت 2880 واحد مسکونی برای مددجویان طی سه سال
مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی 60 درصد خانواده‌های تحت پوشش این نهاد در استان را زنان سرپرست خانوار اعلام و بیان کرد: 15 درصد از این آمار به خاطر طلاق بوده که جزو سخت‌ترین گروه تحت پوشش در جامعه هدف کمیته امداد هستند؛ در عرصه توانمندسازی فرهنگی این گروه از جامعه هدف کار بسیار دشوار است تا این گروه بتوانند بر مسائل و مشکلات فایق بیایند و در عرصه اجتماعی و اقتصادی فعالیت کنند.
مؤمنی اشتغال و مسکن را دو نیاز ضروری مددجویان عنوان و تصریح کرد: در بخش مسکن طی سه سال گذشته دو هزار و 880 واحد مسکونی برای نیازمندان در استان ساخته شده و این تعداد واحد مسکونی با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج سازندگی، خیران و مسئولان استان ساخته و تحویل شده است.
مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی تصریح کرد: نیروهای جهاد و بسیج سازندگی در این عرصه بسیار به این نهاد حمایتی کمک کرده‌اند؛ در حال حاضر نیز 16 واحد مسکونی روستای آهنگران با نازلترین قیمت تکمیل و آماده تحویل شده است و این توفیق به واسطه اعتمادسازی اجتماعی حاصل شد.
وی افزود: در حال حاضر 42 هزار متر زمین رایگان برای ساخت مسکن محرومین توسط راه و شهرسازی استان تأمین شده است؛ در سفر ریاست جمهوری به استان مقرر شد که شش هزار و 500 واحد مسکونی برای خانوارهای تحت پوشش امداد در استان ساخته شود که از این تعداد 3000 واحد شهری طی 4 سال و 3500 واحد روستایی طی دو سال ساخته خواهد شد.
مسکن؛ دغدغه مددجویان تحت حمایت کمیته امداد
مؤمنی ادامه داد: در اراک و ساوه در بحث مسکن بالاترین میزان مستاجرین را داریم؛ 12 هزار و 500 خانوار اراکی مستأجر داریم که از این تعداد 50 درصد اجاره‌نشین هستند و از این میزان 3200 نفر زنان سرپرست خانوار هستند.
مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی با بیان اینکه 90 درصد مراجعات به کمیته امداد برای بحث ودیعه مسکن و اجاره بها است، تصریح کرد: در بخش روستایی خانوار فاقد مسکن تحت پوشش نداریم ولی بهسازی و مقاوم سازی و خانوارهای مهاجر از شهر به روستا تعدادی خانوار هستند.
وی افزود: در راستای تأمین مسکن برای شهر اراک 1402 واحد در شهر مهاجران طراحی شده که پنج هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار بانکی نیاز دارد و مابقی آن توسط خیرین و بسیج سازندگی تأمین خواهد شد.
مؤمنی تعداد خانوارهای تحت پوشش این نهاد را در استان مرکزی 47 هزار و 500 خانواده اعلام کرد و گفت: 50 درصد خانوارهای استان مستقیم با این نهاد حمایتی در ارتباط هستند.
وی افزود: 136 هزار خانوار مشترک صدقات و نزدیک به 40 هزار خانوار هم حامی ایتام هستند که این آمار غیر از آماری است که خانوارها به شکل موردی کمک می‌کنند.
بیش از 11 هزار دانش‌آموز تحت حمایت کمیته امداد
مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی با بیان اینکه طی سال گذشته ماهانه 35 میلیارد تومان مستمری به خانواده‌های تحت پوشش پرداخت شده است، گفت: 11 هزار و 200 دانش آموز و 700 دانشجو در استان تحت پوشش این نهاد هستند که هزینه تحصیلی‌شان توسط خیرین و کمیته امداد تأمین می‌شود.
مؤمنی تصریح کرد: در راستای ایجاد اشتغالِ خانوارهای مستعد اشتغال شناسایی شدند و باتوجه به عرصه علاقه‌مندی‌شان تحت آموزش قرار گرفتند و 5 هزار خانوار آموزش‌های مهارتی را فرا گرفتند و با پرداخت تسهیلات به این افراد فرصت شغلی و توانمندسازی برای‌شان ایجاد شد.
وی اجرای طرح راهبران شغلی را فرصتی برای اشتغالزایی مددجویان عنوان کرد و افزود: اجرای طرح راهبران شغلی، گام مؤثری در جهت پایدارسازی مشاغل مددجویان کمیته امداد است. از مزیت‌های این طرح، ارائه آموزش‌های مرتبط با شغل، تأمین مواد اولیه، حذف واسطه‌‌ها و تضمین خرید محصولات تولیدی است.
خروج 1500خانوار از چرخه حمایتی کمیته امداد استان
مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی تصریح کرد: سال گذشته در بحث اشتغال برای 7800 نفر فرصت شغلی پایدار با پرداخت 560 میلیارد تومان تسهیلات قر‌ض‌الحسنه ایجاد شد؛ همچنین یک‌هزار و 500 خانوار توانمندسازی و از چرخه حمایتی خارج شدند.
وی اعتماد و مشارکت مردمی را مهمترین سرمایه‌های کمیته امداد دانست و گفت: ارائه خدمات به محرومان جامعه نیازمند حمایت و همکاری مسئولان و همه اقشار جامعه است که تاکنون در این بخش همه اقشار از بسیجیان، نیکوکاران و خیرین و اقشار مختلف مردمی پای کار بوده‌اند.
مؤمنی با یادآوری اینکه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی فقط مطلق در کشور وجود ندارد، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طبق اعلام صندوق بین‌المللی و آمار جهانی آمار فقر مطلق در ایران بالای 40 درصد بوده اما امروز این رقم به یک درصد کاهش یافته است.
مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی به اقدامات و مشارکت مردم در ایام مبارک ماه رمضان اشاره و تصریح کرد: یکی از فلسفه‌های روزه‌داری دست‌گیری از فقرا و نیازمندان و کمک به آنان بوده و در دین اسلام هم به امر مساوات به معنای تقسیم مال بین افراد نیازمند سفارش بسیار زیادی شده است.
کمک 80 میلیاردی مردم استان به مددجویان کمیته امداد در ماه رمضان
وی افزود: از ابتدای ماه رمضان مردم استان 79 میلیارد و 923 میلیون و 900 هزار تومان در عرصه توزیع غذای گرم، افطاری ساده و بسته‌های معیشتی، راه‌اندازی و افتتاح آشپزخانه "اطعام مهدوی"، اکرام ایتام و ...کمک کرده‌اند.
مؤمنی با بیان اینکه ثبت این آمار و ارقام سیستمی است، گفت: 365 مرکز نیکوکاری در استان فعال هستند که با مشارکت مردم کمک‌ها جمع‌آوری و بین جامعه هدف مرکز توزیع می‌شود و ما فقط کار نظارت را بر عهده داریم.
مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان امسال 508 آشپزخانه در سطح استان فعال شده در حالیکه این رقم سال گذشته 257 مورد بود؛ همچنین سال گذشته 35 هزار بسیته معیشتی توزیع شد در حالیکه از ابتدای امسال این رقم نزدیک به 40 هزار بسته معیشتی بوده و در اجرای طرح اکرام ایتام نسبت به سال گذشته 82 درصد ثبت نام و کمک‌های مردمی را داشتیم و خدا را شاکریم که نسبت به برنامه پیش بینی امسال 58 درصد رشد داشت و 1500 خانوار حامی اضافه شد.
وی به طرح "مفتاح الجنه" هم اشاره کرد و افزود: در این طرح که با رعایت کرامت انسانی و عزت نفس خانواده‌های تحت پوشش انجام می‌شود مسئولین از نزدیک و در دیدار با جامعه تحت پوشش، در جریان مشکلات خانواده قرار می‌گیرند که در ماه مبارک رمضان سال جاری 2500 خانوار را هدفگذاری کرده بودیم که تاکنون 1800 خانوار انجام شده است.
استقرار ۸۲۵ پایگاه جمع آوری زکات فطره در استان مرکزی
مؤمنی با بیان اینکه برای جمع‌آوری فطریه 825 پایگاه جذب فطریه در سطح استان فعال است، گفت: در این پایگاه‌ها سه هزار و ۳۰۰ صندوق برای جمع‌آوری کفاره و زکات فطره روزه‌داران استان تدارک دیده شد.
مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی خاطرنشان کرد: سال گذشته مردم متدین استان 233 میلیارد ریال زکات فطره، کفاره عمد و کفاره غیر عمد پرداخت کردند؛ تدابیر لازم اندیشیده شده تا فطریه دریافتی در روز عید فطر امسال، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست نیازمندان برسد.
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار