خبرهای داغ:

تولید ریز جلبک‌های کاربردی صنایع در شاهرود

شاهرود_ محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان در شاهرود موفق شدند به شیوه‌ای منحصر به فرد ریز جلبک‌های اسپیرولینا را در محیط مسقف هزارمتر مربعی تولید کنند.
کد خبر: ۹۴۵۷۰۰۳
|
۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶

تولید ریز جلبک‌های کاربردی صنایع در شاهرودبه گزارش خبرگزاری بسیج، احمد دزیانیان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان مرکز شاهرود گفت: این واحد دانش بنیان به علت داشتن فضایی هزار متری مسقف برای تولید این نوع ریز جلبک، در کشور بی نظیر و این ویژگی در افزایش کمی و کیفی محصول بسیار تاثیر گذار است
دزیانیان افزود: در این واحد با ۵ نفر نیروی کار، با بهره گیری از مخازن فتوراکتور مواد پایه تولید و به محیط کشت منتقل و ماهانه بیش از ۲۰۰ کیلو گرم ریز جلبک با گرید A تولید می‌شود.
او افزایش دو برابری محصول در محیط مسقف، افزایش کیفی تا گرید A، تولید مکانیزه و در فضای به دور از آلودگی‌های باکتریایی و محیطی و کاهش مصرف آب و انرژی را از برخی از مزایای کشت جلبک در فضای مسقف با بهره گیری از تکنولوژی روز و فتو راکتور‌ها برشمرد.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان مرکز شاهرود، سالانه به ارزش ۱۰ میلیون دلار ریز جلبک وارد کشور می‌شود که تولیدات این واحد که در شاهرود قرار دارد؛ به میزان سالانه دو و نیم تن و به ارزش هرکیلو گرم تا ۵۰ دلار نقش مهمی در صرفه جویی ارزی و ارزآوری دارد.
ریز جلبک اسپیرولینا تک سلولی است و به علت کاربرد‌های فراوان در بسیاری کشور‌ها از جمله امریکا، آلمان، اسپانیا، پرتغال، چین، هند و مالزی کشت می‌شود.
ریز جلبک‌های اسپیرولینا در صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی و مکمل‌ها، کشاورزی، نساجی و تولید اکسیژن وپاکساز‌ی محیط زیست کاربرد دارد.
تولید ریز جلبک در ایران درحال توسعه است و میتواند تا سه برابر ارزش افزوده ایجاد کند

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار