معاون آموزشی مرکز علمی کاربردی آسایشگاه خیریه کهریزک:

برنامه های آموزشی مراقبت از سالمندان باید به صورت تخصصی اجرا شود

معاون آموزشی مرکز علمی کاربردی آسایشگاه خیریه کهریزک با هشدار نسبت به پیری جمعیت در کشور، گفت: نیازمند تربیت و آموزش نیروی کار آزموده در حوزه مراقبت از سالمندان در کشور هستیم
کد خبر: ۹۴۷۹۶۱۰
|
۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲

دکتر فریبرز بختیاری معاون آموزشی مرکز علمی کاربردی آسایشگاه خیریه کهریزک با اشاره به اینکه ضریب معلولیت در کشور بین 10 تا 15 درصد است، خاطرنشان کرد: از جمعیت 85 میلیونی کشور 10 میلیون نفر در سطوح مختلف از کم شنوایی   گرفته تا نابینایی و   مشکلات حادتر، دچار معلولیت هستند  و در سالمندانی که دهه هشتم زندگی خود را می گذرانند و دارای کهولت سن و بیماری های مزمن هستند، این ضرایب بالاتر است و نیاز به مراقبت و توانبخشی دارند که با توجه به حرکت کشور به سمت پیری جمعیت، هر روز بر تعداد افراد نیازمند به مراقبت افزوده می شود.

بنابراین علاوه بر آگاه سازی جامعه نسبت به توجه هر چه بیشتر به مقوله سالمندی،نیاز به تربیت  و آموزش نیروی کار آزموده در این زمینه در سطح کشور هستیم. اما متاسفانه برنامه اجرایی برای مراقبت، درمان و توانبخشی  سالمندان در کشور نداریم .

دکتر   بختیاری ادامه داد: همانگونه که طرح همیار پلیس، همیار محیط زیست و ... را در کشور راه اندازی کردیم و اثرات مثبتی در این حوزه ها به دست آوردیم، در  حوزه سالمندی هم نیاز به طرح های جدید داریم و همانگونه که بحث   اطفال و نگهداری و مراقبت از کودکان یک مقوله مجزا و تخصصی شده است، در بحث سالمندان هم نیاز به برنامه های آموزشی ویژه سالمندان داریم و در این خصوص خلاء های زیادی وجود دارد که فیلد آموزشی آسایشگاه کهریزک در کشور مشابهی ندارد و می تواند به عنوان الگوی موفق در بحث مراقبت از سالمندان مطرح شود و با توجه به اینکه 10 درصد معلولان جامعه نیازمند مراقبت هستند این یک فرصت برای ایجاد اشتغال نیز محسوب می شود.

گزارش: علی اشرف خانلری

ارسال نظرات
آخرین اخبار