استاندار یزد:

اختصاص 110 میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب به یزد / ۴ هواپیما برای شرکت هواپیمایی یزدایر خریداری خواهد شد

فاطمی استاندار یزد گفت: اختصاص درآمد یک معدن استان در جهت انتقال آب به استان یزد قطعی و ابلاغ شد.
کد خبر: ۹۴۵۳۰۵۳
|
۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، مهران فاطمی استاندار یزد به مناسبت هفته دولت در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اقدامات انجام شده دولت سیزدهم در یک سال اخیر در استان یزد اظهار داشت: اولین و مهمترین اقدام اولیه انجام شده در دولت سیزدهم در استان، تهیه و تنظیم برنامه تحولی یزد نوین بود که براساس ظرفیت‌ها و پتانسیل های آماده و عامل گشودن فصل جدیدی در استان یزد خواهد بود.

وی ادامه داد: اولین ویژگی این برنامه انطباق این برنامه با تمام اسناد بالادستی استان است و ویژگی دوم این برنامه اینکه صرفا اداری نیست و با حضور فعالین و نخبگان هر بخش نوشته شده و برای نوشتن هر بخش صدها ساعت وقت گذاشته شده و خروجی و محصول این نشست‌ها در برنامه یزد نوین آمده است.

استاندار یزد با بیان اینکه این برنامه تحولی اولین برنامه تحولی استان است که دارای 15 برنامه و 180 پروژه بوده و مامور پیگیری مشخص دارد و هر هفته پروژه‌ها موردی پیگیری می‌شود تصریح کرد: علاوه بر برنامه استانی، برنامه شهرستانی نیز با هماهنگی نمایندگان در این برنامه تحولی تنظیم شد و در حال حاضر چراغ راه ما مشخص است و وظیفه ها هم مشخص است.

وی دومین اقدام ارزنده استان را در دولت سیزدهم را مقابله با بیماری کرونا ذکر و خاطرنشان کرد: در ابتدای شروع فعالیت دولت سیزدهم فعالیت‌‌های فرهنگی و اجتماعی تعطیل و درصد واکسیناسیون دوز اول زیر 19 درصد بود ولی حالا پوشش دوز اول 95 درصد و دوز دوم بالغ بر86 و دوز سوم 43 و دوز چهار 3 درصد است و مدارس و فعالیت‌های فرهنگی مجددا برپا و فعالیت‌های اقتصادی و برنامه های محرم هم بعد از دوسال برپا شد که در این زمینه کادر درمان و بسیج و نیروهای جهادی خیلی تلاش کردند.

فاطمی سومین اقدام قابل توجه استان را در دولت سیزدهم را ایجاد مشکلات به وجود آمده برای خط انتقالی ذکر کرد و با اشاره به اینکه در دوره های گذشته 50 بار تعرض به این خط لوله صورت گرفته بود و در دولت جدید نیز 2-3 بار این اتفاق افتاد خاطرنشان کرد: در همین رابطه در بالاترین سطح جلساتی تشکیل و از آن موقع به بعد دیگر هیچ مشکلی به وجود نیامد و در کنار آن برای اولین بار کمیته آب با حضور نماینده چهار استان و نماینده رئیس‌جمهور ماهانه تشکیل و پروژه‌ها را مورد پیگیری می کنند.

وی ادامه داد: از زمان شروع خط اول انتقال تا کنون همان منابع آب مدیریت شده و آب جدیدی اضافه نشده اما کمیته آب مصوبه داشت که خط اضطراری آب تشکیل شود که برای مواقعی که پیک مصرف افزایش می یابد این خط به کمک بیاید مثل حال که 800 لیتر بر ثانیه مصرف داریم و کمبود داریم.

استاندار با اشاره به مصوبات کمیته آب در سطح کشوری گفت: خط انتقالی چادرملو که خود این معدن تمام اقداماتش را انجام داده بود ولی از این خط خصوصی خط لوله ای به طول 30کیلیومتر در مسیر صعب العبور و در شرایطی که طول پروژه 18ماه باید انجام می شد نیروهای استان در طول 3ماه این خط را در دمای 50الی60درجه یزد این خط تکمیل شد و در اوج مصرف 300متر بر ثانیه وارد مخزن شحنه می شود و جمعیت 700هزارنفری استان در مواقع اضطرار از آن بهره‌مند می‌شوند و 700میلیارد تومان هزینه این انتقال بود که بالاتر از بودجه سالانه استان است و این پروژه هفته آینده با حضور مخبر افتتاح می شود و مردم استان از برکات آن بهره مند خواهند شد.

اختصاص 110 هزار میلیارد تومان برای انتقال آب به یزد

فاطمی سومین موضوع مصوب کمیته آب را انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس ذکر کرد و با بیان اینکه یک معدن یا دو معدن برای این کار اختصاص یافت که این اقدام در آخرین جلسه قطعی شد و در حال حاضر وزارت صمت موظف شده مدل تامین مالی آن را تهیه کند اظهار داشت: 110هزار میلیارد تومان که معادل بودجه عمرانی 22سال استان به قیمت امروز است برای این کار اختصاص یافته که در طول تاریخ تمام دولت ها بی سابقه است و در فاز اول 110میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: مصوبه بعد اختصاص 2 هزار میلیارد تومان از محل شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی است که در اختیار استان قرار گیرد که برای زیرساخت های اب استان هزینه شود واز طرف مقابل این هزینه برای شرکت ها به عنوان مالیات حساب شود که برای این اقدامات بیش از 100بار جلسات متعددی برگزار و رفت و آمدهای متعددی بین وزارت خانه هاه و اشخاص مختلف برگزار شده است.

فاطمی با ذکر اینکه در حوزه کشاورزی و پساب و مدیریت مصرف آب نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده تصریح کرد: جنبه بعدی که مورد اهمیت فعالان و رئیس جمهور بود گردشگری استان بود که شورای ویژه گردشگری شکل گرفت و به گردشگری سلامت توجه ویژه شد ولی باید زیرساخت فراهم می شد که بزرگترین مشکل عدم وجود پرواز مستقیم بود که سال ها پیگیری و شرکت هواپیمایی ماهان حاضر به حضورنبودن که شرکت ماهان با پیگیری قبول کرد یک پرواز در یزد بیس کند که دقیق ترین پروازها را دارد.

وی ادامه داد: دومین پرواز هم موافقت شد که به زودی در استان مستقر خواهد شد و اقدام سوم در این زمینه تلاش برای تاسیس شرکت هواپیمایی اختصاصی بود که با پیگیری انجام شده حجم سرمایه گذاری 900میلیارد تومان مشترک بین چادرملو و ماهان شرکت هواپیمایی یزد ایر ایران ثبت شد و کلیه سهم شرکت چادرملو به حساب شرکت واریز و دو هواپیمای ماهان جز سرمایه شرکت شد و چهار هواپیما دیگر نیزدر مهرماه قرار است خریداری و افتتاح رسمی شرکت اتفاق رخ دهد.

فاطمی موضوع بعدی که استان یزد در دولت سیزدهم با آن درگیر بود و برکات فراوانی برای استان داشت را سفر ریاست جمهوری ذکر و خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تقریبا پروزه های عمرانی استان تعطیل بود به همین دلیل اولویت دولت پروژه های معطل مانده شد با پیشرفت بالای 50درصد که در طول سفر 7100هزار میلیارد تومان اعتبار و 36هزار میلیارد تومان تسهیلات در طول سفر ریاست جمهوری در نظر گرفته شد و185مصوبه سفر داشت که تا این لحظه 1500میلیارد تومان از سهم سفر را به استان اختصاص داده اند در مدت 6ماه و پروژه‌ها فعال شده است. و اخیرا معادل 400میلیارد تومان دیگر نیز قرار است اصافه شود.

وی با اشاره به افتتاح ناقص پروژه راه آهن یزد- اقلید گفت: برای تکمیل این راه آهن 250میلیارد تومان نیاز بود که دولت گذشته انجام نداده بود.

وی یکی دیگر از پروژه های معطل مانده استان را مداراس خیری ذکر و تصریح کرد: تعداد قابل توجهی مدرسه خیری داشتیم که اعتبار خیر تامین شده بود ولی سهم 50درصد دولت مانده بود که دولت برای آن اعتبار گذاشت و در کنار آن 5-6بیمارستان داشتیم که در برخی شهرستان ها که پیشرفت هایی داشتند ولی معطل بودند برای انها نیز تخصیص اعتبار شد.

ورود بیش از یک میلیون گردشگر به یزد در ایام نوروز

استاندار موضوع بعدی که مورد توجه دولت سیزدهم در استان یزد قرار گرفته بحث گردشگری بود که اولین برنامه ان نوروز بود اظهار داشت: پس از دوسال سفرهای نوروزی برگزار که در این میان که بزرگترین مشکل نیروی کار متخصص بود که خیلی ها این کار را تعطیل کرده بودند و برای اولین بار و در شرایطی که سال قبل26هزار نفر امده بودند در سال جاری بالغ بر 1میلیون نفر گردشگری امدند و نوروز پر رونقی داشتیم و بدنه گردشگری مجدد راه افتاد.

استاندار یزد اقدام بعدی دولت سیزدهم را طرح نهضت ملی مسکن ذکر و عنوان داشت:در شرایطی دولت در استان یزد را تحویل گرفتیم که 7هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام ولی مشکلات فراوان بود که با تلاش و پیگیری به سرانجام رسید و در مرحله بعد بالغ بر100هزار نفر در سامانه برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام و پالایش انجام شدو برای 60هزارنفر در طرح نهضت ملی مسکن تامین زمین شده است.

وی یکی از اقدمات قابل توجه اجرای این طرح در استان را ساخت ویلای منازل ذکر و تصریح کرد: در حوزه اشتغال اولین اقداماتی که انجام شد شناسایی 330واحد راکد بود که 73واحد راه اندازی و مابقی که یا مشکل نقدینگی یا مدیریت یا مواد اولیه داشتند براساس مصوبه سفر ریاست جمهوری مقرر شد جلسات ملی برگزار و مشکلات حل شود.

فاطمی با اشاره به برخی شاخص‌های کلان اقتصادی استان گفت: در طول ده سال گذشته جی دی پی استان بالای 2درصد رسید و نرخ رشد اقتصادی استان در 1400نسبت به 99 به 5.13درصدرشد داشتیم و 7استان کشور شدیم و در شرایطی که از لحاظ جمعیت در پایین جدول قرار داریم.

وی ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی سال 99دومین استان بودیم با 45.2 ولی در سال1400 به 47.8 و اولین استان کشور شدیم و نسبت اشتغال در سال99 حدود40.2 و ششمین استان کشور در سال1400 به 41.2 درصد وبالاترین استان کشور شدیم که این امارها نشان از حجم فعالیت است و نرخ بیکاری نسبت به بهار سال گذشته 4پله کاهش یافت و بیشترین کاهش نرخ بیکاری مردان در بهار 1410 متعلق به یزد بود.

استاندار یزد بهبود وضعیت قطعی برق را نیز جز عملکرد دولت سیزدهم ذکر و اظهار داشت: در شرایطی برای استان 920مگاوات قطعی در نظر گرفته بودند با رایزنی به 500مگاوات رساندیم و حال با 300مگاوات در حال فعالیت هسیتم که هیچ قطعی نداشتیم.

وی مسئله بعدی را بورسیه شغلی نخبگان ذکر و ابراز داشت: این موضوع در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح و حال وارد دفترچه کنکورشده و بهترین دانشجو را توسط صنعت گزینش و برای خود صنعت انتخاب کنیم و این را ببریم داخل دفترچه سازمان سنجش شد. که اقدام نواورانه بود وبرای اولین بار در سطح کشور این اقدام انجام شد.

استاندار یزد در ادامه صحبت های خود به جلسات ملاقات مردمی در روزهای یکشنبه اشاره و اظهار داشت: 250نفر توسط معاونت ها و شخص ما در هفته با اقشار مختلف دیدار داریم و در سفر اقای ستاری به استان یزد مقرر شد یزد پایلوت قانون جهش تولید دانش بنیان کشور مشخص شود که براساس ان یک سقف اعتباری مالیاتی برای صنعت هزینه و جهت تخفیف مالیاتی قرار میگیرد.

وی ادامه داد: درحوزه انرژِی خورشیدی استان اول هستیم و و اگذاری زمین کمتر از یک روز و موفق ترین مدل سرمایه گذاری داریم و 81.5مگاوات وارد مدار شده و 300مگاوات برنامه ریزی شده و کمیته امداد و بهزیستی برای خانه های افراد تحت تکلف خود انها برنامه ریزی کرده اند و هدف گذاری 2هزارمگاوات کرده ایم.

استاندار یزد در پایان به دو سیل اخیر استان یزد اشاره و گفت: خسارت تمام افراد خسارت دیده در سیل اول که تیم های ارزیاب براورد خسارت کرده اند خسارت آنها پرداخت شده است ومطئن باشید در سیل دوم نیز این اقدام خواهد افتاد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار