خبرهای داغ:
میرحسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج:

افزایش میزان محصولات زیر کشت با آموزش کشاورزان/مسئولان برای هزینه‌های تولید و نگهداری حمایت کنند

مربی آموزشی بسیج جامع کشاورزی در شهرستان دهلران، گفت: هزینه‌های تولید و نگهداری محصول برای کشاورز خیلی مهم است. اگر کشاورز، سم توصیه‌شده توسط مربیان آموزشی را نتواند تهیه کند، در مقابل باید سیاست حمایتی از سوی مسئولین امر پیش‌بینی شود.
کد خبر: ۹۴۷۵۷۶۷
|
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴

افزایش میزان محصولات زیر کشت با آموزش کشاورزان/مسئولان برای هزینه‌های تولید و نگهداری حمایت کنند

هوشنگ میرحسینی مربی آموزشی بسیج جامع کشاورزی در شهرستان دهلران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، با اشاره به اقدامات بسیج برای ارتقای ظرفیت تولید محصول گندم اظهار کرد: روستای «بره‌بیجه» در شهرستان دهلران، روستای هدف ما برای مطالعه و آموزش محصول گندم است. مطالعات ما به این خاطر دنبال می‌شود تا امنیت غذایی در کشور برقرار و در تولید و عرضه گندم، شاهد توازن باشیم.

کارشناس ارشد حوزه زراعت با اشاره به اینکه ما به عنوان مربی در کنار کشاورز هستیم تا زمین را آماده کاشت، داشت و برداشت کنیم افزود: ما برای افزایش محصول گندم یا دیگر محصولات، توصیه و آموزش‌های لازم را به کشاورزان می‌دهیم و نیاز‌های کودی را مرور و در کنار آن، سموم مختلف برای مبارزه با بیماری‌ها و آفت‌ها را یادآوری می‌کنیم. حتی هنگام دروکردن، کنار کشاورز و کمباین‌ها هستیم تا روند برداشت، اصولی دنبال شود.

میرحسینی با بیان اینکه علاوه بر گندم، کلزا هم در ایلام کاشت می‌شود، تصریح کرد: با آموزش‌های مفیدی که داده‌ایم، محصول گندم و همچنین کلزا را در منطقه برداشت کرده‌ایم. بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته، محصول کلزا در هر هکتار، ۵۰۰ کیلو افزایش یافته است. ۵ تا ۸ تن در هکتار هم گندم داریم که این میزان با آموزش‌های لازم به کشاورزان، افزایش می‌یابد.

وی با مرور چشم‌انداز عرصه کشاورزی در استان ایلام، گفت: چشم‌انداز کاری ما این است تا برنامه‌های آموزشی، پیش برود و کشاورزان به این برنامه‌ها اعتماد کنند تا ما افزایش تولید داشته باشیم. مربی آموزشی بسیج جامع کشاورزی ایلام، افزود: در طول دو سال اخیر که همکاری ما با کشاورزان بیشتر شده، دریافتیم که هزینه‌های تولید و نگهداری محصول برای کشاورز خیلی مهم است. میرحسینی افزود: اگر کشاورز، سم توصیه‌شده توسط مربیان آموزشی را نتواند تهیه کند، در مقابل باید سیاست حمایتی از سوی مسئولین امر پیش‌بینی شود. 

وی با اشاره به اینکه هوای گرم دهلران موجب شکل‌گیری پشته و کشاورزی سنتی در ایلام شده است، گفت: این مطلب را باید مورد توجه جدی قرار داد چون هزینه‌های جانبی برای افزایش یا کاهش محصول برای کشاورز خیلی مهم است. برای کشاورز بهتر است که آبیاری محصولاتش، مکانیزه و قطره‌ای باشد. 

مربی آموزشی بسیج جامع کشاورزی در شهرستان دهلران، افزود: گندم، جو، کنجد و ذرت از دیگر محصولات عمده کشاورزی ما در این خطه از کشور است. ما اواخر تیرماه، ذرت می‌کاریم و دی‌ماه آن را برداشت می‌کنیم. پس از برداشت ذرت، بلافاصله گندم زیر کشت می‌رود. هر چند با این کار، توناژ محصول گندم افزایش نمی‌یابد اما برقراری توازن موجب غنی خاک کشاورزی می‌شود.  

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار