مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان:

شاخص بهره‌مندی سیستان و بلوچستان از آب شهری به ۹۷.۲ درصد رسید

قاسمی گفت: با اقدامات دولت سیزدهم از پارسال تا کنون در شهرهای زاهدان، سراوان، چابهار، خاش و دیگر شهرها شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی در مناطق شهری این استان با ۱.۲ درصد افزایش به ۹۷.۲ درصد رسیده است.
کد خبر: ۹۴۷۴۸۶۷
|
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، علیرضا قاسمی از توسعه شبکه آب آشامیدنی شهری در دولت سیزدهم به طول ۱۵۰ کیلومتر و بهره‌مندی ۲۱ هزار و ۲۱۰ نفر، بهبود وضعیت آب آشامیدنی شهرهای تازه تأسیس و اجرای طرح‌های اضطرای برای تأمین آب آشامیدنی مرکز و شمال این استان خبر داد.

وی با اشاره به اینکه تأمین آب آشامیدنی در بیشتر نقاط سیستان و بلوچستان وابستگی مستقیمی به نزولات آسمانی دارد افزود: با افت منابع آبی ناشی از کاهش بارندگی‌ و خشکسالی‌های متوالی، سال گذشته ۱۸ شهر و در سالجاری ۲۵ شهر دچار تنش آبی شدند، که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و انجام اقدامات متعددی از جمله ارتقای سیستم پمپاژ در تأسیسات موجود، حفر و تجهیز چاه‌های جدید و اجرای خطوط انتقال اضطراری این موضوع کنترل و رفع شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در تشریح اقدامات انجام شده برای رفع کمبودها و تنش‌های آبی در شهرهای این استان، بیان کرد: در این راستا علاوه‌بر اصلاح و افزایش قطر لوله‌ها در شهرهایی مانند زاهدان، خاش، چابهار و ایرانشهر، از مجموع یک‌هزار و ۱۷۶ کیلومتر لوله‌گذاری که طی این مدت در سطح شهرها و روستاها انجام شده، ۱۵۰ کیلومتر مربوط به عملیات توسعه شبکه توزیع و خطوط انتقال در شهرهای استان بوده است.

وی از اتصال محله‌های جدید شهر زاهدان به شبکه توزیع آب طی این مدت خبر داد و افزود: توسعه شبکه در محله‌هایی مانند قاسم‌آباد، شمال شرق شهر یا حاشیه‌های غرب زاهدان صورت گرفت.

قاسمی اظهارداشت: حفر و تجهیز چاه‌های جدید، عملیات لایروبی، اتصال یک سری چاه‌های جدید و قدیمی به شبکه‌های موجود و ارتقای سیستم پمپاژ و پمپ‌هایی که در منابع تأمین آب وجود دارد، سایر اقدامات این شرکت برای پیشگیری و رفع تنش‌ آبی بوده است.

وی با اشاره به اقدامات این شرکت برای شهرهایی که به تازگی از روستا به شهر تبدیل شدند، گفت: در شهر بریس عملیات شبکه‌گذاری انجام شده، برای سرجنگل کورین عملیات نقشه برداری انجام و طراحی خطوط و شبکه توزیع صورت گرفت و حتی خط انتقال به پیمانکار واگذار و هم‌اینک سه کیلومتر نیز اجرا و برای سایر شهرها نیز مانند آشار، با حفر چاه جدید بخشی از مشکلات اهالی برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اظهار نگرانی از وضعیت شهرهایی که هم‌اینک دچار مشکل هستند و شهرهایی که در آینده نزدیک ممکن است با مشکل جدی مواجه ‌شوند، افزود: شهر سیرکان یکی از شهرهایی است که حتی در شعاع ۳۰ کیلومتری آن نیز منابع آبی وجود ندارد و تنها راهکار برای آبرسانی به ساکنان این شهر در شرایط فعلی، آبرسانی سیار است.

وی بیان کرد: پیرو سفر وزیر نیرو به سیستان و بلوچستان در فروردین سال‌جاری مطالعات طرح آبرسانی بم‌پشت شامل خطوط انتقال و منابع تأمین آب برای ۶۹ روستای بم‌پشت و شهر سیرکان تکمیل و برای تامین اعتبار پیگیری‌ها در سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است.

قاسمی از پیش‌بینی وقوع مشکل برای تأمین آب آشامیدنی زاهدان و شهرهای شمال استان در صورت عدم آورد رودخانه هیرمند خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده از منابع آبی جایگزین برای رفع تنش احتمالی استفاده شود، هرچند که این منابع نیز محدود هستند.

وی ادامه داد: تأمین آب اضطراری شهر زاهدان از منابع آب زیرزمینی دشت هامونِ هیرمند و بخشی از گودزره که در خاک کشور ایران است در برنامه اجرایی این شرکت قرار دارد و برای شهرها و روستاهای منطقه سیستان از منابع آب سطحی و قابل پیش‌بینی هامون صابری پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هم‌اینک عملیات حفر چاه‌ها برای تأمین آب شهر زاهدان آغاز شده، افزود: پیش‌بینی می‌شود ۵۵ حلقه چاه در دشت هامون هیرمند و زاهدان حفر شود

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار