در دیدار رییس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی مطرح شد:

توسعه همکاری های دو جانبه در دستور کار قرار می گیرد

دکتر قناد زاده رییس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور با دکتر فرهادی رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار و گفت و گو کرد.
کد خبر: ۹۴۵۲۵۱۷
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین عمران ومعماری،دکتر قناد زاده  رییس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور با دکتر  فرهادی رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار که مسول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری  گیلان  مهندس عابدی محزون حضور داشتند دو طرف در زمینه افزایش همکاری های دو جانبه در زمینه گسترش زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری به منظور توسعه  منطقه آزاد انزلی تبادل نظر کردند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان فرایند افزایش و کاهش محدوده این منطقه ظرف سالهای اخیر و مشکلات پیش آمده برای جذب سرمایه گذار به دلیل محدودیت اراضی، ظرفیت ها و توانمندی های منطقه متبوع خود در حوزه های مختلف بندری، تزانزیت کالا، تولید و فرآوری محصولات مختلف صنعتی و کشاورزی را برای اقتصاد ملی حائز اهمیت ارزیابی نمود و گفت: یکی از بزرگترین مزیت های منطقه آزاد انزلی نزدیکی به نقاط پرتراکم جمعیتی کشور در منطقه شمال و شمال غرب ایران اسلامی و پایتخت کشور به عنوان ظرفیت های جذب گردشگر، تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی و افزایش توانمندی های صادراتی محسوب می شود.

وی با ارائه تحلیلی از جایگاه و نقش منطقه آزاد انزلی در توسعه مراودات کشورمان با کشورهای حوزه دریای خزر و اوراسیا به دلیل نزدیکی و دارا بودن ارتباطات کاری، اضافه کرد: علاوه بر وجود دو بندر کاسپین و انزلی در محدوده این منطقه در منطقه آزاد انزلی در حدود ۲۰ هزار نفر مشغول به کار بوده و از ۱۶۰ واحد تولیدی-صنعتی این منطقه ۹۸ درصد مشغول به فعالیت می باشند؛ در نتیجه به عنوان یکی از مهمترین کانون های کسب و کار و ظرفیت های توسعه همه جانبه استان گیلان، طرح توسعه محدوده این منطقه در دستور کار استان قرار دارد تا با الحاق شهرک های صنعتی، و رونق فضای کسب و کار از طریق بهره مندی از مزایا و معافیت های منطقه آزاد انزلی، ۳۰ هزار نفر بر ظرفیت اشتغالزایی موجود آنها افزوده شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان گستره و تنوع ساخت و سازهای ایجاد شده و در حال ساخت در این منطقه خواستار همکاری با بسیج مهندسین کشور در حوزه های نظارتی و مشاوره ای شد.

در ادامه رییس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور با ارائه گزارشی از ساختار، روندهای کاری و توانمندی های سازمان متبوع خود، و عضویت حدود ۶۰ هزار نفر بسیجی در این نهاد؛ اظهار داشت: مهمترین کارکردهای ما مطالبه گری و تسهیل گری پروژههای دولتی و کمک به رفع مشکلات بخش اجرایی است و در همین راستا حضور فعالی در طرح های ساخت مسکن، مباحث عمرانی، زیر ساخت مسکن روستایی و جهاد آبرسانی داشته و مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن نیز در حال نهایی شدن است.

وی با استقبال از کمک و خدمت رسانی در منطقه آزاد انزلی گفت: از سوی دیگر به دنبال اجرای طرح ایجاد روستاهای الگو در مناطق مختلف کشور به منظور رفع مسائل زیرساخت های عمرانی، اقتصادی، اشتغال روستایی و فرهنگی؛ جهت معکوس کردن مهاجرت در روستاهای کشور هستیم؛ چراکه بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور در روستاها شکل گرفته و از ظرفیت های خوبی برخوردار می باشند. در نتیجه حضور روستائیان در مناطق روستایی مستلزم وجود زیرساخت های لازم و اتصال اقتصاد روستا با مناطق شهری و اقتصاد کشور بوده تا نه تنها مهاجرتی صورت نگرفته بلکه شاهد استقبال و حضور نیروهای کار در این مناطق باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با ارائه تحلیلی از اهمیت تکمیل راه آهن رشت- بندر کاسپین تصریح کرد: با اتصال منطقه آزاد انزلی به شبکه ریلی کشور نه تنها بنادر جنوبی کشورمان از طریق خطوط ریلی به این منطقه و دریای خزر متصل می شوند بلکه زمینه فعال سازی عملی کریدور شمال-جنوب، توسعه ترانزیت بین کشورهای حوزه اوراسیا و جنوب خلیج فارس و اقیانوس هند نیز فرآهم می شود و این در حالی است که علی رغم ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود ۱۵ میلیون تنی بندر کاسپین، به دلیل تکمیل نبودن زیرساخت های ریلی و بندری، از دو میلیون تن آن استفاده می شود.

در ادامه دکتر قناد زاده با اشاره به مزیت های رقابتی منطقه آزاد انزلی در زمینه توسعه روابط اقتصادی کشورمان با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا و با توجه به وضعیت نامطلوب جاده‌های کشور و همچنین هزینه بالای حمل و نقل جاده‌ای، در صورت توسعه حمل و نقل ریلی، می‌توان شاهد فعالیت نوین لجستیکی در گلوگاه‌های اقتصادی بود به نوعی که در صورت اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد منطقه این بندر می‌تواند به عنوان یک بندر نسل سوم در کریدور شمال-جنوب نقش آفرینی کند.

 

گفتنی است در پایان رییس سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور با همراهی معاونین بندری و عمرانی سازمان از زیرساخت ها و امکانات موجود و در حال احداث مجتمع بندری کاسپین بازدید به عمل آورد.

 

www.omranbasij.ir
 
 
 
omranbasij.ir

 

بازدید دکتر قناد زاده از پروژه ریلی رشت انزلی به همراه معاون بندری و معاون عمرانی منطقه آزاد انزلی و مسول بسیج مهندسبن عمران و معماری استان گیلان

Www.omranbasij.ir

بازدید دکتر قناد زاده از طرح عمران روستا از روستای سکام شهرستان رضوانشهر

در این بازدید  که مسول کانون عمران و معماری شهرستان ، دهیار روستا، ریس شورای روستا حضور داشتند موانع و مشکلات احصا شده در این طرح با حضور ریس سازمان مطرح گردید.

omranbasij.ir

دیدار دکتر قناد زاده با فرمانده سپاه رضوانشهر

در  این جلسه دکتر قناد زاده در خصوص اهمیت عمران روستا و سازماندهی مهندسبن درقالب کارگروه های تخصصی و گروه های جهادی و  اینکه کارگروه های تخصصی سازمان می توانند در جهت پیگیری و رفع مشکلات مردم نقش موثری داشته باشند مطالبی را ایراد نمودند.

www.omranbasij.ir

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار