بحران جمعیت در کشور یکی از دغدغه های دلسوزان نظام است

مسئول کارگروه جمعیت مرکز ارزیابی اجرای سیاست‌های کلی نظام بزرگترین جهاد تبیین دلسوزان نظام را در حال حاضر ورود به حوزه جمعیت عنوان کرد و گفت: ۴۷ متغیر در رابطه با بحران جمعیت شناسایی شده است.
کد خبر: ۹۴۵۵۳۷۳
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲

بحران جمعیت در کشور یکی از دغدغه های دلسوزان نظام است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، صالح قاسمی مسئول کارگروه جمعیت مرکز ارزیابی اجرای سیاست‌های کلی نظام در همایش سیاسی فرهنگی جوانی جمعیت که در سالن ولایت  اردبیل برگزار گردید گفت: امروز بحران جمعیت در کشور یکی از دغدغه های دلسوزان نظام است به طوری که مقام معظم رهبری در ۱۰ سال اخیر ۵۷ بار در رابطه با موضوع جمعیت به مسئولان تذکر داده اند.

وی با بیان اینکه بحران جمعیت به معنی پیر شدن جمعیت و افزایش تعداد سالمندان نسبت به جوانان است، گفت: هم اکنون ۱۱ درصد جمعیت کشور سالمند (افراد بالای ۶۰ سال) هستند که این رقم در ۲۵ سال آینده به ۳۲ درصد خواهد رسید.علاوه بر این امروز نرخ رشد باروری در کشور ۰/۷ درصد است یعنی اینکه هرسال به ازای هر صد نفر کشور کمتر از یک نفر متولد می شود.

قاسمی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۱۵ نرخ رشد باروری و فرزندآوری در ایران صفر خواهد شد، اضافه کرد: بعد از سال ۱۴۱۵ زاد و ولد در کشور منفی شده و جمعیت ایران کاهش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: در دهه ۶۰ به طور میانگین نرخ باروری خانوار های ایرانی ۶/۵ درصد بود که امروز این رقم به ۱/۵ درصد کاهش یافته است به طوری که در پنج سال اخیر بنا به دلایلی هر سال از تولد بیش از نیم میلیون نوزاد در کشور جلوگیری شده است.

مسئول کارگروه جمعیت مرکز ارزیابی اجرای سیاست‌های کلی نظام گفت: با اشاره به وقوع سالانه ۳۷۰ هزار سقط جنین در کشور افزود: هر سال یک سوم تولدها در کشور منجر به سقط جنین می‌شود که از این تعداد ۲ درصد طبیعی، سه درصد درمانی و ۹۵ درصد جنایی و غیرمجاز و چهار درصد هم به علت روابط نامشروع است.  

وی ناخواسته بودن، عدم آمادگی خانوارها و فقدان اطلاعات را از جمله دلایل خانوارهای ایرانی در جلوگیری از فرند آوری و سقط جنین عنوان کرد.

قاسمی بزرگترین جهاد تبیین دلسوزان را در حال حاضر ورود به حوزه جمعیت عنوان کرد و ادامه داد: ۴۷ متغیر از جمله وضعیت اقتصادی، سیاست گذاری‌های اجتماعی، نگرش های تربیتی و باورها و نگرش اجتماعی در علت مواجه جامعه ایرانی با بحران جمعیت شناسایی شده است.

مسئول کارگروه جمعیت مرکز ارزیابی اجرای سیاست‌های کلی نظام گفت: با اینکه وضعیت اقتصادی جامعه در بحران جمعیت نقش دارد اما همه مسائل نیست بلکه نگرش افراد جامعه به موضوع جمعیت هم مهم است.

وی افزود: البته غیر از مسائل و مشکلات داخلی، خارجی ها و دشمنان نیز در مواجه کشور با بحران جمعیت نقش دارند، به طوری که آنها برای سیطره و تسلط به ایران اسلامی به دنبال پیر شدن جمعیت و ضعیف شدن کشور هستند.

مسئول کارگروه جمعیت مرکز ارزیابی اجرای سیاست‌های کلی نظام گفت: با سالمند شدن و کاهش جمعیت کشور با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد که فروپاشی شبکه بهداشت و درمان و صندوق تامین اجتماعی، کاهش قدرت دفاعی کشور، افزایش افسردگی در جامعه، کاهش نیروی کار و جوان و سست شدن نهاد خانواده و کاهش کیفیت زندگی از جمله آنها است.

وی  با بیان اینکه طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ۲ راهبرد اصلی، یکی راهبرد مشوق‌های اقتصادی برای رفع موانع اقتصادی خانواده و دوم راهبرد فرهنگ سازی برای فرزندآوری و تبدیل آن به یک ارزش اجتماعی است، گفت:  امیدورایم از حس فرزندخواهی و فرزند دوستی که هنوز هم در بین خانواده‌های ایرانی تا حدودی وجود دارد، حداکثر استفاده را کرده و با افزایش زاد و ولد در جامعه از به خطر افتادن آینده خانواده ایرانی و کشورمان از منظر جمعیتی جلوگیری شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار