بمناسبت ماه مبارک رمضان؛

روایتی از آداب و رسوم مردم ایلام در ماه رمضان

مردم ایلام در ماه رمضان دارای آداب و رسوم ویژه‌ای هستند.
کد خبر: ۹۵۰۲۰۶۲
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱


به گزارش خبرگزاری بسیج، ایلامی‌ها مانند مردم سایر نقاط کشور، آیین‌های بومی ویژه خود در رابطه با ماه رمضان را دارند که برخی از آن‌ها به دلیل تغییر سبک زندگی فراموش شده‌اند و برخی دیگر هنوز اجرا می‌شوند.


‌پخت غذا‌های محلی و افطاری دادن

یکی از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در استان ایلام پختن «حلیم»، «آش»، «بژی برساق»، «کله کنجی»، «شله زرد»، «آش گندم» و «شیره خرما» با روغن محلی است و مردم در این ماه مبارک سفره‌های افطاری خود را با این غذا‌ها در کنار دیگر غذا‌های ساده رنگین می‌کنند و به دوستان و آشنایان افطاری می‌دهند.

افطاری‌دادن به دوستان و اقوام نزدیک در استان ایلام یکی از رسوم کهن مردم است که همه ساله در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود. در این سنت حسنه میزبان تلاش می‌کند با هر آنچه که در توان دارد از روزه‌داران ماه مبارک رمضان پذیرایی کند.

بسیاری از مردم استان نیز در نیمه ماه رمضان با دادن افطاری به مردم محله‌های فقیرنشین ضمن گرامی‌داشت میلاد مسعود امام حسن مجتبی (ع) سنت حسنه نیکوکاری را به جا می‌آورند.

کاسه همساده

از مهم‌ترین و برجسته‌ترین سنت‌های ویژه ماه رمضان که ایلامی‌ها به آن پایبند هستند، به‌جا آوردن رسم «کاسه همساده» است. در این رسم آن‌ها پیش از اذان مغرب، بهترین و به تعبیر خود گل غذای افطاری‌شان را برای همسایه‌ای که توان مالی کمتری دارد، می‌برند.

هدیه دادن به روزه اولی‌ها

از دیگر سنت‌های رمضان در استان ایلام هدیه‌دادن به کودکانی است که برای نخستین بار به سن تکلیف رسیده و روزه می‌گیرند. این هدیه پس از پایان نخستین روزی که آن‌ها توانسته‌اند روزه بگیرند؛ داده‌می‌شود.

سرشیم و سحوره خور

در ایلام افطار به «سرشیم» و غذای سحر به «پاشیم» یا «سحوره خور» معروف است و مردم قصد دارند حتی‌المقدور افطار را که شامل شیرینی‌ها و حلوای محلی است دسته‌جمعی تناول کنند و برای این کارگاه نانی بسیار نازک به نام «شله‌کینه» پخته که در شیره خرما یا عسل و روغن و کره محلی خیس می‌دهند و با آن افطار می‌کنند.

ساج علی

در ایلام رسم است شب‌های قدر و احیا برای شادی روح تازه درگذشتگان خروسی قربانی و از آن غذا تهیه می‌کنند. سپس آن را همراه پلو برای نیازمندان می‌فرستند و طبقی که این غذا بر روی آن قرار داده می‌شود به «ساج علی» معروف است که به بخشش‌های مولای متقیان علی (ع) در شب‌های گهربار قدر اشاره دارد.

ختم قرآن و عزاداری

از رسوم مردم این استان برگزاری مجالس ختم قرآن در ایلام و دیگر شهر‌های استان است. همچنین آن‌ها در شب‌های نوزدهم و بیست و یکم ماه رمضان به عزاداری وشب‌های قدرهم به خواندن قرآن و ادعیه می‌پردازند.

عید فطر

ایلامی‌ها اول صبح روز عید فطر خود را برای رفتن به مصلا‌ها و مساجد محل زندگی خود برای خواندن نماز عید فطر آماده می‌کنند. آن‌ها بعد از نماز به مزار عزیزان از دست‌رفته خود می‌روند و فاتحه می‌خوانند. همچنین آن‌ها در این روز به دید و بازدید فامیل خود نیز می‌روند.








ارسال نظرات
آخرین اخبار