زنگنه در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج:

بساط شورای ملی زعفران را جمع کنید/تمدید صندوق‌های زعفران با همراهی سازمان بورس کشور تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱

نماینده مردم تربت حیدریه با انتقاد از دست های پشت پرده در تغییر قیمت زعفران گفت: متاسفانه دست‌های پشت پرده ای که با قیمت واقعی زعفران تعارض منافع دارند در ارکان تصمیم‌گیری و وضعیت کنونی قیمت نفوذ دارند.
کد خبر: ۹۴۷۵۹۹۳
|
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

دست های پشت پرده در ارکان تصمیم گیری و تصمیم سازی قیمت زعفران/بساط شورای ملی زعفران را جمع کنید

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار حبرگزاری بسیج، اظهار کرد: تعاونی روستایی کشور تحت نفوذ شورای ملی زعفران قرار گرفته و بر اساس مصاحبه ای که اعلام کردند، دستورالعمل خرید را تغییر داده و قیمت زعفران را پایین آوردند.

وی تصریح کرد: تنها جایی که برای زعفران استاندارد اعلام کرده بورس است که در بورس کروسین زعفران ۲۲٠ است و صادر می‌شود اما به دروغ اعلام می کنند کروسین ۲۲٠ را صادرکنندگان نمی خرند هر چند امسال ما ۱٠ تا بالاتر گرفتیم و کروسین ۲۳٠ اعلام کردیم.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مچلس تصریح کرد: متأسفانه شورای ملی زعفران که سیاست شان این است قیمت زعفران بالا نرود، پیگیری کردند و فشار آوردند و بر اساس مطالبی که سندیت ندارد و همه توسط تعاونی روستایی های۱۲ گانه استان تکذیب شده دستورالعمل را تغییر و قیمت زعفران را پایین آوردند.

وی به مطالب غیر مستند اعضای شورای ملی زعفران اشاره کرد و یادآورشد: مثلاً اعلام کردند کشاورزی که نیم هکتار زعفران دارد ۲۰ کیلو زعفران آورده ولی یک مورد هم مستند ارایه نکردند، ضمن آنکه کشاورز به متراژ اراضی که دارد می تواند زعفران خود را به تعاونی واگذار کند، یا اینکه گفتند که از افغانستان زعفران آوردند و فروختند و این اصلاً با عقل و منطق مطابقت ندارد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس بیان کرد: متأسفانه علیرغم اینکه دوسال تلاش کردیم نقش مافیای زعفران و شورای ملی زعفران را کم کردیم متاسفانه به دلیل عدم شناخت مسئولان جدید تعاون روستایی و وزارت جهاد، بازار زعفران که روند خوبی داشت توسط این افراد متوقف شد.

زنگنه گفت: امسال برای اولین بار شورای ملی زغفران عضو کارگروه خرید می‌شود و این تعارض منافع دارد و از طرفی دایه مهربانتر از مادر شدند و گفتند خرید ۴۰ میلیون تومان ضرر به بیت‌المال است در حالی که آن‌ها خودشان زعفران از کشاورز را به ۸۰۰ دلار می‌خرند و به سه هزار دلار می‌فروشند.

وی اضافه کرد: در بورس یکی از صندوق‌هایی که صوتی هم از آن منتشر شد از چند ماه قبل به عرضه زیاد زعفران روی آورد و متاسفانه علیرغم مکاتبات و پیگیری‌ها مقابل اقدام این‌ها گرفته نشد و در چند هفته کوتاه قیمت بشدت پایین آمد.

این نماینده مجلس گفت: علی رغم اینکه تعاون روستایی تسهیلات سال ۹۷ خود را تسویه نکرده بود مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان از رییس برنامه و بودجه کشور دستور پرداخت گرفتیم و تاکید کردند این مبلغ مختص زعفران است که اگر این مبلغ اختصاص پیدا کتد حدود ۳٠ تن زعفران با قیمت ۴۰ میلیون تومان خریداری می‌شود.

زنگنه افزود: علی رغم اینکه منابع مالی برای خرید حمایتی زعفران تامین و دستورالعمل علمی و کارشناسی ابلاغ شده متاسفانه طبق هشداری هم که قبلا دادیم دست‌های پشت پرده‌ای که تعارض منافع دارتذ در ارکان تصمیم گیری و تصمیم سازی نفوذ کردند و وضعیت کنونی قیمت زعفران را رفم زدند.

وی به برخی اقدامات در این خصوص اشاره کرد و افزود: در گام نخست اعلام کردیم تغییر دستورالعمل قانونی نیست و خرید حمایتی متوقف شد و رئیس جمهور نیز دستور پیگیری دادتد و قرار شد جلسه‌ای با کارشناسان و نمایندگان و تعاون روستایی و مسئولان جهاد برگزار کنیم و مسئله را جمع بندی کنیم چراکه تغییر دستورالعمل خلاف شرع است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: به رغم مقاومت و سنگ اندازی‌های برخی افراد با دستور وزیر اقتصاد و همراهی بورس کشور صندوق‌های زعفران پارسالی را تا ۱۵ فروردین تمدید کردیم و تلاش می‌کنیم منابعی وارد بازار زعفران کنیم تا قیمت به آن مبلغ مورد نظر نزدیک شود.

زنگنه گفت: این مطالبه را داریم شورایی که هیچ قدمی برای کشاورز برنداشته و تریبونی برای بیان اقراض شخصی آقایان تبدیل شده باید جمع شود چرا که مرجعی برای تصمیم گیری برای قیمت زعفران شده و ابزاری است برای کسانی که تعارض منافع دارند تا به منافعشان برسند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار