بررسی دستاورد‌های انقلاب اسلامی در ایلام.

محقق شدن رویایی مردم آبدانان

تونل کبیر کوه یکی از مواردی است که رویای مردم آبدانان را محقق می‌سازد و از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در ایلام است.
کد خبر: ۹۴۸۸۳۲۲
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳


به گزارش خبرگزاری بسیج، حتی یک روز نبوده است که مشکلات، ملت و مسئولان را راحت گذاشته باشد، اما پیشرفت‌های بالاتر از حد متعارف و گاه باورنکردنی، نشان می‌دهد که در ساختار نظام اسلامی، ملت و دولت با امتزاج «فکری، عاطفی و اجتماعی»، در مسیری صحیح حرکت می‌کنند و توانایی حل هر مشکلی را در حال و آینده دارند.

قطار انقلاب از پیچ تاریخی خود به‌سلامت عبور و با سرعت و اقتدار راه چهل‌ساله را به مقصد توسعه و پیشرفت می‌رساند.

سوت قطار انقلاب که شنیده شد، مسیر‌های پیشرو را در نوردید و راه‌های ناهموار را هموار ساخت شهرستان آبدانان هم یکی از مناطقی است که قطار انقلاب راه توسعه و پیشرفت را برای آن در حال هموار ساختن است.

شهرستان آبدانان به دلیل قرارگرفتن در بین کوه‌های کبیر کوه و دینار کوه در بن‌بست جغرافیایی قرار گرفته و این شهرستان به دلیل این بن‌بست تا حدودی از توسعه عقب‌مانده است به همین دلیل پروژه تونل کبیر کوه در سال ۱۳۸۹ برای زدودن بخشی از محرومیت این شهرستان آغاز شد.

این تونل به طول حدود ۵ کیلومتر در زیر کبیر کوه بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای کشور و دومین تونل بزرگ ایران است که هم اکنون بین شهرستان‌های دره شهر و آبدانان در زیررشته کوه کبیر کوه در حال ساخت است.

پروژه تونل کبیر کوه اگرچه که در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی کلید زده شد و برای نخستین‌بار اعتباری برای کار مطالعاتی آن از سوی آن دولت مصوب شد؛ اما فعالیت اجرایی این پروژه بزرگ عملاً در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و هنوز هم ساخت آن با فراز و نشیب‌هایی که در این مدت طی کرده است در جریان است.

تونل کبیر کوه گفته می‌شود یکی از راهبُردی‌ترین پروژه‌های راه‌سازی بوده و از اهمیت آن همین بس که نقطه اتصال استان‌های کرمانشاه و لرستان به استان خوزستان و همچنین آسان‌تر شدن ارتباط استان‌های میانی کشورمان با کشور عراق در آینده خواهد بود.

تونل کبیر کوه گفته می‌شود یکی از راهبُردی‌ترین پروژه‌های راه‌سازی بوده و از اهمیت آن همین بس

نقش تونل کبیر کوه در برقراری ارتباط نزدیک‌بین مرکز ایران و کشور عراق
تونل کبیر کوه گفته می‌شود یکی از راهبُردی‌ترین پروژه‌های راه‌سازی بوده و از اهمیت آن همین بس

تونل کبیر کوه باعث ارتباط شمال غرب با جنوب غرب کشور شده و علاوه بر این در داخل استان ایلام باعث حذف مسیر‌های پرپیچ‌وخم جاده دره شهر به آبدانان از طریق ارتفاعات خطرناک کبیر کوه شده که سالانه باعث تلفات انسانی زیادی در این مسیر می‌شود.

این تونل بیش از بیست کیلومتر گردنه سخت‌گذر در ارتفاعات کبیر کوه و حدود ۳۰۰ پی خطرناک در این مسیر را حذف کرده و فاصله شهر‌های جنوبی استان ایلام با مرکز استان و مرکز کشور را حدود ۷۰ کیلومتر نزدیک‌تر می‌کند.

اما یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های تونل کبیر کوه قرارگرفتن آن در مسیر عتبات‌عالیات و بین کشور‌های ایران و عراق است که باعث می‌شود ارتباط استان‌های مرکزی کشور از طریق استان لرستان به سمت شهرستان دهلران بسیار نزدیک شود. این موضوع با گشایش مرز چیلات بین استان ایلام و کشور عراق از طریق شهرستان دهلران در آینده اهمیت بسیار مهمی پیدا خواهد کرد.

از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده ساخت تونل کبیر کوه این‌همه سال به درازا بکشد نبود نقدینگی و کمبود اعتبارات این پروژه بوده که به همین خاطر باعث شده چند بار پیمانکار پروژه عوض شود؛ اما زمزمه‌هایی که به گوش می‌رسد حاکی از این است که احتمالاً این پروژه در سال ۹۸ به اتمام برسد.

تونل کبیر کوه گفته می‌شود یکی از راهبُردی‌ترین پروژه‌های راه‌سازی بوده و از اهمیت آن همین بس


تونل کبیر کوه گفته می‌شود یکی از راهبُردی‌ترین پروژه‌های راه‌سازی بوده و از اهمیت آن همین بس

عبور از دل کبیر کوه در نیمه اول سال ۹۸
تونل کبیر کوه گفته می‌شود یکی از راهبُردی‌ترین پروژه‌های راه‌سازی بوده و از اهمیت آن همین بس

فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در نیمه اول سال آینده حفاری این تونل بزرگ به پایان می‌رسد و از دل کبیر کوه عبور خواهیم کرد.

دوستی دراین‌خصوص گفت: تونل اصلی کبیر کوه ۴۷۰۰ متر طول دارد که ۳۳۰۰ متر آن از سمت آبدانان حفاری شده و عملیات حفاری ۱۴۰۰ متر باقیمانده تونل اصلی از سمت دره شهر ظرف چند روز گذشته آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال آینده این حفاری به پایان برسد.

وی خاطرنشان کرد برای دسترسی به تونل اصلی از سمت دره شهر چند رشته تونل جمعاً به طول ۱۵۰۰ متر حفاری شده است، ضمن اینکه عملیات راه‌سازی منتهی به تونل از دو سمت دره شهر و آبدانان تا مرحله روسازی به انجام رسیده است.

کاظمی افزود: پس از حفاری تونل مراحل کف کنی، لاینینگ (پوشش بتونی مسلح) زیرسازی و آسفالت، روشنایی و تهویه به انجام خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام خاطرنشان کرد: این تونل در آینده نقش بسیار مهمی علاوه بر ارتباط شهرستان‌های جنوبی استان، به‌عنوان یک کریدور جهت ارتباط استان‌های کرمانشاه، لرستان و خوزستان با مرز چیلات شهرستان دهلران خواهد داشت.

تونل کبیر کوه گفته می‌شود یکی از راهبُردی‌ترین پروژه‌های راه‌سازی بوده و از اهمیت آن همین بس

کبیر کوه از رویای جاده‌سازی در آن تا خداحافظی با سفر‌های خطرناک و وحشتناک
تونل کبیر کوه گفته می‌شود یکی از راهبُردی‌ترین پروژه‌های راه‌سازی بوده و از اهمیت آن همین بس

انتظار برای ساخت تونل کبیر کوه و پایان سفر‌های مخاطره‌آمیز در این مسیر در حالی است که بومیان اهل شهرستان‌های آبدانان و دره شهر بر این اعتقادند که ساخت جاده در ارتفاعات چندهزارمتری کبیر کوه در دهه ۴۰ برای مردم این شهرستان‌ها یک رؤیا و آرزو بوده است.

وی افزود: ساخت تونل در دل ارتفاعات پرخطر و وحشتناک کبیر کوه زمانی برای مردم شهرستان‌های دره شهر و آبدانان یک رؤیا و آرزو به‌حساب می‌آمد؛ اما این رؤیا به همت نظام جمهوری اسلامی ایران در آینده‌ای نه‌چندان دور محقق خواهد شد

دوستی در ادامه گفت: با افتتاح از پروژه امیدواریم مشکلات اقتصادی منطقه تا حدودی مرتفع و جوانان این شهرستان به‌جای کوچ و سکنا گزیدن در حاشیه شهر‌های بزرگ کشور آرزو‌های خود را در سطح شهرستان آبدانان برآورده کنند

یکی دیگر از اهالی شهرستان آبدانان گفت: جاده کبیر کوه به‌خاطر اینکه در ارتفاعات سخت‌گذر و اغلب برفی کبیر کوه ساخته شده همواره برای مردم باعث مشکلات خطرآفرین بوده و سفر‌های دلهره‌آمیزی را در این سال‌ها رقم زده است.

وی افزود: ساخت تونل کبیر کوه مشکلات بسیاری از مردم شهرستان‌های آبدانان و دره شهر را برطرف می‌کند و مردم به‌جای رفتن به شهر‌های استان خوزستان برای رفع امورات و مشکلات درمانی به مرکز استان مراجعه می‌کنند

سفرکردن در جاده‌ی پرخطر و درعین‌حال خاطره‌انگیز کبیر کوه بعد از گذشت چند دهه شاید به‌زودی با همه خاطرات تلخ و شیرینی که برای مردم شهرستان آبدانان دارد با ساخت و اتمام تونل کبیر کوه به پایان خود نزدیک شود.

زمانی در دهه‌های دور اگرچه که ساخت تونل در دل کوه‌های کبیر کوه یک آرزو و رؤیا بوده است؛ اما حال در حکومت جمهوری اسلامی ایران حالا خدافظی با این مسیر و جابه‌جایی این جاده از روی کبیر کوه به زیر صخره‌های آن و از درون لایه‌های این کوه افسانه‌ای در قالب یک تونل ۵ کیلومتری شاید رویای بزرگ‌تری باشد که دیریازود به واقعیت می‌پیوندد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار