به همت حوزه شهید نسرین افضل انجام شد؛

برگزاری دوره آموزشی سواد رسانه با تدریس صدرایی عارف

دوره آموزشی سواد رسانه با محوریت خانواده به همت حوزه مقاومت شهیده نسرین افضل و با تدریس حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری رسمی حوزه‌های علمیه برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۸۷۲۹۹
|
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، دوره آموزشی سواد رسانه ''با محوریت خانواده'' به همت حوزه مقاومت شهیده نسرین افضل برگزار شد.

حسین صدرایی عارف مدیرکل فضای مجازی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در خصوص تحولات جدید فضای سایبری و تاثیر آن بر رژیم مصرف رسانه، ارتباط متقابل رسانه و سن ازدواج، فرزندآوری و مناسبات خانوادگی، بازی‌های آنلاین و نقش آن در مناسبات فردی و اجتماعی، رفتار شناسی سلیقه موسیقی دهه هشتادی‌ها و تحلیل کلی پاپ کره‌ای، راهکار مدیریت رسانه در خانه و خانواده سخنانی را مطرح کرد.

وی عنوان کرد: رسانه دستگاهی است که پیام را از گیرنده به فرستنده منتقل می کند و فضای سایبری واژه ای است که از سایبرنتیک گرفته شده که آن نیز از کورنتینک گرفته شده که به معنای حکمرانی و فرماندهی است؛ پس فضای سایبری فضای حکمرانی است بنابراین ما باید نسبت به فضای سایبری رویکرد خوف و رجایی داشته باشیم و بتوانیم با برنامه ریزی صحیح از آن به شیوه مطلوب استفاده کنیم.

صدرایی عارف تصریح کرد: مهمترین مشکل حاضر ما بحران هویت است که در فضای مجازی این بحران بزرگ شکل می گیرد، در دهه‌های اخیر در بازی های آنلاینی که در کشور رواج یافته شاهد این هستیم که برخی در این بازی‌ها زندگی می کنند و تمام خشم، عصبانیت، خوشحالی و عواطف ما را این بازی‌ها می‌فهمند.

وی ضمن اشاره به اهمیت موضوع مخاطب شناسی اظهار کرد: در مرحله اول بدانیم مخاطب ما کیست و چه ذهنیتی دارد سپس با او ارتباط برقرار کنیم. در سال‌های اخیر گوگل با توجه به نیاز سنجی‌هایی که از طرق مختلف از انسان ها کرده است به آنها سرویس داده و این خدمات رسانی باعث وابستگی می‌شود نتیجه آن دلبستگی است در نهایت این دلبستگی منجر به نیاز سازی می شود.

وی گفت: آمریکا در قرن های قبل یکی از قدرتمندترین حکومت های جهان بود که در سال ۱۳۵۷ با ظهور امام خمینی (ره) و با انقلاب ایشان قدرت آمریکا رو به زوال رفت. 

عارف با توجه به اهمیت بازی های اینترنتی اشاره کرد : میانگین بازی در ایران ۲۲ سال و در جهان ۳۶ سال است که این می‌تواند یک فاجعه تربیتی عظیم باشد، در بازی های آنلاین بر خلاف سایر بازی‌ها تمام جسم و روح ما درگیر می‌شود اما راه‌های درمان اعتیاد به فضای مجازی و کنترل فضای سایبری وقت گذراندن با نوجوانان، تشویق کردنشان و تهدید کردن آنها در خصوص قانون گذاری برای اینکه چگونه از فضای مجازی استفاده کنیم و این می‌تواند به تناسب نیازهای افراد از فضای سایبری متفاوت باشد تا جایی که ممکن است بچه ها کاربر گوشی بشوند اما مالکیت گوشی را نداشته باشند.

بیشتر مخاطبان این دوره فعالین مجازی پایگاه های تابعه، فرماندهان پایگاه‌ها، شورای حوزه و مسئولان فضای مجازی بودند که که در این کارگاه حضور فعالی داشتند.

انتهای پیام/م.سیفی

ارسال نظرات
آخرین اخبار