اجرای طرح عیدانه با محورهای نظارت بر بازار و ارائه خدمات استاندارد/ ورود جدی استاندارد استان مرکزی به مسئله فلزات گران‌بها

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد گفت: طرح عیدانه ویژه استاندارد در سراسر کشور با محورهای نظارت بر بازار و ارائه خدمات استاندارد، از ۱۵ اسفند ماه آغاز شده‌ است.
کد خبر: ۹۴۹۹۲۵۳
|
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ زهرا پیراوی، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ در اراک با اشاره به رویکرد تحولی سازمان ملی استاندارد ایران در دولت مردمی سیزدهم گفت: این سازمان در حوزه کالاها و خدمات بر استانداردهای اجباری نظارت دارد و حتی اگر کالا و خدماتی مشمول مقررات نیز نباشد طبق ماده ۱۳، سازمان مکلف به نظارت است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ارتقاء کیفیت خدمات ارائه‌ شده از سوی استاندارد به شهروندان افزود: طرح عیدانه ویژه استاندارد در سراسر کشور با محورهای نظارت بر بازار و ارائه خدمات استاندارد، از ۱۵ اسفند ماه آغاز شده‌ و تا ۲۵ فروردین ماه ادامه دارد.

پیراوی با اشاره به اینکه طرح عیدانه سازمان ملی استاندارد امسال با تغییراتی همراه است، گفت: سال گذشته اولین سال ورود سازمان به حوزه خدمات بود که هتل‌ها، زائرسراها، رستوران‌ها، پایانه‌های مسافربری و فروشگاه‌های زنجیره‌ ای مورد ارزیابی قرار گرفتند و امسال با محورهای نظارت بر بازار و ارائه خدمات استاندارد در مراکزی نظیر فروشگاه‌ های زنجیره‌ای، رستوران‌ ها، پایانه‌ های مسافربری، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، مراکز اقامتی، میادین میوه و تره‌بار، خدمات قالیشویی و مراکز فروش شیرینی و آجیل، در حال اجراست.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد با اشاره به  رویکرد تحولی سازمان ملی استاندارد ایران در راستای سیاست های دولت مردمی سیزدهم، برای احراز شرایط حلیت محصولات با نظارت فقیه ناظر بر امور حلال تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد تنها سازمان حاکمیتی و مرجع در صدور نشان حلال است و یکی از پیش‌ نیازهای نشان حلال، نشان استاندارد است که تاکنون ۶۰۰ پروانه نشان حلال صادر شده است.

وی ادامه داد: استاندارد آرد گندم به لحاظ میزان سبوس آرد گندم برای بهینه سازی و افزایش خواص تغذیه ای آرد و نان مهم بوده و سازمان استاندارد در این حوزه ورود کرده است؛ مردم نسبت به قوت غالب خود مطالبه گر هستند و باید زنجیره تعذیه را کامل دید.

پیراوی به ورود سازمان استاندار به بازر شب عید هم اشاره کرد و افزود: به میوه‌های تنظیم بازار و شب عید از نظر اندازه و وزن ورود کردیم و در تهران نیز مسئله گوشت قرمز مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج نیز آماده است که در صورت اعلام دستور توسط رئیس سازمان، این نتایج منتشر می‌ شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد، نشانه گذاری را به عنوان امری مهم برشمرد و گفت: مسئله نشانه گذاری که برای سازمان استاندارد بسیار اهمیت دارد، در استان مرکزی این مهم و علامت استاندارد به خوبی عمل می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع غذایی حدود ۳۵۰۰ استاندارد ملی وجود دارد، گفت: ۴۰۳ استاندارد از این تعداد مشمول مقررات اجباری هستند.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غذایی و بهداشتی سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: در سال جاری در حوزه غذایی، ۸۰ درصد انطباق با استانداردها را داشتیم و ۲۰ درصد مشمول عدم انطباق بود که کمترین ارتباط را با این حوزه دارد.

پیراوی خاطرنشان کرد: سازمان همچنین در حال ورود به حوزه فروش محصولات در فضای مجازی است، اگر فروش در این فضا مشمول استانداردهای اجباری شود فعالان این عرصه نیز حتماً باید متناسب با قانون عمل کنند.

ورود جدی استاندارد استان مرکزی به مسئله اصالت فلزات گران‌بها

سعید میرنظامی، مدیرکل استاندارد استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به طرح پایش کمیت از مردادماه ۱۴۰۱ گفت: ۱۴هزار و ۷۲۵ محصول در قالب ۱۳۴ برند مورد بررسی قرار گرفت که ۱۰۷ برند در آزمون الزام میانگین قبول شدند، در آزمون انجام شده ۳۰ درصد مربوط به برندهای خارج از استان بود که تذکرات لازم داده شد و ۹۰ درصد عدم انطباق خود را رفع کردند و ۱۰ درصد باقی نیز فعالیت خود را متوقف کرده اند.

وی با اشاره به ورود استاندارد به حوزه نظارت بر استاندارد طلا به جهت لزوم اصالت داشتن آن، گفت: به دلیل شرایط بازار، طلا به کالایی پرمصرف تبدیل شده است. از دیماه امسال کار آغاز شده است و سال آینده با جدیت به مسئله فلزات گرانبها ورود خواهیم کرد.

میرنظامی با اشاره به بازرسی از ۱۳ هتل در استان مرکزی گفت: ۷ فقره بازرسی از خانه سالمندان انجام شد و ۱۲۰ مدرسه دولتی و غیردولتی و ۱۳ سالن ورزشی در استان در سال ۱۴۰۱ مورد ارزیابی قرار گرفته است، همچنین ۹۳۲ گواهینامه ایمنی اولیه و ۶۷۲ گواهینامه ادواری صادر شد و گواهینامه های صادره به ۱۶۰۷ مورد رسیده است.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی خاطرنشان کرد: در شاخص توسعه انسانی به دنبال ارتقای امید به زندگی هستیم و یکی از مولفه های امید به زندگی، افزایش سن است که با الزامات حوزه بهداشت و سلامت توام است. خوشبختانه شاخص توسعه انسانی در کشور ارتقا یافته و سازمان ملی استاندارد نیز با توجه به ضرورت تامین ایمنی و بهداشت، در این حوزه دخیل است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار