خبرهای داغ:
از خلقت آدم، صدر اسلام تا تاریخ معاصر؛

«فصل شیدایی» یک بسته 2 ساعته کامل به زبان زیبای هنر

در بیست و یکمین دوره از سلسله اجراهای «فصل شیدایی» در ایران، این‌بار قطار این نمایش در استان قم به مدت 15 شب توقف کرده و با استقبال مردم هنردوست قم رو به رو شده است.
کد خبر: ۹۴۶۲۴۳۷
|
۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴

«فصل شیدایی» یک بسته 2 ساعته کامل به زبان زیبای هنر
مهدی حاجیلو – خبرنگار و فعال رسانه‌ای:
ابزارهای هنری،بی‌شک،رساترین،بلیغ‌ترین و کاری‌ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است، یکی از موضوعاتی که مقام معظم رهبری در این سال‌ها تاکید فراونی بر آن داشته موضوع مهم «هنر» است؛ زبانی که می‌تواند پیام ارزش‌های اسلام، انقلاب و دفاع مقدس را به اعماق جامعه رسوخ دهد، زبان هنر است.

از زبان «هنر» می‌توان فرهنگ‌سازی و ارزش‌هایی همچون حجاب را برای مردم ترویج کرد؛ این روز‌ها دشمن توانسته در هنر کشور نفوذ کند و متاسفانه آثار هنری با ارزش جای خود را به آثار فاقد محتوای مناسب و مبتذل داده است، به همین خاطر باید از آثار مختلفی در زمینه‌های تئاتر، فیلم و شعر که به‌دنبال محتوای مفید هستند، حمایت کرد و آن‌طور که حقشان است به مردم معرفی کرد.

نمایش «فصل شیدایی» در شب‌های پاییزی و در بیست و یکمین دوره سلسله اجراهای خود در سراسر کشور، مهمان مردم هنردوست قم شده است، این نمایش به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم و به دعوت سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) قم از گروه نمایشی «فصل شیدایی» از 12 الی 26مهرماه در شهر پناه‌گاه شیعیان و مهد تشیع جهان اسلام اجرا می‌شود.

پرده اول: بعد از حضور و روایت رسالت بوذری به عنوان راوی در این نمایش، نوبت به بخش خلقت حضرت آدم، سجده ملائکه و شجره ممنوعه می‌رسد؛ رسالت بوذری به عنوان نویسنده این اثر فاخر تاریخی – قرآنی، توانسته در همان ابتدا توجه مخاطب را جلب کند و خبر از تماشای یک نمایش پر قدرت می‌دهد.

پرده دوم: بعد از پایان پرده اول راوی نمایش روی صحنه آمده و داستان کشتی نوح نبی را روایت می‌کند؛ با ورود کشتی نوح نبی به صحنه تماشاگران حیرت زده‌ می‌شوند، ساخت یک کشتی نمادین، بارش همزمان باران و جلوه‌های صوتی باعث شده حس و حالی هیجان‌انگیز به مخاطب القا شود.

سعید اسماعیلی کارگردان «فصل شیدایی» و تیمش توانسته‌اند ضرب‌آهنگ نمایش را به خوبی حفظ کنند و در همین دو صحنه به اصطلاح مخاطب را میخ‌کوب کرده‌اند.

ماجرای ابراهیم بت‌شکن و گلستان شدن آتش بر وی، مباهله، واقعه غدیر، به آتش کشیدن درب خانه حضرت فاطمه‌زهرا (س) و شهادت آن حضرت، واقعه دشت کربلا، ورود امام رضا(ع) به نیشابور، ورود حضرت معصومه(س) به قم بخش‌هایی از اتفاقات مهم جهان اسلام و شیعه هستند که در چند پرده به نمایش گذاشته می‌شود.

یکی از موضوعاتی که بیست و یکمین اجرای «فصل شیدایی» را نسبت به دوره‌های قبلی متمایز می‌کند، ریسک بزرگ کارگردان و نویسنده این اثر است؛ بخش‌هایی از نمایش با توجه به حضور در قم بومی‌سازی شده و این موضوع مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

بعد از گذشت اتفاقات انبیا و ائمه اطهار(ع) نوبت به روایت تاریخ معاصر می‌رسد؛ اعزام رزمندگان به جبهه‌های جنگ اولین موضوعی است که به آن اشاره می‌شود.

*«سردار خیبرشکن» چهره‌ای که در بخش تاریخ معاصر نمایش«فصل شیدایی» به آن پرداخته می‌شود

شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابی‌طالب (ع) قم به عنوان یکی از چهره‌های شاخص قمی در دوران دفاع مقدس است که بخشی از نمایش «فصل شیدایی» با توجه به این شهید والامقام طراحی شده است.

بعد از عملیات های والفجر زمزمه آزادسازی جزایر مجنون برخاست؛ شهید مهدی زین الدین به عنوان طراح و برنامه ریز اصلی وارد عملیات خیبرشد و درنهایت وی پیروز از جزایر مجنون بیرون آمد و دشمن مایوس و ناتوان از فرمانده جوان ۲۳ ساله‌ای که باعث شکستش شده بود با عنوان «خیبرشکن» نام می‌برد.

در پرده مربوط به دفاع مقدس، به آزادسازی جزایر مجنون و حضور موثر شهید زین‌الدین می‌پردازد. این صحنه یکی از صحنه‌های هیجان‌انگیزی است که مخاطب را بعد از گذشت بیش از 90 دقیقه از روی صندلی بلند می‌کند؛ انفجار‌های آبی، فوگاز و تیراندازی با تفنگ حرارت نمایش را بالا می‌برد و همین موضوع باعث شده مردم در این بخش با تلفن‌های همراه خود به تصویربرداری بپردازند.
«فصل شیدایی» یک بسته 2 ساعته کامل به زبان زیبای هنر

بعد از پایان تاریخ معاصر نوبت به لحظه‌ای می‌رسد که این‌روز‌ها شدیدا به رویدادش نیازمندیم، ظهور مهدی موعود نقطه عطف «فصل شیدایی» است که در این نمایش تصویرسازی می‌شود و بعد از اجرای نمایش جمعیت بیش از 6 هزار نفر یک صدا دعای فرج را زمزمه می‌کنند.

بعد از گذشت ۱۱ شب اجرا از نمایش فصل شیدایی در قم؛ جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار نفر از این اثر فاخر دیدن کرده‌اند؛ نمایشی که بعد از پایان می‌توان رضایت را از چهره مخاطب دید. در این ده شب از کودک تا نوجوان، از جوان تا افراد سالمند بر روی صندلی می‌نشیند تا این نمایش را ببینند.

در روز‌هایی که محتوای مبتذل به هنر نفوذ کرده است، سازمان هنری رسانه‌ای اوج توانسته با محتوای تاریخی و قرآنی به سراغ مردم رود و برای 2 ساعت بسته هنری کامل، دقیق و بی‌نقص را به تماشاگر ارائه دهد، در این اثر سازمان اوج  رسالت انقلابی بودن خود را به نمایش گذاشته است و امیدواریم اوج همیشه در اوج هنر ایران اسلامی بدرخشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار