۴ درخواست مسئول بسیج اصناف از رئیس جمهور

مسئول سازمان بسیج اصناف کشور و جمعی از نمایندگان اصناف، اتحادیه‌ها و بازاریان با آیت الله «سید ابراهیم رییسی» ریئس جمهور دیدار و گفتگو کردند.
کد خبر: ۹۵۰۳۰۶۵
|
۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴

به گزارش خبرنگار سرویس اصناف خبرگزاری بسیج؛ در هفدهمین روز ماه مبارک رمضان مسئول سازمان بسیج اصناف کشور و جمعی از نمایندگان اصناف، اتحادیه ها و بازاریان با آیت الله «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهور دیدار و گفت و گو کردند.

غلامرضا حسن پور مسئول سازمان بسیج اصناف ، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در این نشست صمیمانه در سخنانی اعلام کرد: یکی از عوامل مهم تورم،معیوب بودن زنجیره تامین تا توزیع است.

وی افزود: چنانچه با ایجاد رقابت واقعی و حذف انحصار،شبکه امین اعم از واردکننده امین ،تولید کننده امین و کسبه امین در کشور شکل بگیرد علاوه بر شفاف شدن مبادلات مالی ، دلالان غیرضرور حذف و شاهد مهار تورم خواهیم بود.

متن کامل سخنان مسئول سازمان بسیج اصناف ، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور به شرح ذیل است.

یاد یازده هزار شهید اصناف و بازار بویژه شهید شاخص سال ۱۴۰۲ اصناف کشور شهید حاج اسماعیل رضایی از میدان میوه و تره بار که ۶۰ سال پیش توسط رژیم طاغوت تیرباران شد،را گرامی می‌داریم.

محور اول: اشتغال

از سه میلیون واحد صنفی ،۶۰۰ هزار واحد تولیدی وجود دارد به اضافه‌ی واحدهای خدماتی و خدمات فنی،چنانچه در هرکدام از این واحد ها یک نفرجوان مشغول شود ، ضمن مهارت آموزی در محیط کسب و کار واقعی این شغل را انتخاب نماید،مشکل عمده بیکاری حل خواهد شد و نیاز به هزینه کردن دولت نخواهد بود.
طرح(( اشتغال پایدار در محیط واقعی کسب و کار)) دنبال این مهم است به نحوی که در سال ۱۴۰۱ علی رغم همه موانع، بسیج اصناف توانست با اجرای آزمایشی این طرح ۱۰ هزار اشتغال به وجود آورد.

درخواست :

چنانچه دولت محترم ماده ۱۹۱ قانون کار را اعمال نماید اشتغال درکشور تحولی بزرگ را شاهد خواهد بود و مانع اصلی از سر راه برداشته خواهد شد.

متن ماده ۱۹۱ قانون کار:

کارگاه های کوچک کمتر از ده نفر را می توان بر حسب مصلحت موقتا از شمول بعضی از موارد این قانون مستثنی نمود ،تشخیص مصلحت و موارد استثنا به موجب آیین نامه ای خواهد بود که با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

محور دوم : ایجاد زنجیره امین از تامین تا توزیع

یکی از عوامل مهم تورم،معیوب بودن زنجیره تامین تا توزیع است چنانچه با ایجاد رقابت واقعی و حذف انحصار،شبکه امین اعم از واردکننده امین ،تولید کننده امین و کسبه امین در کشور شکل بگیرد علاوه بر شفاف شدن مبادلات مالی ، دلالان غیرضرور حذف و شاهد مهار تورم خواهیم بود در کشور ۱۰ هزار کاسب امین در توزیع مایحتاج عمده مردم شناسایی و در حال حاضر همکاری دارند.(بازرسی و نظارت بر بازار توسط ۱۲ هزار بسیجی اصناف بعد از تفاهم نامه مشترک با معاون اول رییس جمهور تاکنون با فراز و فرودهایی در حال انجام است)
نمونه بارز ایجاد زنجیره امین را در ((ماسک)) شاهد بودیم بسیج اصناف کشور توانست با بسیج ۵۰۰ کارگاه تولیدی صنفی و گروه جهادی که عمدتا به تولید پوشاک مشغول بودند،شبکه تولید ماسک را ایجاد نماید و با حمایت از تولید پارچه اصلی ماسک(ملت بلون)توسط بخش خصوصی،تولید این پارچه را از انحصار خارج نماید و با نظارت بر توزیع ماسک بصورت مویرگی،علاوه بر تامین ماسک کشور،کاهش چشمگیر قیمت ماسک را رقم بزند(همه چیز گران شد اما ماسک ارزان شد) و این محصول را به مرحله صادرات برساند در تولید دستگاه‌ اکسیژن ساز خانگی هم همین اتفاق رخ داد.

درخواست :

وزارتخانه ها باید راه را برای حضور فعالان اقتصادی واقعی و فعالان مردمی در اقتصاد کشور به ویژه واردات مواد اولیه و ضروری و تولید محصولات که در کشور انحصار دارد بازنموده و با هوشمند سازی زنجیره تامین تا توزیع به اجرای این طرح کمک نمایند.

محور سوم: صادرات محصولات واحدهای تولیدی صنفی

به منظور رفع کم تحرکی در تجارت خارجی و به تبع آن رشد تولید، باید برای صادرات محصولات واحدهای تولیدی صنفی کارهای ویژه ای را انجام داد ازجمله ارتباط واحدهای تولیدی با یکدیگر برای افزایش در کیفیت و کمیت تولید با نشان تجاری مشترک که توسط اتاق اصناف و بسیج قابل اجرا است .
کارگروه بسیج اصناف برای اولین بار در بهمن ۱۴۰۱ توانست درکشور روسیه،در نمایشگاه بین المللی پوشاک با ۵ شرکت خصوصی حضور یابد و پوشاک ایران را به رخ جهان بکشد همچنین در تمام اتاق های بازرگانی بسیج تجار راه اندازی شد.

درخواست:

ارائه مشوق های صادراتی ویژه دولت به محصولات واحدهای تولیدی صنفی و رفع موانع صادراتی

محور چهارم : تکریم عفاف و حجاب

طرح تکریم عفاف و حجاب توسط بسیج اصناف کشور به مبادی ذیربط ارائه گردیده است.

درخواست:

وزیر محترم صمت و رییس هیات عالی نظارت با تشکیل جلسه فوق العاده، طرح بسیج اصناف کشور در خصوص تکریم عفاف و حجاب را بررسی نموده و به همراه سایر پیشنهادها به کل کشور ابلاغ نماید(وصیت شهید زقاقی به پیوست)

پیشنهاد آخر:

در جلسات رییس جمهور محترم با تولیدکنندگان که قرار شد به صورت منظم برقرار شود نمایندگان اصناف و تجار هم حضور یابند تا صحبت های هر سه بخش با هم شنیده شود و تصمیمات برای کل زنجیره تامین ،تولید و توزیع اتخاذ گردد.
سازمان بسیج اصناف،بازاریان و فعالان اقتصادی کشور آمادگی حضور در این جلسات به صورت کارشناسی همراه با ارائه گزارش میدانی را اعلام می‌دارد.

شایان ذکر است در این دیدار که عصر امروز شنبه ( ۱۹ فروردین ۱۴۰۲) برگزار شد ، سایر شرکت کنندگان به ارایه نظرات و دیدگاه های خود در خصوص مسایل مختلف پرداختند.

برای مشاهده گزارش تصویری این نشست کلیک کنید

ارسال نظرات