مربیان جودو خواستار توجه و حمایت بیشتر از ورزشکاران شده اند؛

طعم تلخ کمبود امکانات ورزشی در شهرستان ها استان خراسان رضوی

مربیان جودو خراسان رضوی از طعم تلخ کمبود امکانات ورزشی در شهرستان های استان به شدت ابراز گلایه داشتند و خواستار توجه و حمایت بیشتر از ورزشکاران و مربیان این رشته مدال آور جهانی و المیپک شده اند.
کد خبر: ۹۴۹۷۵۰۸
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی، هفته گذشته تربت جام میزبان اولین دوره مسابقات جودوی پهلوانک های استان در دو رده سنی خردسالان و نونهالان استان بود . در این مسابقات 210 شرکت کننده درقالب 15 تیم از شهرستان های استان طی یک روز در سالن وحدت تربت جام به رقابت پرداختند.

در حاشیه این مسابقات خبرنگار خبرگزاری بسیج به سراغ چند تن از مدیران و مربیان جودوی شهرستان ها رفته و پای درد دل آن ها در زمینه مشکلات و کمبودها نشسته است که در ادامه تقدیم می شود.

کمبود امکانات در تربت حیدریه

رئیس هیئت جودوی شهرستان تربت حیدریه درباره وضعیت این رشته می گوید: جودوی تربت حیدریه طی  چند سال اخیر از وضعیت خوبی برخوردار شده است .

در این شهرستان ۶ کلاس در اختیار آقایان و دو کلاس در اختیار بانوان است و خوشبختانه سطح دانش داوری و مربیگری ارتقا یافته است.

اسحاق زاده به امکانات و زیرساخت های جودوی این شهرستان اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در این شهرستان یک سالن به عنوان مدرسه جودو به نام شهید اصغر رمضانی داریم که قدمت آن به 70 سال قبل بر می گردد. این سالن بدون هیچ گونه کمک دولتی و با هزینه جودوکاران در حال بازسازی است. تاکنون 3 میلیارد ریال هزینه کردیم.

وی تصریح کرد: از دیگر مشکلات ما تشک تاتامی است. در این شهرستان 2 تشک تاتامی داریم که خیلی فرسوده و قدیمی است. با توجه به راه اندازی ساختمان جدید مدرسه جودو به دو تشک دیگر نیاز مبرم داریم. علاوه بر بازسازی مدرسه جودو در تربت حیدریه ما دو سالن دیگر هم در بخش«نسر» و «سربالا» نیز با کمک های مردمی راه اندازی کردیم که در این دو بخش ۱۵۰ جودوکار تمرین های خود را دنبال می کنند.

رئیس هیئت جودوی تربت حیدریه به برگزاری مسابقات استانی در شهرستان ها اشاره و خاطرنشان کرد: مسلما برگزاری مسابقات استانی در شهرستان ها  با 6 ماه تمرین برابری می کند. اگر برگزاری آن به صورت مرتب و مداوم انجام شود، می تواند هم در رشد جودوی شهرستان ها و هم در زمینه مربیگری و داوری و هنرجویان تاثیر بسزایی داشته باشد.

سرخس بدون تشک تاتامی

مربی تیم جودوی شهرستان سرخس نیز در این باره گفت: وضعیت ما در جودو خوب است . دو تن از جودوکاران ما در مسابقات پارالمپیک به نام های مسعود سفیدی در سال 2016 در ترکیه و همچنین برادرش مصطفی سفیدی در سال 2019 در کشور فرانسه توانستند به مدال برنز دست یابند، اما حالا از لحاظ تشک تاتامی با کمبود مواجه هستیم. با توجه به وجود استعداد های خوبی که در این شهرستان وجود دارد، نیاز است تا در رفع این کمبودها اقدامات خوبی شود.

سجاد مرکزی افزود: در این شهرستان از لحاظ محل تمرین مشکلی نداریم ؛ چرا که از سوی اداره ورزش و جوانان سرخس اعلام شده که سالن های ورزشی در اختیار هیئت های ورزشی قرار داده شود که این موضوع خیلی به ما کمک کرده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به وجود دو قهرمان پارالمپیک در سرخس از هیئت جودوی استان می‌خواهیم درباره واگذاری تشک تاتامی به جودوی این شهرستان اقدام کند. با توجه به این همه استعداد در این شهرستان گمان نمی رود واگذاری تاتامی کار سختی از سوی هیئت استان باشد.

سجاد مرکزی به برگزاری مسابقات در شهرستان ها اشاره کرد و گفت: برگزاری مسابقات استانی در شهرستان ها یک کار ارزشمند است . چون برگزاری مسابقات هم انگیزه ای برای جودوکاران است و هم باعث می شود که جوانان و نوجوانان بیشتر به ورزش گرایش پیدا کنند.

 نگاه مثبت به جودوی تربت جام

  رئیس هیئت جودوی شهرستان تربت جام در این باره می گوید: هم اکنون وضعیت جودو در این شهرستان نسبت به سال های گذشته بهتر شده است . علاوه بر تربت جام ، جودو در نصرآباد و رباط سمنگان هم از فعالیت خیلی خوبی برخوردار است ولی این شهرستان از لحاظ امکانات عادی نیست.

وی خاطر نشان کرد: در تربت جام از لحاظ تاتامی مشکلی نداریم. ولی در نصرآباد ضعیف است و در رباط سمنگان نیز با همیاری مردم یک تشک چوخه خریداری کردیم که روی همین تشک هم جودوکاران و هم چوخه کاران به تمرین می پردازند.

وی همچنین افزود: به لحاظ سالن مشکلی نداریم . سالن شهدای ورزشکار در اختیار هیئت جودو قرار داده شده است که هم اکنون ساعت تمرینات ما نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است.

وی بیان کرد: این دوره میزبانی مسابقات جودوی قهرمانی استان را در رده های سنی خردسالان و نونهالان بر عهده داشتیم. در آینده هم می‌خواهیم میزبانی مسابقات نوجوانان استان را داشته باشیم تا ان شاءا... این میزبانی ها پیش زمینه ای برای مسابقات قهرمانی کشور باشد.

فریمان نیازمند بازسازی زیرساخت جودو

مربی تیم جودوی فریمان درباره مشکلات و کمبود ها گفت: جودوی فریمان از سال ۹۲ و در دوران ویروس کرونا با افت مواجه شده بود. در زمان اوج ویروس کرونا سالن های ورزشی کاملا تعطیل شده بود.

غلامعلی نکویی افزود: سالنی که ما درآن تمرین می کنیم از لحاظ فیزیکی خیلی بی کیفیت شده بود. بنابراین با کمک های ورزشکاران و همچنین خیران مبلغ ۲۰ میلیون تومان صرف بازسازی آن کردیم . اداره ورزش و جوانان فریمان نیز از این مبلغ ۵۰ درصد آن را تقبل کرد. اکنون مدت یک سال است که مجدد جودوی فریمان را از صفر شروع کردیم که خوشبختانه   دارد کم کم جان می گیرد.

وی تصریح کرد: خیلی سخت است که جایی ویران شده را دوباره بخواهیم احیا کنیم . هم اکنون شرایط رو به بهبود و پیشرفت است.

وی در ادامه افزود: از لحاظ سخت افزاری و زیرساخت ها تقریبا شرایط خوبی داریم ولی سالن جودو کوچک است. قدمت این سالن ۳۵ سال است و 2 تخته تاتامی هم داریم. با توجه به شروع جدیدی که در جودو داریم سعی کردیم بیشتر در رده های سنی نونهالان و نوجوانان و جوانان فعالیت کنیم.

وی همچنین درباره برگزاری مسابقات استانی در شهرستان ها خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات استانی در شهرستان ها یک حرکت خوب و مفید است . اگر این اتفاق بیفتد و شهرستان ها از سوی هیئت استان حمایت شوند، خیلی به پیشرفت و رشد آن ها کمک می کند.

یک ژن پهلوانی در وجود مردم تربت جام هست

دبیر هیئت جودوی استان درباره توجه به شهرستان ها و این که مسابقات استانی در شهرهای مختلف برگزار شود، گفت: مسابقات جودوی قهرمانی پهلوانک های استان برای اولین بار در دو رده سنی خردسالان و نونهالان برگزار شد که ۲۱۰ شرکت کننده در قالب ۱۵ شهرستان حضور داشتند.

حسن دوشنگی افزود: سطح فنی مسابقات خیلی بالا بود. این در حالی است که تاکید داریم شهرستان ها میزبان مسابقات باشند. چون زمانی که مسابقات در شهرستان ها برگزار می شود، سیل جمعیت به طرف محل برگزاری مسابقات سرازیر می شود و جوانان بیشتر از آن استفاده می کنند.

  وی ادامه داد: الان اختلاف  سلیقه ها در جودو کنار گذاشته شده و سقف جودو را آن قدر بزرگ دیدیم که مخالف و موافق در زیر این سقف جمع شوند تا با یکدیگر و کنار هم زندگی کنند.

 دبیر هیئت در رابطه با تاثیر برگزاری مسابقات در شهرستان ها ، گفت: هر زمان که مسابقه ای در شهرستان ها برگزار می کنیم، استقبال خیلی خوبی می شود. مسلما تاثیرات زیادی دارد. وی در باره کمبود تاتامی در  شهرستان ها اظهار کرد: متاسفانه مشکل اصلی که در خرید تاتامی وجود دارد ، بحث ریالی آن است که به شدت افزایش یافته است. ما هم این مشکل را به فدراسیون گزارش کردیم که   فدراسیون
 جودو هم دستش بسته است.

وی همچنین درباره جایگاه جودوی تربت جام اضافه کرد: جودوی تربت جام در یکی، دو سال اخیر واقعا یک جهش ناگهانی داشته است. در همین مسابقات اخیر که در این شهرستان برگزار شد، حداقل ۴ یا ۵ جودوکار این شهرستان قابلیت این را دارند که به اردوی تیم ملی دعوت شوند. به نظرمن یک ژن پهلوانی در وجود مردم این شهرستان هست که باعث شده است بیشتر نمود پیدا کند. در کل هویت ، شناسنامه و ویترین ورزش تربت جام جودو است.

گزارش: رضا اعلمی
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار