خبرهای داغ:
مسئول سد کرخه در جمع دانش آموزان بهاری:

سد ملی کرخه ثمره هشت سال دفاع مقدس انقلاب اسلامی است

همدان-مسئول سد کرخه با بیان اینکه سد ملی کرخه ثمره هشت سال دفاع مقدس است، گفت: سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی در خاورمیانه است.
کد خبر: ۹۴۸۹۰۸۸
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسيج از همدان، محمد دهقان در جمع کاروان راهیان نور دانش‌آموزان شهرستان بهاردر بازدید از سد کرخه اظهار کرد: سد کرخه بزرگ‌ترین سد تاریخی کشور ما است که ششمین سد بزرگ جهان است و یک سد خاکی با هسته رسی به طول ۳ هزار و ۳۰ کیلومتر با ارتفاع ۱۲۷ متر و حجم خاکریزی ۳۲ ميليون مترمکعب و طول کل تونل‌ها ۲ هزار و ۴۵۲ متر است و  در کشور سه تا رود خانه پر آب داریم که بعد از کارون و دجله، رودخانه کرخه سومین رودخانه پرآب کشور است.

وی افزود: سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی در خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک و استان خوزستان ساخته شده است، وسعت این رودخانه تقریبا ۴۳هزار کیلومتر مربع است.

مسئول سد کرخه به اهداف ساخت این سد اشاره کرد و گفت: با توجه به وحشی بودن رودخانه، اولین هدف ما جلوگیری از سیلاب‌های مخرب و کنترل آب است و دومین هدف نیز آبیاری ۳۲۰  تا ۳۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت عباس، دشت آزادگان و مناطق آزاد شده مرزی است که ۲۰ کیلومتر از دیواره‌های کرخه یک تونل به نام حرا داریم که از این تونل 6 کیلومتری بتوانیم ۱۱۰ هتکار از اراضی کشور از دشت عباس را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: همچنین سومین هدف ما نیز این است تولید انرژی برق آبی به میزان ۹۳۴ مگاوات ساعت در سال است و با توجه به کمبود بارندگی متاسفانه یک سالی است که نیروگاه از مدار خارج شده که امکان تولید برق نیست و آبی که هم اکنون پشت کرخه جمع شده توان چرخاندن نیروگاه را ندارد.

دهقان بیان کرد: سد ملی کرخه ثمره هشت سال دفاع مقدس است و یکی از بزرگ‌ترين شاهکارهای خاورمیانه سرریز سد کرخه است، در سال ۹۸ بالغ بر ۱۰ میلیارد آب ذخیره کردیم که اگر این سد کرخه وجود نداشت در واقع خوزستان نیز وجود نداشت.

وی ادامه داد: رزمندگان بعد از جنگ، یکی از بزرگ‌ترین سدهای منطقه را ساختند که یکی از ویژگی‌های این سد این است که با طراحی و ساخت کاملاً داخلی صورت گرفته و هم اکنون یکی از پنج کشور برتر در صنعت سدسازی هستیم.

در ادامه دانش آموزان بهاری به بازدید از این نیروگاه و سد کرخه پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار