خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه؛

اساس و ریشه امر به معروف و نهی از منکر "محبت" است

یزدی عنوان کرد: اساس و ریشه امر به معروف و نهی از منکر "محبت" است. در نصیحت پذیری اگر خود، گوش شنوای نصحیت را نداشته باشیم دیگران هم در مقابل نصایح ما مقاومت می کنند.
کد خبر: ۹۵۰۵۲۸۷
|
۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳

قزوین_ به گزارش خبرنگار بسیج، علی یزدی استاد حوزه و دانشگاه در جمع خانواده پاسداران سپاه استان بیان کرد: یکی از اصول اساسی در نهج البلاغه روش‌ها و چگونگی دعوت افراد با گرایش های مختلف به امور شایسته است که هم اثرگذار باشد و هم انسان بتواند وظیفه اش را نسبت به آنها انجام دهد. امروز دغدغه های متعددی در جامعه وجود دارد.

وی گفت: یکی از سوالات اساسی این است که با چه روش هایی می شود گروه های متعددی که ممکن است هدف مسئله امر به معروف و نهی از منکر باشند را به امور شایسته دعوت کرد. از نکات مهم و اساسی که امیرالمومنین در نهج البلاغه به آن اشاره دارند عرفان و معروف است. لازم است انسان روش های درست معروفات و منکرات را یک مرحله پیش از اینکه به آن فکر کند بشناسد. لذا اگر این شناخت، درست و تحلیلی و بر اساس مبانی درست دینی باشد تاثیرگذاری بیشتر و بهتری را بر روی موضوع خواهد داشت. 

یزدی اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) می فرمایند؛ اگر می خواهید این شناخت را به مردم معرفی کنید سه رکن مستحکم وجود دارد که اولین رکن شامل دین القوی است. این که به همه آن افراد و گروهی که هدف گفتگوی ما قرار می گیرند این را بتوانیم انتقال دهیم که دین ما دینی با با پایه های محکم و مستحکم است که هیچ گونه خطا و نقصی در آن وجود ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دومین رکن شناخت در نهج البلاغه عنوان کرد: رکن دوم، رب الرحیم است. خداوند متعال اساس روش خود را رحمت قرار داده است. همچنین امام العلیم رکن سوم شناخت است. رهبر عالم دارای معلومات کافی و معرفت الهی که با کمک دین پرودگار را معرفی می نماید.

وی افزود: اهل بیت(ع) در دعوت دیگران به امور خیر، وارد گفتگو شده اند و مردم با مشاهده سیره و کلام اهل بیت(ع) به مسیر درست و الهی بازگشته اند. آیات نورانی ۱۳۵ و ۱۳۶ سوره مبارکه آل عمران به معرفی بندگان خوب اشاره دارد. اولا خدا همه انسانها را به رحمت وسیع دعوت می کند و این همان رب رحیم است. یکی از قدم های مهم در دعوت مردم به خیر این است که مواجهه ما با آن افراد چه مواجهه ای است. 

یزدی تصریح کرد: یکی از روش هایی که امروز برای دعوت دیگران به مسیر حق و خیر استفاده می شود، مواجهه ما بعنوان یک مواجهه قضاوت گر یا یک مواجهه حکیمانه همراه با شفقت و دلسوزی با نیت خیر است که در کلام ما روشن است. یکی از روش هایی که خداوند متعال به ما توصیه می کند ک با دیگران اینگونه برخورد کنید، در آیات سوره فرقان است که ویژگی های انسان های خوب و عباد الرحمان در برخورد با سخنان نادرست است که؛ بندگان خوب خدا کسانی هستند که از کنار سخنان بیهوده فقط عبور می کنند. نه به انها فکر می کنند نه در مورد آن قضاوت می کنند. 

وی ادامه داد: اساس و ریشه امر به معروف و نهی از منکر "محبت" است. در نصیحت پذیری اگر خود، گوش شنوای نصحیت را نداشته باشیم دیگران هم در مقابل نصایح ما مقاومت می کنند. امام خمینی"ره" به پسر خود احمد اقا می فرماید: پسرم اگر کسی تو را نصیحت کرد و با تو در مورد مسئله ای گفت و گو کرد و خواست در کاری مانع شود حتی حق با او نبود کلام او را قطع نکن و خود را برتر از ان نصیحت ندان زیرا بعدا این در تو ملکه ای ایجاد می کند که احساس می کنی کلام و سخنی که در مورد تو می گویند بالاتر از آن هستی و غرور عملی در تو ایجاد می شود که باعث سقوط تو می شود، بنابراین یکی از سیره هایی که در خود قرار می دهی پذیرش نصیحت است.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: پیامبر مهربانی در خطبه شعبانیه می فرمایند؛ ای گروه مردم ماه خدا می آید لازم نیست شما کاری کنید خداوند متعال ماه مبارک رمضان را مامور کرده بیاید به استقبال شما. با رحمت ویژه الهی و با مغفرت می آید و با پیغامی از رضوان و رحمت خداوند متعال می آید. اگر هیچ کاری نکنید در آن ماه نفس کشیدن شما تسبیح به حساب می آید و استراحت شما را عبادت رقم می زند. امام سجاد"ع" نیز در معرفی ماه مبارک رمضان می فرماید؛ این ماه برای اولیا خدا عید ویژه است و برای انسان های خوب جایگاه عظیم دارد. پیامبر"ص" می فرماید؛ اگر این ماه را درک کردید و متوجه حضور خود در این ماه شدید، سعادت تلاوت قرآن و روزه گرفتن را از خدای متعال بخواهید.

 

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها