مدیرعامل شرکت گاز استان البرز:

میزان تولید گاز با مصرف آن، حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی دارد/ ضرورت فرهنگ سازی برای مصرف بهینه گاز طبیعی

مدیرعامل شرکت گاز استان البرز گفت: میزان تولید گاز با میزان مصرف آن، ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی دارد بنابراین موضوع کاهش انرژی کار یک روزه نیست و نیاز به سرمایه گذاری و تدابیر خاص دارد.
کد خبر: ۹۴۸۲۶۵۱
|
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کرج، سید رضا غفاریان، مدیرعامل شرکت گاز استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی و گزارش مدیریت بحران مبنی بر کاهش شدید دما و کولاک از ۱۸ تا ۲۱ دی ماه جاری گفت: سامانه بارشی از شمال غرب وارد کشور می شود و سرمای شدید و یخبندان گسترده در نیمه شمالی کشور رخ می دهد.

میزان تولید گاز با مصرف آن، حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی دارد/ ضرورت فرهنگ سازی برای مصرف بهینه گاز طبیعی

وی با بیان اینکه شرکت گاز استان البرز دبیر پایش مصرف انرژی است، افزود: میزان تولید گاز با میزان مصرف آن، ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی دارد بنابراین موضوع کاهش انرژی کار یک روزه نیست و نیاز به سرمایه گذاری و تدابیر خاص دارد. اکنون سوال اینجاست که با توجه به سرمای هوا و افزایش مصرف گاز طبیعی چگونه مدیریت کنیم تا این انرژی هدر نرود؟

مدیرعامل شرکت گاز استان البرز بیان کرد: با توجه به اینکه مصارف خانگی عمده میزان مصرف گاز طبیعی را تشکیل می دهند، اما اولویت شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت، همچنان تداوم جریان گاز مستمر در منازل و مصارف خانگی است. شب گذشته میزان مصرف این انرژی در بخش خانگی در کشور در حالی از مرز ۶۴۰ میلیون مترمکعب عبور کرد که سال گذشته در سردترین روزهای سال این میزان به ۶۹۰ مترمکعب رسیده بود.

غفاریان با بیان اینکه می توان پیش بینی کرد که امسال مصرف گاز در کشور ۱۵ درصد افزایش یابد، به تشکیل کمیته ای ویژه زیر نظر شورای عالی امنیت ملی اشاره و اذعان کرد: میزان ‌مصرف گاز در بخش خانگی بالاست که دلایل مختلفی دارد اما بخشی از دلایل آن، به فرهنگ مصرف برمی گردد. توجه به این نکته ضروری است که اگر در بخش خانگی دچار کمبود و محدودیت گاز باشیم، برای همه اقشار مشکل پیش می آید.

وی ادامه داد: در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و عدم توجه به مصرف بهینه گاز، ممکن است فشار گاز افت پیدا کند و تامین گاز در نیروگاه ها صورت نگیرد و مشکل ساز شود. هرم عامل مصرف گاز، دارای سه راس شدت، وسعت و مدت سرماست که بسیار با یکدیگر مرتبط هستند. اگر میزان مصرف را کاهش ندهیم، با افت فشار شبکه ها مواجه می شویم که به سختی می توان این مشکل را جبران کرد زیرا زمانبر است.

مدیرعامل شرکت گاز استان البرز، گاز را سرمایه ای ملی و برای همه مردم دانست و با تاکید بر نقش اصحاب رسانه در فرهنگ سازی مصرف بهینه گاز طبیعی، اظهار کرد: در صورت صرفه جویی در مصرف گاز به همه از جمله خودمان کمک می کنیم زیرا انرژی بر همه چیز از جمله محیط زیست تاثیرگذار است. نقش مادران خانواده را در کاهش مصرف انرژی نمی توان نادیده گرفت.

به گفته غفاریان، مدیریت مصرف گاز ثروت را به داخل کشور بازمی گرداند بنابراین آموزش های لازم جهت مدیریت مصرف به خصوص در فصول سرد سال از سوی مادران برای فرزندان، امری ضروری است. عایق بندی ها، استفاده از پنجره های دوجداره، پوشاندن دریچه های کولر، استفاده از لباس های مناسب این فصل در منزل و پرده های ضخیم از دیگر مواردی هستند که در کاهش میزان مصرف گاز موثرند.

وی با تاکید بر اینکه در راستای افزایش مصرف گاز که سهم همگان و آیندگان است، با هیچ اداره دولتی مماشات نداریم و در شبانه روز گذشته مجبور به قطع گاز ۵۲ واحد صنعتی پرمصرف شدیم زیرا آمپر مصرف گاز قرمز شد اما با این وجود قبض گاز مشترکان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) را رایگان اعلام کردیم تا از نظر اقتصادی به این قشر آسیبی نرسد.

مدیرعامل شرکت گاز استان البرز با اشاره به پیش بینی و اعمال افزایش قیمت قبوض برای مشترکان پرمصرف خانگی و اداری و با بیان اینکه 99.99 درصد شهرهای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردارند، تصریح کرد: در بخش روستایی حدود ۸۵ درصد گازرسانی انجام شده که تلاش می کنیم تا دو ماه آینده به صددرصد برسد و تا فصل بهار، تمام استان البرز از نظر گازرسانی سبز شود.

غفاریان دمای مناسب در منازل را ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد اعلام کرد و گفت: به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی، وزارت نفت در نظر دارد در مجتمع های موتورخونه دار به صورت رایگان مشعل نصب و موتورخانه و تجهیزات را عایق بندی کند. همشهریان می توانند از طریق ارسال پیامک به شماره 09120489690 با بنده ارتباط برقرار و نظرات و پیشنهادات خود و مشکلات موجود در این حوزه را مطرح کنند تا در اسرع وقت پیگیری شوند.

خبرنگار: مینا صدیقیان

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار